تا زمانی که این خودروساز‌ها هستند، مهار آلودگی هوا امکان‌پذیر نیست/در هیچ کشوری، یک صنعت زیان‌ده را به هر بهایی نگه نمی‌دارند


تا زمانی که این خودروساز‌ها هستند، مهار آلودگی هوا امکان‌پذیر نیست/در هیچ کشوری، یک صنعت زیان‌ده را به هر بهایی نگه نمی‌دارند

همه ساله با آغاز فصل سرما و افزایش میزان آلودگی هوا، بحث بر سر این موضوع بالا می گیرد و بیشتر مسئولان و صاحب نظران صحبت های زیادی پیرامون این موضوع می کنند و هر یکریال از علت های این پدیده سخن می رانند و برخی هم راهکارهایی ارایه می‌دهند.

تا زمانی که این خودروساز‌ها هستند، مهار آلودگی هوا امکان‌پذیر نیست/در هیچ کشوری، یک صنعت زیان‌ده را به هر بهایی نگه نمی‌دارندهمه ساله با آغاز فصل سرما و افزایش میزان آلودگی هوا، بحث بر سر این موضوع بالا می گیرد و بیشتر مسئولان و صاحب نظران صحبت های زیادی پیرامون این موضوع می کنند و هر یکریال از علت های این پدیده سخن می رانند و برخی هم راهکارهایی ارایه می‌دهند.

به گزارش «تابناک»؛ اما اغلب این حرف ها به محض پایان فصل سرما و آغاز بهار به فراموشی سپرده می شود تا نیمه آذر سال دیگر هم کسی درمورد آن حرفی به میان نمی آورد و اگر هم کسی صحبتی داشته باشد، اغلب مورد توجه قرار نمی گیرد.

نکته اما این است که بیشتر اظهارنظرها در این مورد کلیشه ای و بدون راهکار عملی است و تقریبا هیچ کس به دلیل اصلی این موضوع اشاره ای ندارد و بیشتر کسانی که در این باره حرف می زنند، اغلب از مدیریت و حمل و نقل عمومی و یا بحث های فرهنگی و فرهنگ سازی در این زمینه شکایت می کنند.

واقعیت هایی مانند فرهنگ سازی در استفاده از وسایل غیر دودزا مانند دوچرخه و موتورهای برقی و یا استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی غیر قابل کتمان است و می تواند تأثیرات مثبت بسیاری داشته باشد؛ اما واقعیت های ناگفته ای نیز در این میان وجود دارد که گاه مسئولان به آن توجهی ندارند و یا در لوای حرکت های سیاسی و اقتصادی کلان کشور از دید افراد پنهان می ماند و یا عمدا به آن اشاره ای نمی شود؛ واقعیت هایی که گاهی ممکن است با مذاق بسیاری از سیاستمداران و دست اندرکاران دولتی سازگار نباشد.

شاید اگر همان زمانی که هشدارهای فعالان محیط زیست در خصوص آلاینده و بی کیفیت بودن خودروهای داخلی شنیده می شد، امروز چنین مشکلاتی را در کشور شاهد نبودیم و شاید اگر اول اردیبهشت سال گذشته،که طرح سازماندهی باز خودرو در مجلس به تصویب رسید و استفاده از خودروهای هیبریدی را برای استفاده عموم تسهیل می کرد، به آن عمل می شد، امروز دوباره هوای کلانشهرهای تهران به مرز بحران نمی رسید. اما اینها موضوعاتی است که با منافع افراد بسیاری در تضاد است و شاید هرگز علاقه نداشته باشند که موضوع آلودگی هوا به موضوع خودروهای داخلی ربط پیدا کند.

یک عضو کمیسیون امور داخلی کشور، در خصوص رفع موضوع آلودگی هوا اعتقاد دارد که باید یک اجماع کلی برای کاهش آلودگی هوا شکل بگیرد و برای اینکه این مسأله کامل حل شود، بایدبه خواست ملی تبدیل شود.

شهاب‌الدین بی‌مقدار درباره راهکارهای کاهش آلودگی هوای کلانشهرها بیان کرد: امروز بهترین راهکار برای کاهش آلودگی هوای کلانشهرها، جایگزین کردن خودروهای برقی به جای خودروهایی است که از سوخت فسیلی استفاده می‌کنند، چون بخش اعظمی از آلودگی هوای کلانشهرها به سوخت‌های فسیلی بازمی‌گردد.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی گفت: از سوی دیگر، با فراهم کردن زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی، می‌توان مردم را به استفاده از وسائل حمل و نقل عمومی سوق داد.

وی افزود: کمترین هزینه و آسان‌ترین روش برای کاهش آلودگی هوای کلانشهرها، فرهنگ‌سازی است که به سلامت مردم نیز کمک می‌کند. ایجاد ایستگاه‌های دوچرخه‌سواری، توسعه مترو و بهبود اتوبوس‌ها، همگی می‌تواند از عوامل مؤثری باشند که منجر به کاهش آلودگی در کلانشهرها می شود.

این نماینده مجلس ادامه داد: متأسفانه سود و منافع برخی اجازه نمی دهد، مردم از وسایل نقلیه و خودروهای باکیفیت که آلایندگی و مصرف سوخت پایینی دارند، استفاده کنند. سال هاست که پلیس و فعالان محیط زیست درباره آلاینده بودن خودروهای داخلی به خودروسازان اخطار می دهند، ولی هر بار این خودروسازها با استفاده از رانت هایی که دارند، از زیر مسئولیت شانه خالی می کنند و کار خود را ادامه می دهند.

وی همچنین یادآور شد: بیشتر مردم ایران از خودروهای بی خاصیت داخلی استفاده می کنند که هم مصرف سوخت بالایی دارند و هم بسیار آلاینده هستند؛ بنابراین، انتظار این که ما بتوانیم آلودگی ها را کاهش دهیم، نیست و تا زمانی که این خودروسازها در کشور هستند، مهار آلودگی هوا امکان پذیر نیست.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ما سالانه میلیاردها تومان هزینه سلامت و درمان بیمارانی که از آلودگی هوا رنج می برند، می کنیم و نیز هزاران میلیارد تومان هزینه درمان کسانی می شود که به دلیل ایمن نبودن خودروهای داخلی خسارت دیده اند و هزاران میلیارد دیگر هم صرف هزینه های تولید این خودروهای بی کیفیت می شود. باید سود و فایده کرد، چون در هیچ کشوری، یک صنعت زیان ده را به هر بهایی نگه نمی دارند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صدای کوتوله برزیلی برای آموزش و سریع حرف زدن