ذائقه شناسی سلیقه مخاطب و ارتباط با رسانه؛ راه حل مشکلات مالی موسسات قرآنی


ذائقه شناسی سلیقه مخاطب و ارتباط با رسانه؛ راه حل مشکلات مالی موسسات قرآنی

گروه اجتماعی - مدیر شعب استان‌های ایکنا ضمن بیان ظرفیت رسانه در انعکاس مشکلات جامعه اظهار کرد که برای حل مشکلات مالی موسسات قرآنی، ظرفیت‌های رسانه‌ای وجود دارد که می‌توانند از طریق تعامل با خبرگزاری ایکنا، این مشکلات مالی خود را به حداقل برسانند.

به گزارش خبرگزاری ایکنا از گلستان، اکثر موسسات قرآنی استان گلستان با مشکل مالی مواجه هستند که این مشکلات موجب کندی و یا غیر فعال شدن عملکرد این موسسات می‌شود اما به نظر میرسد برای حل این مشکل فقط دو راه حل وجود دارد. یک شیوه این است که این موسسات مطابق گذشته منتظر کمک مسئولان و نهادهای دولتی باشند که به‌خاطر آنها از قبیل کم شدن بودجه‌های فرهنگی و یا تخصیص نیافتن آنها مانع رسیدگی به وضعیت این مجموعه‌ها است. راه دوم این است که خود موسسات به فکر راه کارهایی برای حل مشکلات و یا به حداقل رساندن آنها باشند. اما از آن جا که یک موسسه قرآنی، یک موسسه مالی و اقتصادی نیست چگونه میتواند وارد بحث‌های در آمدزایی شود؟ در این باره ایکنای گلستان با سید میلاد اوصیاء، مدیر شعب استان‌های این رسانه به گفت‌وگو نشسته‌ایم.

مدیر شعب استان‌های ایکنا بر این عقیده است که یکی از روش‌هایی که موسسات می‌توانند از آن بهره‌مند شوند، استفاده از ظرفیت رسانه‌ است. وقتی یک موسسه به عنوان یک مجموعه موفق بتواند افکار عمومی را در جریان فعالیت‌های خود قرار دهد، قدرت چانه‌زنی و جریان‌سازی و استفاده از ظرفیت‌های عمومی را پیدا کند.

سیدمیلاد اوصیا با تاکید بر اهمیت بحث مخاطب‌شناسی گفت: رعایت کردن سلیقه مخاطب اصل دیگری است که موسسات قرآنی باید آنرا بسیار جدی بگیرند. اکثر موسسات ما دوره‌های سنتی که چندین سال قبل برگزار کرده‌اند را تکرار می‌کنند. این در حالی است که سازمان فرهنگ و ارشاد و برخی دیگر از نهادهای مسئول منابع و برنامه‌های جدیدی را تدوین کرده‌اند که به ذائقه مردم به خصوص نسل جوان نزدیکترباشد.

وی ادامه داد: مهمترین بحث، مخاطب‌شناسی و نحوه ارتباط با مخاطب است. برخی معتقدند با نصب بنر در سطح شهر اطلاع‌رسانی کرده‌ایم، در حالی که خود را جای مخاطب نگذاشته‌اند که ببینیم نیاز مخاطب چیست و طبق آن جلو بروند. اگر روش تبلیغاتمان صحیح باشد و برنامه جذاب، جدید و مفیدی نیز داشته باشیم، خود به خود مخاطب جذب موسسه می‌شود.

این کارشناس ارشد روان‌شناسی گفت: به نظر می‌رسد اگر این اصول رعایت شود، با بالارفتن سطح اطلا‌عرسانی و جذب سرمایه‌های اجتماعی و مشارکت خیران، بخشی از مشکلات حل می‌شود و آن موسسه می‌تواند تا حدی روی پای خود بایستند و نیاز آنان به بودجه‌های دولتی کمتر شود. البته نهادهای دولتی نیز موظف هستند که جدیدترین شیوه‌های اطلاع‌رسانی و تبلیغات و ذائقه‌شناسی مخاطب را برای مدیران این موسسات برگزار کند.

خبرنگار: فاطمه اسدی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بی‌هم‌نفسی