کیانشهر، محله ای که آوازه اش تنها از دور خوش است


کیانشهر، محله ای که آوازه اش تنها از دور خوش است

اهواز - ایرنا- کیانشهر از جمله محله های جدید اهواز است که علی رغم قیمت تقریبا بالای اراضی و ساختمان ها، به دلیل نبود زیرساخت مناسب دارای مشکلات عمده ای از جمله آبگرفتگی خیابان هاست،حجم بالای اراضی خالی در کیانشهر سبب شده تا پس از بارش باران حوضچه هایی در دل کیانشهر پیدا شود.

به گزارش ایرنا محله کیانشهر از اوایل دهه 70 براساس قوانین و طرح جامع و تفضیلی شهر اهواز به تدریج با ساخت و ساز زمین های واگذار شده از سوی نهادهای دولتی و غیر دولتی به کارکنانشان شکل گرفت، انتظار می رفت این محله به دلیل همجواری با محله مرفه نشین کیانپارس و البته نوساز بودن آن دارای زیرساخت های مناسبی باشد.
نبود زیرساخت های اساسی همچون شبکه جامع دفع فاضلاب و همچنین دفع آب های سطحی موجب شده تا ساکنان این محله با مشکلاتی مواجه باشند که این مشکلات با شروع بارش های باران به مراتب بیشتر شده و علاوه بر اختلال در رفت و آمد شهری سبب خسارت به منازل آنها نیز شده است.

**خسارت عدم دفع آبهای سطحی به منازل
پس از بارش های اخیر باران اراضی خالی محله کیانشهر به شبه تالاب تبدیل شده و پذیرای تعداد زیادی پرنده است که همین امر سوژه بسیاری از کاربران شبکه های اجتماعی نیز شده است، بیش از چهار روز از آخرین بارش باران گذشته اما همچنان در بسیاری از معابر و خیابان ها آب های سطحی بر زمین باقی مانده و بوی تعفن آنها باعث آزار ساکنان شده است.
یزدانپور یکی از ساکنان خیابان مریم در کیانشهر در این خصوص گفت: زمین همجوار خانه من خالی است به همین جهت پس از باران آب زیادی در آن جمع می شود، رطوبت این آبها به خانه من هم سرایت کرده و خسارت نیز زده است.
وی ادامه داد: منزل من دقیقا روبروی شهرداری منطقه 2 است تاکنون چند بار برای رسیدگی به این وضعیت مراجعه کردم هربار قول می دهند که برای تخلیه این آب مراجعه کنند اما تاکنون خبری نشده است، عمق آب زیاد است و تنها با مکنده قابل جمع آوری است.
صاحب یک بنگاه معاملات املاک نیز با اشاره به اینکه این شرایط سبب دلسردی خریداران و سرمایه گذاری آنها در این محله می شود اظهار داشت: علاوه بر اینکه خریداران با مشاهده این حجم از آبگرفتگی تمایلی به خرید زمین و مسکن ندارند بلکه حتی صاحبان اراضی نیز دیگر برای ساخت مسکن اقدام نمی کنند.
وی ادامه داد: بارها برای رفع این مشکلات نامه نگاری کرده ایم اما راهگشا نبوده است، با هر بارش باران ما نگران آبگرفتگی خیابان ها، ایجاد بوی بد ناشی از ماندن آب در اراضی خالی و قطعی برق هستیم، قطعا این شرایط به ضرر سرمایه گذاران و ساکنان محله است اما فعلا امیدی به اصلاح این شرایط نداریم.
مدیر منطقه 2 شهرداری اهواز در این خصوص پاسخ داد: کیانشهر دارای اراضی خالی بسیاری است که این اراضی پس از باران سرشار از آب می شوند، متولی این اراضی اداره کل مسکن و شهرسازی و ارتش هستند.
پرویز دغاغله ادامه داد: یکی از راه های عدم آبگرفتگی این اراضی پر کردن آنها است اما اگر آنها را پر کنیم باز هم دچار مشکل می شویم زیرا به دلیل نبود سیستم فاضلاب جایی برای دفع آن وجود ندارد.
وی تصریح کرد: در خیابان هایی نیز که شبکه فاضلاب وجود دارد در تمام ایام سال حتی تابستان شاهد هستیم که فاضلاب از درون منهول ها بالا می زند، برای هر محله کانال هایی کشیدیم و این آب ها را سمت نهر سالمی هدایت کرده ایم اما این نیز یک راهکار موقت است.
**پاسکاری وظایف بین آبفا و شهرداری
دغاغله خاطرنشان کرد: ارتش حدود 20 سال پیش ساخت و ساز در این محله را آغاز کرده که با گذشت زمان سیستم فاضلاب آن دچار فرسودگی شده و در برخی نقاط نیز هنوز هیچ سیستم فاضلابی ایجاد نشده است، از سویی دیگر شبکه دفع فاضلاب کل خروجی کیانشهر به سمت دغاغله دارای خط لوله 400 میلی متر است که حتی جوابگوی یک محله کوچک نیست.
وی با اشاره به اینکه مساحت کیانشهر معادل محله سیدخلف، کیان آباد و کیانپارس است گفت: در بسیاری از خیابان های از جمله خیابان هایی که با نام مریم، شقایق و رز نامگذاری شده اند به طور دائم مشکل جاری شدن فاضلاب را داریم.
دغاغله با بیان اینکه بودجه آبفا نیز کفاف این پروژه سنگین را نمی دهد و نیازمند اعتبارات استانی است تصریح کرد: درحال حاضر این حجم بالا از آبگرفتگی را با مکنده ها خارج می کنیم که البته کار اصولی و درستی نیست، اگرچه دفع آبهای سطحی با شهرداری است اما خروجی برای دفع آن وجود ندارد.
مدیر فنی و خدمات مهندسی آبفا اهواز نیز تصریح کرد: توسعه خدمات آبفا در نقاطی صورت می گیرد که در طرح جامع تفصیلی وجود داشته باشد، محله کیانشهر از نظر آبفا اهواز بلاتکلیف است.
محسن کریمی با اشاره به اینکه باید تکلیف ساخت و سازها مشخص شود ادامه داد: در نقاطی از کیانشهر که مشکل ساخت و ساز وجود ندارد و خانه ها ساخته شده اند نسبت به ساخت شبکه فاضلاب اقدام شده است.
وی درخصوص انسداد شبکه در نقاطی که جمعیت ساکن است تصریح کرد: در برخی مقاطع شاهد انسداد شبکه هستیم که دلیل آن ریختن نخاله های ساختمانی، زباله و هدایت حجم بالایی آب های سطحی به این شبکه است، که درواقع کارکرد شبکه دفع فاضلاب را مختل می کند.
کریمی با اشاره به اینکه اگر در شبکه تنها فاضلاب بهداشتی(خانگی) هدایت شود مشکل بالازدگی فاضلاب ایجاد نمی شود گفت: براساس طرح جامع فاضلاب اهواز 2 اقدام شامل احداث ایستگاه اصلی و فرعی برای این محله در دستور کار قرار دارد.
وی ادامه داد: مساله مهم این است که ورود حجم بالای آب سطحی به شبکه فاضلاب سبب مشکلات زیادی شده است از همین رو شهرداری باید نسبت به ساخت شبکه دفع آبهای سطحی اقدام کند.
در چند ماه اخیر برخی با مطرح کردن این محله به عنوان یک محله تازه تاسیس دارای زیرساخت های مناسب دائما آن را محلات محرومی نظیر مهدیس مقایسه می کنند، اما باوجود مشکلات بسیار این محل باید گفت کیانشهر محله ای است که آوازش تنها از دور خوش است.
9887/6068

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر لطف حق به صورت داستان + متن شعر