گناه بی گواهی بودن


گناه بی گواهی بودن

شهرآرا آنلاین (/fa/component/roojanews/frame.html?href=../../) - ملیحه ابراهیمی یزدی- چه فرقی می کند پشت خودرو سواری بنشینید یا موتور سیکلت یا لیفتراک.مهم این است که گواهی نامه داشته باشید و قانونی برانید. این تصور اشتباهی است که...


شهرآرا آنلاین - ملیحه ابراهیمی یزدی- چه فرقی می کند پشت خودرو سواری بنشینید یا موتور سیکلت یا لیفتراک.مهم این است که گواهی نامه داشته باشید و قانونی برانید. این تصور اشتباهی است که گواهی نامه ، ماشین را راه نمی برد. اشتباه تر از آن این است که والدین بدون هیچ محاسبه ای سویچ خودروشان را در اختیار نوجوان خود می گذارند. بماند که در این شهر آدم هایی هستند با سن چهل پنجاه ساله که همچنان بدون گواهی نامه رانندگی می کنند. بد نیست روایت آمار و ارقام این مدل از بی قانونی را در ادامه بخوانید.

نداشتن گواهی نامه

تحقیقات گواه بر این ادعاست که یکی از مهم ترین علت های فرار در تصادفات نداشتن گواهی نامه است.

٢٧

در یک هفته از آذرماه ٢٧ راننده مشهدی در حین کنترل مدارک توسط افسران راهنمایی و رانندگی گواهینامه نداشته اند.

سبک سنگین کنید

قرار نیست از موضعتان پایین بیایید که نباید بدون گذراندن دوره های اخذ گواهی نامه پشت فرمان بنشینید؟ دلیل پافشاری روی عمل خلاف قانونتان را متوجه نمی شویم! خودتان را خیلی قبول دارید ؟ برای دست فرمانتان احترام ویژه ای قائلید؟ اما حادثه هیچ گاه خبر نمی کند. پیشنهاد می کنیم برای چند دقیقه هم که شده چندخطی را همراهمان باشید تا از عواقب این بی احتیاطی -البته بهتر است بگوییم بی قانونی- بیشتر بدانید.

٠٠٠/٠٠٠/ ٢٣١

در اجرای ماده ۵۴۹ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ و با توجه به بررسی های به عمل آمده قیمت دیه کامل در ماه های غیر حرام از ابتدای سال ۱۳۹۷ ، مبلغ ٢ میلیارد و ٣١٠ میلیون ریال است.

اولویت های یک ناهنجاری

تجربه یکی از افسران راهنمایی و رانندگی این شهر حاکی از آن است که رانندگی بدون گواهی نامه متشکل از ٣ عامل به اولویت زیر است:

نظارت نداشتن والدین

علاقه مندی نوجوانان و جوانان به رانندگی اعتماد به‌نفسی که پشت فرمان کسب می کنند

قانونی برانید

چرا فکر می کنید اگر بدون گواهی نامه تصادف کنید و خدای ناکرده مرتکب قتلی شوید حکمتان قتل عمد است؟! متأسفانه این فرهنگ غلط در بین افراد جامعه رواج پیدا کرده است که هر فردی بدون گواهی نامه تصادف کند و شخص در تصادف فوت کند مرتکب قتل عمد شده است که این موضوع اصلا صحت ندارد. تصادفات رانندگی از جرایم غیرعمد محسوب، و فرد تنها به جریمه نقدی محکوم می شود.

گام اول، اقدام به اخذ گواهی نامه

با اسکن این کد می توانید مراحل گرفتن گواهی نامه معتبر را پشت سر بگذارید.

گام دوم، خودتان و خودروتان را بیمه کنید.

باز هم معتقدیم که بدون گواهی نامه پشت فرمان ننشینید اما بد نیست بدانید: در مواردی که راننده بدون گواهی نامه مقصر حادثه باشد، اعم از اینکه تصادف منجر به خسارت مادی یا بدنی شده باشد، در صورتی که خودرو دارای بیمه نامه معتبر باشد، بیمه گر مکلف به پرداخت خساراتی است که به موجب بیمه نامه تعهد کرده است.

گام سوم، بزن و دررو نباشید

ترس از اینکه گواهی نامه ندارید باعث نشود در بروز یک تصادف جرحی یا فوتی بترسید و محل را ترک کنید. مصدوم را به اولین مرکز درمانی برسانید.

صرفا جهت اطلاع: هر گاه مصدوم احتیاج به کمک فوری داشته باشد و راننده با وجود امکان رساندن مصدوم به مراکز درمانی و یا استمداد از مأمورین انتظامی از این کار خودداری کند و یا به منظور فرار از تعقیب، محل حادثه را ترک و مصدوم را رها کند، حسب مورد به بیش از دو سوم حداکثر مجازات محکوم خواهد شد. دادگاه نمی تواند در مورد این ماده اعمال کیفیت مخففه نماید.

٢ تا ۶ ماه حبس

طبق ماده ٧٢٣ قانون تعزیرات اسلامی : هر کس بدون گواهی نامه رسمی به رانندگی و یا تصدی وسایل موتوری که مستلزم داشتن گواهی نامه مخصوص است، بپردازد و همچنین هر کس به موجب حکم دادگاه از رانندگی وسایل نقلیه موتوری ممنوع باشد به رانندگی وسائل مزبور مبادرت ورزد برای بار اول به حبس تعزیری تا ٢ ماه یا جزای نقدی تا یک میلیون ریال و یا هر ٢ مجازات و در صورت ارتکاب مجدد به ٢ ماه تا ۶ ماه حبس محکوم خواهد شد.

همچنین مطابق بند ج ماده ١٠ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی در صورتی که راننده بدون داشتن گواهی نامه مبادرت به رانندگی کند، وسیله نقلیه متوقف و راننده به مرجع قضایی معرفی می شود.

مجازات جرم رانندگی بدون گواهی نامه بر اساس بند ١ ماده ٣ قانون وصول برخی از درآمدهای دولت به جزای نقدی تبدیل می شود.

دادگاه می تواند علاوه بر مجازات تعیین شده فرد بدون گواهی نامه را برای مدت یک تا ۵ سال از حق رانندگی یا تصدی وسایل موتوری محروم کند.

آقایان بیشتر از خانم ها

آمارها حاکی از آن است که درصد بیشتری از آقایان بدون گواهی نامه پشت فرمان می نشینند.

١٣٠٧

سیف ا... خان به عنوان اولین ایرانی در سال ١٣٠٧ با گذراندن آزمون ٣ مرحله ای اولین گواهی نامه اتومبیل را دریافت کرد.

١٢٩٩

صدور اولین تصدیق درشکچه برای خاچاتور ارمنی بود که اقامت ایران را داشت.

١٩١٣

از سال ١٩١٣ اولین ایالتی که داشتن گواهی نامه را برای همه رانندگان الزامی کرد، نیوجرسی بود.

١٩١٠

اولین قوانین رانندگی در ایالات متحده در سال ۱۹۱۰ و در ایالت نیویورک تصویب شد.

١٩٠٣

آلمان اولین کشوری بود که در سال ١٩٠٣ داشتن گواهی نامه برای رانندگی را الزامی کرد.

١٨٨٨

اولین گواهی نامه رانندگی را کارل بنز مخترع خودروهای مدرن، در سال ۱۸۸۸ دریافت کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


قربانی