جمعی از باغداران: پول فروش پرتقال شب عید را هنور نگرفتیم


جمعی از باغداران: پول فروش پرتقال شب عید را هنور نگرفتیم

ساری-ایرنا- تعدادی از باغداران مازنی مدعی هستند که اتحادیه باغداران مازندران بدهی سال گذشته باغداران را که پرتقال شب عید تامین کردند، نمی دهد.

کشاورزی مازندران مسائل متعدد دارد و باغداران هر ساله با موضوع جدیدی مواجه هستند. یک سال طوفان به درختان می زند و مرکبات را از بین می برد، سال بعد برف می بارد و مرکبات یخ می زند، آن سال هم که بلای طبیعی، گریبان باغداران را نگیرد، بلای زمینی نازل می شود و هر بار به نوعی، باغداران متضرر می شوند. اما ضرر این بار باغداران از نوعی دیگر است.
تعدادی از باغداران که مرکبات شب عید را برای تنظیم بازار تامین کرده اند، مدعی هستند با وجود اینکه سازمان تعاون روستایی، اعتبار لازم برای خرید مرکبات را به اتحادیه باغداران اختصاص داده اما اتحادیه باغداران از پرداخت طلب آنها اجتناب می کند.
مهرداد سیفی یکی از باغدارانی است سال قبل، 300 تن پرتقال را برای تنظیم بازار شب عید، به سازمان تعاون روستایی و اتحادیه باغداران تحویل داده است.
وی در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه قرار بود 29 فروردین ماه امسال، اتحادیه باغداران با ما تسویه حساب کند، اظهار کرد: اما فقط 30 درصد طلب باغداران را پرداختند.
سیفی با اشاره به اینکه در خرداد و تیر ماه هم 10 درصد دیگر از طلب ما توسط اتحادیه باغداران پرداخت شد، افزود: در مردادماه امسال اتحادیه تعاونی روستایی با باغداران تسویه حساب کرد اما اتحادیه باغداران همچنان به ما بدهکار است.
وی با بیان اینکه حدود 15 نفر از باغداران 15تا 30 درصد از محل فروش پرتقال به اتحادیه باغداران به مبلغ 400 میلیون تومان طلبکار هستند، گفت: با وجود مراجعات مکرر به اتحادیه باغداران مازندران اما هنوز نتوانستیم طلب خود را دریافت کنیم این در حالی است که در فصل برداشت جدید مرکبات قرار داریم و طلب سال گذشته هنوز باقی مانده است.
این باغدار با اشاره به اینکه سازمان تعاون روستایی اعتبار لازم برای خرید مرکبات را به اتحادیه باغداران پرداخته است، تصریح کرد: مسئول اتحادیه باغداران مازندران پاسخگو نبوده و به تلفن همراه خود هم پاسخ نمی دهد.
وی با بیان اینکه با مسئولان مختلفی در استان مکاتبه کردیم تا بتوانیم طلب خود را از اتحادیه باغداران بگیریم، ادامه داد: هیچ یک از این مکاتبات با مسئولان سازمان جهاد کشاورزی مازندران هنوز به نتیجه نرسیده است.
سیفی گفت: 57 میلیون تومان از اتحادیه باغداران مازندران طلبکار هستم.
یکی دیگر از باغداران در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: از سال 85 تاکنون با اتحادیه باغداران مازندران کار می کنم و ندادن طلب باغداران، در گذشته هم توسط این اتحادیه اتفاق افتاده است.
حبیب نوروزی با اشاره به اینکه در سال 93 هم بابت طلب 40 میلیون تومانی، مجبور شدم از اتحادیه باغداران مازندران، سم دریافت کنم، افزود: سال گذشته در تامین پرتقال شب عید مشارکت کردیم و 560 میلیون تومان از اتحادیه طلبکار بودم که تاکنون تکه تکه بخشی از بدهی را پرداختند و هنوز 70 میلیون تومان طلب دارم.
وی با بیان اینکه باغداران در حالی هنوز طلب سال گذشته خود را دریافت نکرده اند که این پول به حساب اتحادیه باغداران واریز شده اما مسئول اتحادیه پول ما را نمی دهد، گفت: خسته شده ایم و نمی دانیم به چه کسی باید مراجعه کنیم تا بتوانیم پول محصولی که فروخته ایم را از اتحادیه باغداران مازندران بگیریم.
برای پیگیری ادعای باغداران، با مدیر سازمان تعاون روستایی مازندران تماس گرفتیم، محمدرضا کریمی در این زمینه اظهار کرد: اتحادیه باغداران از نظر تشکیلاتی، زیر نظر ما نیست و فقط برای تامین پرتقال، با این اتحادیه قرارداد داشتیم که پول قرارداد را به شکل کامل پرداختیم و بدهی به اتحادیه باغداران نداریم.
وی با بیان اینکه سازمان تعاون روستایی هم بخشی از پرتقال شب عید را تامین کرد که این بخش را هم تسویه حساب کردیم، افزود: با اتحادیه باغداران حدود سه هزار تن قرارداد برای تامین پرتقال داشتیم و 2ماه قبل، همه بدهی را پرداختیم و نمی دانیم اتحادیه باغداران چرا پول باغداران را نمی دهد.
کریمی با اشاره به اینکه سال گذشته پرتقال را کیلویی 2هزار تومان از اتحادیه باغداران خریدیم و برای اتحادیه هم کارمزد 100 تومانی برای هر کیلو پرتقال درنظر گرفتیم، خاطرنشان کرد: از این محل، 30 میلیون تومان به اتحادیه باغداران بدهکار هستیم که ربطی به اصل طلب باغداران ندارد.
برای ارائه توضیحات با شعبانی مسئول اتحادیه باغداران مازندران تماس گرفتیم و همان طور که باغداران از پاسخگو نبودن وی گلایه داشتند، شعبانی پاسخ تلفن های مکرر ما را هم نداد و ارسال پیامک و بیان موضوع مصاحبه هم راه به جایی نبرد.
9927/1899

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کشاورزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم خطرناک و خونسردانه سرقت کابل های برق در خرمشهر / سارق جوان زمینگیر شد + عکس