آیا پنیرهای فیبردار جذب کلسیم را کاهش می دهند؟


آیا پنیرهای فیبردار جذب کلسیم را کاهش می دهند؟

این روزها پنیرهای سفید کم چربی که روی آنها عبارت پر فیبر درج شده، به بازار آمده، در حالی که به آنها سبزی اضافه نشده است . این فیبر شامل چه ترکیباتی است؟ آیا خوردن این پنیرها برای مصرف کننده ضرری ندارد؟

آیا پنیرهای فیبردار جذب کلسیم را کاهش می دهند؟
به گزارش فانوس، سبزی ها تنها ماده تامین کننده فیبر نیستند و مواد غذایی بسیاری مانند انواع میوه ها، غلات، حبوبات و… هم در خود فیبر دارند که می توان فیبر آنها را استخراج و خالص سازی کرد. این کار بیشتر خارج از کشور انجام می شود و شرکتهای تولید کننده مواد غذایی مانند مواد لبنی می توانند این فیبرها را به صورت پودر از شرکت های واسطه خریداری و آنها را به محصولاتشان اضافه کنند.

فیبرها انواع و طبقه بندی های زیادی دارند، که شرکتهای تولید کننده مواد غذایی باید نوع فیبری را که در محصول خود از آن استفاده می کنند روی برچسب غذایی قید کنند. به هر حال فیبرها از هر نوعی که باشند مزایای فراوانی دارند از جمله اینکه جلوی یبوست را می گیرند، احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش می دهند، جذب گلوکز و املاح به خون را تعدیل می کنند، برای افراد مبتلا به دیابت، به خصوص نوع ۲ بسیار مفید هستند و جذب چربی ها را کاهش می دهند. ضمن اینکه باکتری های روده، فیبرها را تخمیر کرده و سپس متابولیت های مفید و حتی ضدسرطان تولید می کنند بنابراین مصرف فیبرها چه به صورت طبیعی مثل استفاده مستقیم از انواع میوه ها، سبزیها، غلات، حبوبات و چه به صورت افزوده شده به مواد غذایی مختلف برای بدن بسیار مفید هستند.

شاید این پرسش برایتان مطرح شود که آیا فیبر موجود در پنیر میزان جذب کلسیم را کاهش می دهد یا نه؟
در پاسخ باید گفت درست است که فیبر می تواند در جذب کلسیم مداخله کند و آن را پایین بیاورد اما این مقدار خیلی زیاد نیست. ضمن اینکه مزایای استفاده از فیبرها نسبت به معایب آنها بسیار زیادتر است. در بعضی موارد مصرف فیبرها حتی می تواند جذب املاح و کلسیم را افزایش هم بدهد و این موضوع به نوع فیبر و درصدی از آن که مورد استفاده قرار می گیرد، بستگی دارد. نکته دیگر اینکه کلسیم در بافت پنیر با شبکه های پروتئینی پیوند دارد و فیبر نمی تواند به راحتی آنها را دفع کند یا مانع جذب آنها شود. از طرفی، پنیر تنها منبع کلسیم نیست و افراد می توانند مواد غذایی مختلفی استفاده کنند که کلسیم بدنشان را تامین کند که مهم ترین آنها شیر است. لازم به ذکر است امروزه علاوه بر پنیر به فراورده های غذایی مختلفی از جمله نان، ماست، شکلات و… فیبر اضافه می کنند که مصرف این مواد غذایی به همه افراد جامعه توصیه می شود.

منبع: راستینه

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی شب قدر ؛ نقاشی های کودکانه ساده مخصوص شب های قدر