شباهت علائم پریود با بارداری، چگونه تشخیص دهم؟


شباهت علائم پریود با بارداری، چگونه تشخیص دهم؟

بسیاری از زنان در تشخیص اینکه باردار هستند، سندروم پیش از قاعدگی دارند و یا دوران قاعدگی آنها در حال شروع شدن است؛ مشکل دارند.

علائم بارداری شباهت بسیار زیادی به علائم سندروم پیش از قاعدگی دارند. در این میان تفاوت هایی نیز وجود دارد که علائم اولیه بارداری را از سندروم قاعدگی متمایز می سازد. در این مقاله قصد داریم تا به بررسی این تفاوت ها و شباهت ها بپردازیم.

چگونه می توانم تشخیص دهم که آیا علائم من، علائم سندروم پیش از قاعدگی است یا باردار هستم؟
بسیاری از زنان در تشخیص اینکه باردار هستند، سندروم پیش از قاعدگی دارند و یا دوران قاعدگی آنها در حال شروع شدن است؛ مشکل دارند.
نشانه های مشترک بین علائم بارداری، سندروم پیش از قاعدگی و درد قبل از شروع دوران قاعدگی شامل نوسانات خلقی، کمردرد، تکرر ادارار و سینه های دردناک می باشد.اگر چه این علائم بین هر سه ی موارد ذکر شده مشترک است اما تفاوت هایی وجود دارد که شما می توانید بارداری خود را تشخیص دهید.
تنها راه دقیق تشخیص بارداری، تست بارداری است. کیت های تشخیص بارداری خانگی در داروخانه ها موجود است که می توانید آنها را بدون نسخه تهیه نمایید.

سندروم پیش از قاعدگی چیست؟
قاعدگی (پریودی) به فرایند خونریزی در پایان هر سیکل گفته می شود. قاعدگی در دوران بلوغ شروع می شود و تا زمان یائسگی ادامه می یابد. این دوره زمانی شروع می شود که دیواره ی رحم شروع به ریزش میکند (تقریبا هر 28 روز). قاعدگی به علت تغییرات طبیعی در سطوح هورمون های استروژن و پروژسترون رخ می دهد که به چرخه ی قاعدگی شناخته می شود. بسیاری از زنان علائمی مانند گرفتگی کمر، نفخ، حساس و دردناک بودن پستان ها و تغییرات خلقی را در طول دوره ی قاعدگی تجربه می کنند.
PMS یا سندروم پیش از قاعدگی، وضعیتی است که با علائم و نشانه های روانشناختی و فیزیکی بعد از تخمک گذاری (که در وسط چرخه ی قاعدگی رخ می دهد) آغاز می شود و تا زمان شروع قاعدگی ادامه دارد. نشانه های آن شامل تحریک پذیری، افسردگی، تمایل به گریه، خستگی، آکنه، حساس و دردناک بودن پستان وتغییرات اشتها می باشد. اگرچه 90 درصد زنان تصور می کنند که سندروم پیش از قاعدگی دارند اما علائم این سندروم بسیار شدید است و فقط 20 تا 30 درصد از زنان واقعا دچار این سندروم هستند (علائم معمول قبل از شروع قاعدگی با سندروم قبل از قاعدگی یا همان PMS متفاوت است).

علائم و نشانه ها: شباهت های بین سندروم پیش از قاعدگی و بارداری
برای بسیاری از زنان علائم اولیه بارداری، بسیار شبیه PMS می باشد. به همین دلیل از روی علائم اولیه نمی توان به قطعیت گفت که آیا اینها علائم بارداری هستند یا خیر.
علائم مشترک بین بارداری و PMS عبارتند از :
سردرد:
سردرد می تواند نشانه ای از بارداری باشد؛ اما بسیاری از زنان نیز قبل از دوران قاعدگی، آن را تجربه می کنند.
درد کمر:
این علامت می تواند هم قبل از قاعدگی و هم در هفته های اول بارداری نمایان بشود.
یبوست:
هورمون پروژسترون می تواند منجر به اختلالات گوارشی از جمله یبوست شود. از آنجا که سطح پروژسترون در طول نیمه دوم چرخه قاعدگی افزایش می یابد، در سندروم پیش از قاعدگی یبوست اتفاق می افتد. به همین دلیل در دوران بارداری نیز به دلیل تغییرات هورمونی، یبوست اتفاق می افتد.
علائم دیگر مانند تکرر ادرار و دردناک شدن سینه ها نیز در هر دو دوره پیش از قاعدگی و بارداری اتفاق می افتد.

چه علائمی برای بارداری منحصر بفرد است؟
برخی علائم وجود دارد که از علائم اولیه بارداری هستند و کمتر در سندروم پیش از قاعدگی اتفاق می افتد.
فقدان و یا دیر شدن وقوع قاعدگی:
فقدان قاعدگی از علائم مشخصه ی بارداری است.
خونریزی لانه گزینی (به صورت لکه بینی):
همانطور که قبلا گفته شد، یک خونریزی بسیار خفیف در هنگام لانه گزینی جنین در رحم (چسبیدن تخمکِ بارور شده به دیواره ی رحم) اتفاق می افتد که به آن خونریزی لانه گزینی گفته می شود که نسبت به خونریزی قاعدگی کاملا متفاوت و بسیار جزئی است.
ترشحات واژن:
افزایش تولید استروژن در دوران بارداری ممکن است منجر به افزایش ترشحات سفید و شیری رنگ گردد.
تیره شدن نوک پستان:
تیره شدن نوک پستان می تواند یک یا دو هفته بعد ازتخمک گذاری رخ دهد . همچنین ممکن است در طول بارداری پیشرفت کند. این علامت از نشانه های قاعدگی و سندروم پیش از قاعدگی نیست.

دو هفته انتظار چیست؟
"دو هفته انتظار" یک اصطلاح است که برای توصیف فاصله زمانی بین تخمک گذاری و لانه گزینی استفاده می شود و نقطه تقریبی ای است که در آن آزمون بارداری یک پاسخ قطعی را ارائه می دهد. امروزه بسیاری از آزمایشات و تست های بارداری موجود در بازار می تواند حتی قبل از تاریخ مورد انتظار قاعدگی، بارداری شما را تشخیص دهد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403