فواید آمینو اسید | عوارض آمینو اسید و طریقه مصرف (قرص آمینو)


فواید آمینو اسید مکمل آمینو اسید در ورزشکاران حرفه ای بدنسازی و ورزش های سخت بسیار محبوب است. این مکمل بصورت قرص آمینو اسید و پودر و ژله و بصورت مایع به عنوان مکمل ورزشی به فروش میرسد. برای مقدار مصرف آمینو بهتر است با توجه به مشخصات مارک آمینویی که خریداری کردید با پزشک یا مربی ورزشی خود مشورت کنید. از مصرف روزانه بین 4 تا 12 عدد قرص متغییر...

فواید آمینو اسید | عوارض آمینو اسید و طریقه مصرف (قرص آمینو)

فواید آمینو اسید

مکمل آمینو اسید در ورزشکاران حرفه ای بدنسازی و ورزش های سخت بسیار محبوب است. این مکمل بصورت قرص آمینو اسید و پودر و ژله و بصورت مایع به عنوان مکمل ورزشی به فروش میرسد.

برای مقدار مصرف آمینو بهتر است با توجه به مشخصات مارک آمینویی که خریداری کردید با پزشک یا مربی ورزشی خود مشورت کنید. از مصرف روزانه بین 4 تا 12 عدد قرص متغییر است.

به گزارش گروه سلامت تالاب : مهم‌ترین ساختار پروتئین ها را اسید های‌ آمینه تشکیل میدهند که تفاوت عمده آن ها با دسته کربو هیدرات ها و چربی ها در وجود عنصرنیتروژن در ساختار سلولی آمینو اسید ها علاوه برسه عنصر کربن ؛ هیدروژن و اکسیژن می باشد.

دانشمندان طی سال های‌ مختلف حدوداً 20 اسید آمینه اصلی را کشف ونام گذاری کرده اند واین اسید های‌ آمینه رابه دو دسته ضروری و غیر ضروری تقسیم بندی کرده اند.

اسید های آمینه ضروری :

بدن قادر به ساختن انها نیست و باید از طریق رژیم غذائی تامین شوند .آرژنین .لیزین ،تره اونین، لوسین ؛ میونین ؛ والین ؛ فنیل آلین ،ایزو لوسین و … از اسید های‌ آمینه ضروری هستند.

اسید های آمینه غیر ضروری :

بدن توانایی ساخت و سنتز آمینو های‌ غیر ضروری را دارد. گلیسین ؛ آلین ؛ گلوتامین ؛ لیستین و ….از اسید های‌ آمینه غیرضروری هستند.

فواید آمینو اسید | عوارض آمینو اسید و طریقه مصرف (قرص آمینو)

مزایای مصرف مکمل آمینو اسید

1- بالا بردن استقامت بدن
2- افزایش قدرت و توده عضلات
3- بازسازی ذخایر انرژی بدن
4- ساخت پروتئین
5- جبران کمبود پروتئین بدن و درمان سوء تغذیه
2- افزایش حجم عضلات ورزشکاران
3- در موارد خاصی مانند اعمال جراحی- سوختگی ها و برخی بیماریهای مزمن

افزایش استقامت

مکمل آمینواسید روشی که بدنتان از سوخت های قبلی یعنی کربوهیدرات و چربی استفاده می کرد را تغییر می دهد . در اغلب ورزشکاران خصوصا آنهایی که فعالیت شدید مانند دویدن انجام می دهند مکمل آمینو اسید باعث افزایش عملکرد بدنی آنها می شود.

چربی سوزی

تحقیقات نشان داده است که مکمل آمینو اسید باعث حفظ ذخیره گلیکوژن ورزشکاران می شود زیرا آمینو اسیدها باعث افزایش تبدیل چربی به انرژی وافزایش سوخت و ساز می شوند .

برای افرادی که قصد چربی سوزی دارند یا ورزشکارانی که رژیم کربوهیدرات دارند مکمل آمینواسید به سوخت رسانی و چربی سوزی بدنشان کمک می کند.

مزایای مکمل آمینو اسید

اگرچه مکمل‌ های آمینو اسید اغلب توسط ورزشکاران مصرف می‌شود، اما هر کسی می‌تواند از آنها بهره ببرد. چرا که آمینو اسیدها آنزیم‌هایی تولید می‌کنند، و در بهبود خلق و خو، تمرکز، خواب، و تعداد دیگری از اتفاقات فیزیولوژیکی بدن شما دخالت دارند.

با وجود اینکه آمینو اسید دارای فوایدی است، اما با اینحال پیش از مصرف هر مکملی باید پزشک خود را در جریان قرار دهید.

کاهش چربی شکمی :

درست است که اکثر مکمل‌های‌ چربی سوز، دارای سطوح بالایی از محرک‌ها، و مواد دیگری هستند که سوخت و ساز بدن شما را افزایش میدهد، اما مکمل‌های‌ آمینو اسید نیز می تواند در چربی سوزی بشما کمک کند!

با توجه به تحقیقی که درسال ۲۰۰۷ در «Menopause» منتشر شد، مصرف مکمل آمینو اسید سویا به مدت ۳ ماه، با رشد چربی شکمی در جمعیت زنانی که در سنین یائسگی به سر می‌بردند، مبارزه کرد.

مصرف مکمل‌های‌ آمینو اسید درکنار یک رژیم غذایی سالم، در مقایسه با حالتی که تنها رژیم بگیرید، می تواند سرعت کاهش وزن شما را تسریع کند.

کمک به ریکاوری بهتر عضلات

ورزشکاران قدرتی که از مکمل آمینو اسید استفاده می‌کنند، ممکن است متوجه بهبود ریکاوری عضلات بعد از تمرینات شدید وزنه برداری شوند که برای بدنسازان رقابتی، سودمند است.

با توجه به مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۰ در ژورنال Strength and Conditioning Researchh منتشر شد، بدنسازانی که سه هفته قبل و در طول تمرینات مقاومتی با شدت بالا، مکمل BCAA مصرف کردند، شاهد کاهش آسیب عضلانی و بهبود ریکاوری عضلات بودند.

فواید آمینو اسید | عوارض آمینو اسید و طریقه مصرف (قرص آمینو)

افزایش تستوسترون و هورمون رشد

مصرف مکمل آمینو اسید می‌تواند بر سطوح هورمونی بدنسازان تاثیر بگذارد.

محققان در تحقیق مذکور، دریافتند سطوح تستوسترون در ورزشکاران قدرتی که از پودر BCAAss استفاده کرده بودند بالاتر بود. و این برای بدنسازانی که سعی دارند توده خالص عضلانی‌شان را افزایش دهند، یک مزیت به حساب می‌آید.

مطالعه دیگری در سال ۲۰۰۹ در ژورنال Medicine and Science in Sports and Exercise گزارش داد ورزشکاران قدرتی که از مکمل‌های آمینو اسید استفاده کردند، نه تنها شاهد افزایش تستوسترون بودند، بلکه غلظت هورمون رشد آنها نیز افزایش یافت.

نگهداری از توده‌ی عضلانی:

آمینو اسید و پروتئین را به عنوان یک نیروی کمکی برای عضله سازی می‌شناسند؛ اما تحقیقات نشان داده‌اند که آمینو اسید حتی برای عضلاتی که تمرین داده نمیشوند نیز می تواند مفید باشد.

تحقیقی در دانشگاه سائوپائولو که در عدد‌ی ژوئن ۲۰۱۰ مجله‌ی «Muscle Nerve» چاپ شده است، نشان داده که مصرف آمینو اسید لوسین در موش‌ها، از تجزیه‌ی عضلاتی که بی حرکت مانده بودند پیش گیری کرده است. محققان توضیح داده‌اند که لوسین، تاثیر ژنی که در دوره‌های‌ عدم فعالیت، باعث شکست عضلانی میشود را کمرنگ خواهد کرد.

فواید آمینو اسید | عوارض آمینو اسید و طریقه مصرف (قرص آمینو)

بهبود عملکرد ورزشی:

آمینو اسیدها به عضله سازی کمک کرده و جلوی تجزیه‌ی عضلات را میگیرند، بدین ترتیب توده‌ی عضلانی ساخته خواهد شد. تحقیقات علمی ورزشی گفته‌اند که استفاده از این مکمل، همچنین ممکن است به عملکرد ورزشی در ورزش‌های‌ استقامتی نیز کمک کند.

تحقیقی که توسط موسسه‌ی تحقیقاتی غذایی saga صورت گرفته، یافته است میزان VO2max «حداکثر اکسیژن مصرفی»؛ زمانی که از مکمل‌های‌ آمینو اسید استفاده شده است، بالاتر از زمانی بود که دارونما مصرف شده است.

محققان نتیجه گرفتند که استفاده از مکمل‌های‌ ایزولوسین، والین، و لوسین، میتوانند ظرفیت شما در ورزش‌های‌ استقامتی را افزایش دهند.

مصرف آمینو اسید برای خانوما

خانمها هم می توانند مثل مردها از همه ی ی مکمل های‌ آمینو اسیدی بهره ببرند، مصرف مکمل های‌ آمینواسیدی می توتند باعث افزایش عضله سازی و چربی سوزی شود.

مصرف آمینواسیدها درکنار رعایت رژیم غذایی صحیح و تمرینات منظم واقعاً در نتیجه گیری خانمها از تمرین تاثیر دارد و کمک می کند تا فیزیکی کم چرب و شکیل ساخته شود.

فواید آمینو اسید | عوارض آمینو اسید و طریقه مصرف (قرص آمینو)

منابع طبیعی آمینو اسیدهای ضروری

تخم مرغ، ماهی قزل آلا، گوشت، بوقلمون و غیزه سرشار از آمینو اسیدهای ضروری است. دانه‌های کامل مثل گندم، جو، برنج، دانه ی سویا، آجیل و محصولات لبنی منابع غنی از آمینو اسید برای افراد گیاه خوار است.

اگرچه مصرف BCAA به مدت شش ماده در بسیاری از افراد بدون مشکل است ولی سبک زندگی، سبک تمرین، رژیم غذایی، متابولیسم بدن و فیزیولوژی هر فرد از دیگران متفاوت است.

همه ی این جوانب تعیین می کند که فرد از چه مکمل‌هایی ممکن جواب بگیرد و برعکس. بسته به تناسب اندام، الگوی تمرینی، دلیل استفاده و موارد دیگر پزشک در مورد دوز مکمل تصمیم خواهد گرفت.

از اینرو، دوز مصرف ممکن است از فردی به فرد دیگر متغیر باشد. علاوه بر این، کیفیت و ترکیب‌های فعال در مکمل‌های مختلف ممکن است با یکدیگر متفاوت باشد. بنابراین، هنگام استفاده از این مکمل‌ها باید توجه زیادی به خرج داد.

اخطارهایی در مورد آمینو اسیدها

باوجود این که مکمل‌های‌ آمینو اسید میتوانند جذب پروتئین شما را افزایش دهند، نباید آن را بدون مشورت با پزشکتان مصرف نمایید. پروتئین، حجم کارکرد کلیه‌های‌ شما را افزایش میدهد، چرا که سوخت و ساز پروتئین، سمومی تولید میکند که کلیه‌ی شما مسئول دفع ان خواهد بود؛ بنابر این مصرف زیاد پروتئین، می تواند بر کارکرد کلیه‌ی شما اثر منفی بگذارد.

گر به غذا های خاصی آلرژی دارید، عده ای از مکمل‌های‌ آمینو اسید نیز ممکن است برایتان دارای عوارض جانبی باشند. به عنوان مثال، پروتئین‌های‌ وی و کازئین، ممکن است باعث حساسیت لبنیاتی شوند، در حالی که مکمل آمینو اسیدهای سویا، برای آنهایی که به سویا حساسیت دارند نامناسب است.

به همین جهت، یک دکتر خواهد توانست آمینو اسید مناسب حال شما، و همچنین دوز مصرفش را برای شما تشخیص دهد.

فواید آمینو اسید | عوارض آمینو اسید و طریقه مصرف (قرص آمینو)

غذاهایی با بیشترین میزان آمینو اسید

مطابق گزارش دپارتمان زیست شیمی دانشگاه آریزونا، این آمینو اسیدها باید از طریق تغذیه‌ی شما بدست بیایند، در غیر اینصورت بدن شما شروع به تجزیه‌ی پروتئین‌های‌ موجود هم چون عضلات شما خواهد کرد!

بر خلاف چربی، آمینو اسیدها نمی توانند برای روز مبادا در بدن ذخیره شوند. پس خیلی مهم است که به‌ صورت مداوم مصرف آمینو اسیدها را در برنامه‌ی غذایی خود بگنجانید.

انواع آجیل دارای مقدار زیادی آمینو

آجیل و حبوباتی هم چون گردو، بادام، و بادام زمینی سرشار از آمینو اسید ضروری «ال–آرژنین» هستند. این آمینو اسید، برای التیام عملکرد ایمنی بدن؛ کمک به سوخت و ساز و توده‌ی عضلانی، افزایش تولید کلاژن و رشد استخوانها مفید است.

همچنین این آجیل‌ها منبعی عالی برای «ایزولوسین» هستند، آمینو اسیدی ضروری که قندخون را ثابت نگاه داشته و انرژی تولید میکند.بادام و بادام زمینی هم دارای سطح بالایی از آمینو اسید «فنیل آلانین» هستند که باعث التیام روحیه و خلق و خوی شما خواهد شد.

تخم مرغ:

تخم مرغ‌ها حاوی مقادیر زیادی پروتئین و آمینو اسیدهایی هم چون متیونین، ایزولوسین و لیزین، ودر عین حال کالری کمی هستند. مطابق عده ای از منابع، تخم مرغ همچنین منبع خوبی برای تریپتوفان هم هست، آمینو اسیدی که در تولید سروتونین، برای التیام روحیه و خلق و خو نقش دارد.

انواع ماهی

همه ی‌ی ماهی‌ها نیز منبعی غنی از انواع آمینو اسیدهای ضروری، هم چون ایزولوسین، لیزین و متیونین هستند. بعلاوه، ماهی‌های‌ چرب مثل سالمون، ماهی تن، شاه ماهی و ساردین سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند که در پیش گیری از بیماری‌های‌ قلبی مؤثر اند.

پروتئین سویا حوای آمینو

پروتئین سویا نیز حاوی مقادیر زیادی از آمینو اسیدهای ضروری مانند «ایزولوسین، لیزین، متیونین، تریپتوفان و والین» است. پروتئین سویا میتواند برای افراد گیاهخواری که در رژیم غذایی‌شان از برخی آمینو اسیدها محرومند، نقش مهمی بازی کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تغذیه و سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ دوباره نخوابیدم افکار پریشون ریمیکس اینستا