رشد 69 درصدی شاخص کل فرابورس ایران از ابتدای سال


رشد 69 درصدی شاخص کل فرابورس ایران از ابتدای سال

سومین هفته معاملاتی فرابورس ایران در آذر‌ماه 97 با ثبت دادوستد 3620 میلیون ورقه بهادار در 734 هزار نوبت معاملاتی به پایان رسید که ارزش این دادوستدها 17 هزار و 653 میلیارد ریال بود.

رشد 69 درصدی شاخص کل فرابورس ایران از ابتدای سال
به گزارش ایران اکونومیست به نقل از روابط عمومی فرابورس ایران، در هفته معاملاتی منتهی به 23 آذر‌ماه 97 که به دلیل بروز مشکل فنی در هسته معاملات در روز سه‌شنبه تنها 4 روز کاری برای آن به ثبت رسید، شاخص کل در آخرین روز کاری با قرار گرفتن در سطح 1851 واحدی رشد هفتگی 0.4 درصدی و بازده 69 درصدی از ابتدای سال را به ثبت رساند.
معاملات در بازارهای سهام فرابورس نیز در با رقم خوردن دادوستد 363 میلیون سهم به ارزش یک هزار و 465 میلیارد ریال برای بازار اول و معامله یک هزار و 895 میلیون سهم به ارزش 5 هزار و 262 میلیارد ریال برای بازار دوم به انتها رسید که در این میان حجم معاملات در بازار دوم نسبت به هفته گذشته رشد 11 درصدی را نشان می‌دهد.
به‌علاوه، دیگر بازار سهام فرابورس یعنی بازار پایه نیز در هفته جاری با معاملاتی با ثبت حجم معاملات یک هزار و 281 میلیون سهم به ارزش 2 هزار و 937 میلیارد ریال به استقبال آخرین هفته معاملاتی پاییز 97 رفت که این امر از کاهش این ارقام در مقایسه با هفته پیش حکایت می‌کرد.
از طرف دیگر، در بازار ابزارهای نوین مالی نیز در حالی معامله 75 میلیون ورقه به ارزش 7 هزار و 961 میلیارد ریال ثبت شد که اوراق بدهی بیشترین ارزش و صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETF) بیشترین حجم معاملاتی را در این بازار در هفته جاری به خود اختصاص دادند.
هفته قبل همچنین ارزش معاملات خرد بازار سهام شامل معاملات بازارهای اول، دوم، پایه، مشتقه و SME به 9 هزار و 413 میلیارد ریال رسید که گروه فلزات اساسی با ارزش معاملاتی به میزان 2 هزار و 383 میلیارد ریال، سهم 25 درصدی از ارزش کل معاملات را در اختیار گرفت و درصدر این بازار ایستاد.
گروه‌های «هتل و رستوران» و «محصولات شیمیایی» نیز در رده‌های دوم و سوم صنایعی که بالاترین ارزش معاملات را ثبت کردند، ایستادند.
در نهایت، عرضه اولیه 20 میلیون سهم معادل 10 درصد از سهام شرکت کشاورزی مکانیزه اصفهان کشت در نماد «زکشت» در بازار دوم فرابورس ایران که به کشف قیمت 3150 ریالی هر سهم این شرکت منجر شد در کنار عرضه یکجای 5 درصد از سهام غیرمدیریتی یک شرکت در بازار پایه از مهمترین رویدادهای فرابورس در هفته منتهی به 23 آذرماه بودند؛ ارزش کل این معامله یکجا در بازار پایه که به شرکت فراورده‌های غذایی و قند تربت جام در نماد «قجام» تعلق داشت به 53 میلیارد ریال رسید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بازار سرمایه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بایدن: ایران به‌دنبال محو اسرائیل است