معضل شیرابه محل دفن پسماند شهر سنندج رفع می‌شود؟


معضل شیرابه محل دفن پسماند شهر سنندج رفع می‌شود؟

رییس سازمان پسماند شهرداری سنندج گفت: با هدف تامین آب مورد نیاز برای کشاورزی در منطقه، سد ژاوه احداث شده که با هدف جلوگیری از آلودگی آب عملیات انتقال شیرابه تولیدی محل دفن پسماند به تصفیه‌خانه فاضلاب در حال اجر است.

سیروان غفوری در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه معضل شیرابه تولیدی محل دفن پسماندهای شهر سنندج حل خواهد شد، اظهار کرد: روزانه بیش از 380 تن زباله در سطح شهر سنندج جمع آوری شده که از این مقدار زباله جمع آوری شده و 180 تن به کارخانه بازیافت انتقال داده می شود و پس از تفکیک ضایعات خشک قابل بازیافت و تبدیل حدود 50 تن کود کمپوست از زباله تر مابقی به محل دفن انتقال و روزانه با خاک و نخاله در محل دفن پسماندها پوشش داده می‌شود.

وی بیان کرد: یکی از مهمترین مشکلات محل دفن پسماند سنندج تولید شیرابه بود که باعث نگرانی زیست محیطی و امکان آلودگی آب‌های زیر زمینی را هم داشت.

رییس سازمان پسماند شهرداری سنندج عنوان کرد: با هدف تامین آب مورد نیاز برای کشاورزی در منطقه، سد ژاوه در سنندج احداث شده که یکی از تهدیدات پروژه سد ژاوه منابع آلوده کننده بالادست سد از جمله شیرابه محل دفن پسماندها، تصفیه خانه فاضلاب شهر سنندج و فاضلاب های روستاهای بالادست این سد است.

غفوری عنوان کرد: با توجه به اندازه گیری های زیست محیطی در رودخانه قشلاق، بار آلودگی زیست محیطی ناشی از منابع آلاینده بالادست سد بیشتر از حد مجاز بوده که در این راستا برای حل این مشکل با همکاری مجریان سد ژاوه پروژه ارتقاء کیفی و کمی تصفیه خانه فاضلاب شهر سنندج و کنترل و مهار اصولی و انتقال شیرابه به تصفیه خانه فاضلاب شهر سنندج در دستور کار قرار گرفت.

وی از پیشرفت 60 درصدی عملیات انتقال شیرابه به محل تصفیه خانه فاضلاب خبر داد و گفت: عملیات انتقال با مشارکت کارفرمای پروژه سد ژاوه شرکت توسعه منابع آب،نیروی اران وزارت نیرو، پیمانکار شرکت شین بار و مشاورین پروژه شرکت مشانیر و شرکت اتریشی IFL در حال اجرا است.

غفوری اعلام کرد: طول لوله‌گذاری 8600 متر است که از لوله پلی اتیلن به قطر 14 سانتیمتر استفاده شده و دارای دو کچ منت (سازه آبگیر) یک و دو است.

وی افزود: عملیات اجرایی کچ منت دو به اتمام رسیده و سازه آبگیر یک در حال قالب‌ریزی و آرماتوربندی است که تا 10 روز دیگر کامل می‌شود و از 8600 متر لوله گذاری، 5800 متر کانال کشی شده که 4800 متر آن لوله‌گذاری شده است.

وی خاطرنشان کرد: دبی شیرابه تولیدی محل دفن با توجه به فصول مختلف سال از یک تا دو و نیم لیتر بر ثانیه متغیر بوده که خط انتقال ظرفیت انتقال تا 10 لیتر بر ثانیه را دارد.

رییس سازمان پسماند شهرداری سنندج هزینه انتقال شیرابه محل دفن پسماند به تصفیه خانه فاضلاب را سی میلیارد ریال اعلام کرد و یادآور شد: در صورت رفع مشکلاتی از قبیل معارض زمین‌های کشاورزان محل دفن، تپه باستانی در مسیر لوله‌گذاری کنار دست جاده سنندج کامیاران و خط لوله انتقال آب شرکت پتروشیمی مجاور تصفیه خانه فاضلاب این پروژه تا پایان سال جاری اتمام خواهد یافت.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا