ایران برای یمن چه خواسته ای دارد؟


ایران برای یمن چه خواسته ای دارد؟

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: اگر چه بسیار دیر اما نهایتا وجدان های بیدار در جهان در برابر بیداد و فاجعه قرن در یمن، خیزش، اعتراض و تلاش هایی را آغاز کرده است.

ایران برای یمن چه خواسته ای دارد؟

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: اگر چه بسیار دیر اما نهایتا وجدان های بیدار در جهان در برابر بیداد و فاجعه قرن در یمن، خیزش، اعتراض و تلاش هایی را آغاز کرده است.

به گزارش صدای ایران از مهر، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص نتایج مذاکرات انجام شده در سوئد پیرامون بحران یمن و مواضع جمهوری اسلامی ایران، اظهارداشت: ما از ابتدای بحران یمن و آغاز تجاوز نظامی به آن کشور از سوی ائتلاف به رهبری عربستانی که تصور می کرد می تواند ظرف چند هفته یمن را به تسلیم وادارد، اعلام کردیم که تجاوز به هیچ کشوری و تحت هیچ شرایطی امری قابل قبول نیست و متجاوز هرگز نمی تواند با بمباران و کشتار مردم بیگناه به امیال و اهداف شوم خود دست پیدا کرده و ملتی دارای تاریخ را به زانو در آورد.

وی گفت: تاریخ این موضوع را به ما یادآوری می کند که تجاوز و اشغال سرزمین دیگران با توسل به زور و خشونت هیچ گاه نمی تواند کشور متجاوز را به فرجام دلخواه او و سر منزل مقصد غیر انسانی خود برساند.

در یمن باید آتش بسی تحت نظارت سازمان ملل به وجود بیاید

قاسمی بیان کرد: از ابتدا مواضع ایران پیرامون یمن کاملا مشخص بود، ما گفتیم که متجاوزین باید به ستم و تجاوز خود پایان دهند و این حملات ددمنشانه را متوقف کنند، آتش بسی تحت نظارت جایی مثل سازمان ملل بوجود بیاید و شرایط برای اقدامات انسان دوستانه، امدادی و کمک رسانی به مردمی که تجربه تلخ زیستن در سال های اخیر را زیر بمباران های متجاوزین و در سایه فقر مطلق، بیماری و ناامنی داشتند فراهم شود و حتی در صورت لزوم بیماران و مجروحین به بیرون از یمن منتقل و درمان شوند.

ما خواستار فراهم کردن شرایط مذاکره میان گروه های یمنی برای تعیین سرنوشت یمن بودیم

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: ما خواستار فراهم کردن شرایط مذاکره میان گروه های یمنی برای تعیین سرنوشت این کشور بودیم و در این راستا رایزنی های بسیاری را در سال های اخیر به ویژه یکسال گذشته با توجه به عمق فاجعه بشری که در یمن رخ داد داشتیم و به آن شدت بخشیدیم. گفتگوهایی دقیق و فشرده را با چهار کشور اروپایی آغاز کردیم و اخیراً هم دور تازه ای از این مذاکرات میان ایران و E۴ در بروکسل برگزار شد.

وی افزود: همه تلاش ایران این بود که در نهایت بتوانیم به طرح ۴ ماده ای که از ابتدای بحران توسط وزیر امور خارجه کشورمان مطرح شده بود نزدیک شویم، این طرح یکی از راه هایی است که می تواند زمینه آرامش و ثبات را فراهم و شرایط نسبتا عادی تری را به یمن بازگرداند و به موضوع تجاوز خاتمه دهد.

قاسمی با بیان اینکه از یک سو سازمان ملل متحد با جدیت بیشتری به موضوع یمن ورود پیدا کرده و از سوی دیگر برخی اروپایی ها هم تلاش بیشتری کردند تا از نفوذ نسبی خود بر ائتلاف استفاده کنند، تصریح کرد: ایران هم تلاش هایی سازنده و مثبت را در ادامه تلاش های قبلی و در چارچوب راهکار چهار ماده ای قبلی خود به عمل آورد که اثرات بسیار خوبی داشت.

در مذاکراتی که در سوئد و میان گروه های یمنی تحت نظارت سازمان ملل شکل گرفت قدم های مثبتی برداشته شد

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: در مذاکراتی که در سوئد و میان گروه های یمنی تحت نظارت سازمان ملل شکل گرفت قدم های مثبتی برداشته شد که بی شک مورد استقبال ایران قرار گرفت و این امیدواری وجود دارد که با ادامه تلاش های قبلی این روند بتواند در مسیر درستی پیش برود.

وی بیان داشت: باید تلاش شود با کمک سازمان ملل و همه کشورهای موثر مساله یمن به سمت قطع تجاوز متجاوزین، ایجاد فضای آرام، آتش بس، فراهم آوردن وضعیتی برای کمک رسانی به بیماران و مجروحان و تامین غذا و دارو و کمک های انسان دوستانه و استمرار مذاکراتی که در استکلهم آغاز شد، حرکت کند و در نهایت اینکه با دست یابی به یک فرمول مشخص جهان شاهد پایان این فاجعه بشری قرن باشد که خود این موضوع به تنهایی می تواند لکه ای تلخ و سیاه در تاریخ معاصر جهان به حساب آید.

قاسمی ادامه داد: بی شک این تجاوز چند ساله از سوی کشوری متوهم به مردمی که در بدترین شرایط زیست قرار دارند، به عنوان یک نمونه بارز از یک فاجعه انسانی و جنایت جنگی تلقی می شود و قابلیت تداوم بیش از این را نخواهد داشت.

خیزشی از وجدان‌های بیدار جهانی برای توقف جنگ در یمن آغاز شده است

سخنگوی وزارت امور خارجه در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم با اقدامات صورت گرفته، ما وارد مرحله نوینی برای تحقق همه آرمان ها و آرزوهای نیکی که جامعه جهانی و وجدان های بیدار انسانی برای مردم مظلوم یمن دارند نزدیک شویم، به نظر می رسد اگر چه بسیار دیر اما نهایتا وجدان های بیدار در جهان امروز در برابر این بیداد و فاجعه قرن خیزش، اعتراض و تلاش هایی را آغاز کرده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج