گزارش تسنیم| آیا ژنرال دوستم از یک سوراخ 2 بار گزیده می‌شود؟


گزارش تسنیم| آیا ژنرال دوستم از یک سوراخ 2 بار گزیده می‌شود؟

حزب جنبش ملی اسلامی افغانستان اعلام کرد که اشرف غنی در دیدار با ژنرال دوستم خواستار حمایت دوباره وی در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان شده است.

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم ، زمان زیادی به موعد برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان باقی نمانده است و روند ثبت نام نامزدان این انتخابات نیز هفته آینده آغاز خواهد شد.

اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در نظر دارد تا بار دیگر در انتخابات ریاست جمهوری این کشور نامزد شود اما سیاست‌های نادرست در دوران حکومت وحدت ملی موجب انزوایش شده است.

اگر چه روابط اشرف غنی و دوستم در سال های اخیر همواره همراه با تنش بوده است و ژنرال بیش از یک سال در تبعید در ترکیه بسر برد اما رئیس جمهور افغانستان تلاش می‌کند تا حمایت مجدد وی را کسب کند.

«بشیراحمد ته ینج» سخنگوی حزب جنبش تصریح کرد که اشرف غنی در دیدار با ژنرال دوستم خواستار حمایت مجدد از نامزدی وی در انتخابات آینده ریاست جمهوری این کشور شده است.

وی خاطرنشان کرد که ژنرال دوستم تا کنون درباره حمایت و یا عدم حمایت دوباره از اشرف غنی در انتخابات آینده ریاست جمهوری این کشور تصمیمی نگرفته است.

گزارش تسنیم| آیا ژنرال دوستم از یک سوراخ 2 بار گزیده می‌شود؟

ژنرال دوستم از اعضای رهبری شورای ائتلاف نجات افغانستان و ائتلاف بزرگ ملی این کشور محسوب می‌شود که با انشعاب وی ممکن است این ائتلاف با فروپاشی روبرو شود.

ائتلاف بزرگ ملی افغانستان که بزرگترین جریان اپوزیسیون در برابر دولت افغانستان محسوب می‌شود پیش از این به رهبری ژنرال دوستم از حزب جنبش، عطامحمد نور از حزب جمعیت اسلامی و محمد محقق از حزب وحدت مردم این کشور تشکیل شد.

به نظر می‌رسد که اشرف غنی تلاش می‌کند تا ائتلاف بزرگ ملی افغانستان را با فروپاشی روبرو کند زیرا پیش از این نیز «انوارالحق احدی» رئیس جبهه نوین ملی افغانستان نیز از این ائتلاف جدا شده بود.

گزارش تسنیم| آیا ژنرال دوستم از یک سوراخ 2 بار گزیده می‌شود؟

همچنین شایعاتی وجود دارند که محمد محقق رهبر حزب وحدت مردم افغانستان نیز اخیرا مذاکراتی جداگانه را با «حنیف اتمر» از نامزدان احتمالی انتخابات ریاست جمهوری انجام داده است.

ظاهرا طرح شورای ائتلاف بزرگ ملی افغانستان برای ایجاد 3 معاونت در ریاست جمهوری، 3 معاونت در ریاست اجرایی دولت و ایجاد پست نخست وزیری برای انتخابات ریاست جمهوری چندان موفقیت آمیز نبوده است.

از سوی دیگر، «احمدضیا مسعود» معاون حزب جمعیت اسلامی و از اعضای ائتلاف بزرگ ملی افغانستان نیز اخیر در نشستی که به طرفداری از معرفی نامزد مستقل در انتخابات ریاست جمهوری برگزار شده بود حضور یافت.

گزارش تسنیم| آیا ژنرال دوستم از یک سوراخ 2 بار گزیده می‌شود؟

در این نشست شماری از بزرگان شمال افغانستان و اعضای حزب جمعیت تاکید کردند که «جبهه مقاومت» باید نامزد جداگانه‌ای را برای انتخابات ریاست جمهوری در این کشور معرفی کند.

پیش از این «عطامحمد نور» رئیس اجرایی حزب جمعیت اسلامی و «صلاح الدین ربانی» رهبر این حزب برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری این کشور علاقمندی نشان داده‌اند.

این در حالی است که تنها یک هفته به زمان ثبت نام نامزدان انتخابات ریاست جمهوری افغانستان باقی مانده اما ظاهرا اعضای ائتلاف بزرگ ملی افغانستان تا کنون نتوانسته‌اند برای معرفی نامزد واحد در انتخابات ریاست جمهوری این کشور به توافق برسند.

کارشناسان معتقدند که اشرف غنی تلاش می‌کند تا از طریق مهره چینی از منتقدین دولت، جریان اپوزیسیون دولت این کشور را تضعیف کرده و با فروپاشی روبرو کند.

زیرا اگر جریان اپوزیسیون دولت افغانستان برای معرفی کاندید واحد به توافق برسند دیگر شانسی برای پیروزی اشرف غنی در انتخابات ریاست جمهوری این کشور باقی نخواهد ماند.

اگر چه اهداف اساسی ائتلاف بزرگ ملی افغانستان ایجاد اصلاحات در نظام سیاسی افغانستان، مقابله با بحران، اعاده اعتماد ملی و برگزاری انتخابات شفاف عنوان شده است اما از زمان روی کار آمدن حکومت وحدت ملی در افغانستان رهبران سیاسی این کشور هرگز نتوانستند جبهه پایدار سیاسی را برای پرداختن به مسائل اساسی این کشور تشکیل دهند.

گزارش تسنیم| آیا ژنرال دوستم از یک سوراخ 2 بار گزیده می‌شود؟

باتوجه به گذشته ائتلاف‌های سیاسی در افغانستان که همواره برای منافع شخصی و چانه‌زنی در عرصه قدرت تشکیل شدند ظاهرا ائتلاف بزرگ ملی افغانستان را نیز نمی‌توان از این قاعده مستثنی دانست.

زیرا ائتلاف بزرگ ملی افغانستان نیز از سوی احزاب جنبش، وحدت، و جمعیت و وحدت مرداسلامی تنها برای واکنش مقطعی نسبت به سیاست‌های حذفی و عدم امتیازدهی اشرف غنی به سران آن تشکیل شده است.

به نظر می‌رسد که اختلاف نظر اعضای ائتلاف بزرگ ملی افغانستان بر سر معرفی نامزد واحد برای انتخابات ریاست و رایزنی جداگان رهبران آن با نامزدان انتخاباتی این ائتلاف را نیز با فروپاشی روبرو خواهد کرد.

انتهای پیام/.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دوبله خنده دار رضا شفیعی‌جم به زبان کُردی!/ ویدئو