خواص درمانی زردچوبه | فواید مصرف زردچوبه


خواص درمانی زردچوبه  | فواید مصرف زردچوبه

خواص درمانی زردچوبه : عوارض مصرف زیاد زردچوبه برای سلامتی چیست ؟ زردچوبه چه خواصی برای بدن دارد ؟  در اینجا با مقاله ای درباره خواص مواد غذایی ، فواید مصرف زردچوبه در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.     خواص زردچوبه و عسل ، خواص درمانی زردچوبه     خواص و فواید … نوشته خواص درمانی زردچوبه | فواید مصرف زردچوبه اولین بار در پورتال جامع ایران...

خواص درمانی زردچوبه : عوارض مصرف زیاد زردچوبه برای سلامتی چیست ؟ زردچوبه چه خواصی برای بدن دارد ؟ در اینجا با مقاله ای درباره خواص مواد غذایی ، فواید مصرف زردچوبه در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

خواص درمانی زردچوبه  | فواید مصرف زردچوبه

خواص زردچوبه و عسل ، خواص درمانی زردچوبه

خواص و فواید زرد چوبه

فواید زرد چوبه به طور عمده به علت فیتوشیمی بودن آن است. ترکیبات زرد چوبه به نام کورکومینویید (مانند کورکومین، دمتوکسیکورکرومین و بیسدمیتوکسیکورکومین) چندین مزیت برای سلامت انسان دارند – که در این بخش از سلامت تغذیه در نمناک به تفصیل مورد بحث قرار خواهیم داد. زدچوبه همچنین شامل روغن های فراری به نام آتلانتون، تورمرون و زینگیبرن است. ترکیبات دیگر زرد چوبه، پروتئین ها، رزین و قند است.

تاریخچه زردچوبه چیست؟

این گیاه به مدت هزاران سال در آسیا مورد استفاده قرار گرفته است و بخش عمده ای از آیووردا، طب سنتی چینی، داروی سیدها و اونانی را تشکیل می دهد.

فواید سلامتی و خواص قابل توجه زردچوبه چه چیزهایی هستند؟

زردچوبه به غلبه بر التهاب کمک می کند و به درمان ناخوشی های تحریک کننده مانند سرطان و ورم مفاصل هم کمک می کند.

۱٫ ویژگی های ضد التهابی زردچوبه:

در مطالعات متعدد، کورکومین، یک ترکیب قوی در زرد چوبه است که می تواند تورم بدن را کاهش دهد. یکی از راه های افزایش مصرف زرد چوبه، اضافه کردن آن به غذاها در هنگام آشپزی است – که ممکن است قبلاً انجام می دادید. شما می توانید چای زرد چوبه را نیز بنوشید – چهار فنجان آب و یک قاشق چای خوری زرد چوبه را بجوشانید. همچنین می توانید لیمو یا عسل براب طعمش اضافه کنید.

۲٫ ویژگی های عالی آنتی اکسیدانی زردچوبه:

زردچوبه به نابود کردن رادیکال های آزاد، مهار پراکسیداسیون، و کاهش پیچیدگی های آهن مشهور است – که همه آن ها نتیجه مستقیم ویژگی های آنتی اکسیدان آن هستند. و نه فقط زرد چوبه، بلکه حتی روغنش هم خواص آنتی اکسیدانی اش را دارد.در مطالعه ای دیگر که بر روی موش ها انجام شد، زرد چوبه توانست از استرس اکسیداتیو ناشی از دیابت به خاطر خواص آنتی اکسیدان آن جلوگیری کند.

۳٫ زردچوبه برای بهبود سلامت مغز و جلوگیری از بیماری های عصبی:

کورکومین موجود در زرد چوبه می تواند تجدید حیات سلول های مغزی را نیز افزایش دهد. و آروماتیک – تورمرون، یک ترکیب فعال دیگری در زرد چوبه است کخ می تواند رشد سلول های بنیادی عصبی در مغز را تا ۸۰ % افزایش دهد.

کورکومین موجود در زرد چوبه می تواند به درمان افسردگی، دیسکینزی ناخوشایند (اختلال در حرکت داوطلبانه) و نوروپاتی دیابت کمک می کند. در مطالعات دیگر حیوانات، کورکومین نیز اثرات سودمند تری نسبت به استرس مزمن به نمایش گذاشته بود.

۴٫زردچوبه برای جلوگیری از بیماری های قلبی:

ویژگی های آنتی اکسیدانی زردچوبه به ویژه در مورد دیابت، تحت حفاظت قلبی قرار دارند. کورکومین موجود در زرد چوبه به کاهش سطح کلسترول خون کمک می کند در نتیجه به سلامت قلب کمک می کند.

۵٫زردچوبه برای جلوگیری از سرطان:

کورکومین خواص ضد سرطانی را در مطالعات متعدد به نمایش گذاشته بود. در واقع، کشورهایی که هر روز حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلی گرم زرد را مصرف می کنند، احتمال ابتلا به سرطان کمتری دارند. در برخی از بیماران سرطانی که از زردچوبه استفاده می کردند، ایجاد تومور کاهش یافته. در برخی موارد دیگر، مواد شیمیایی سیستم ایمنی که سلول های سرطانی را از بین می برند، بیشتر متمرکز شده اند.

۶٫ تاخیر در پیری و جوان ماندن با زردچوبه :

زردچوبه حاوی رنگدانه های کورکومینویید هستند که به ژن هایی تبدیل می شوند که سنتز آنتی اکسیدان ها را افزایش می دهند. این کار از سلول های مغز و پوست از آسیب رادیکال آزاد محافظت می کند، غلظت را بهبود می بخشد و حتی تشکیل خطوط و چین و چروک ظریف را کاهش می دهد.

۷٫زردچوبه برای کمک به درمان دیابت :

طی یک بررسی علمی، کورکومین می تواند سطح گلوکز خون را کاهش دهد در نتیجه به جلوگیری از دیابت کمک می کند. در مطالعه ای دیگر، افراد پیش دیابت که به مدت ۹ ماه دوز تجویزی از کورکومین را دریافت کردند، احتمال ابتلا به دیابتشان کم تر شد. این ترکیب همچنین می تواند نحوه عملکرد سیستم ایمنی فعال در بیماران مبتلا به دیابت نوع ۱ را نیز تغییر دهد. همچنین می تواند داروهای ایمن سازی تجویز شده برای بیماران مبتلا به دیابت نوع ۱ را تقویت کند. در مطالعه ای دیگر، مکمل های کورکومین استرس اکسیداتیو تجربه شده توسط موش های دیابتی را کاهش داده بود.

کورکومین موجود در زرد چوبه می تواند به درمان اختلالات کبد مرتبط با دیابت نیز کمک کند. این اثر، آب مروارید دیابتی را در موش های آزمایشگاهی و در عین حال مطالعه دیگری که توسط دانشگاه چینی پزشکی پکن اجرا شد، سرکوب کرده بود.

۸٫زردچوبه برای بهبود ایمنی بدن:

خاصیت ضد التهابی زرد چوبه می تواند به افزایش ایمنی تا حد زیادی کمک کند. مشخص شد که کورکومین برخی از سلول های ایمنی خاص را متوقف می کند که وقتی بیش از حد کار می کنند، می تواند منجر به بیماری هایی مانند بیماری های قلبی و چاقی شود.

۹٫ زردچوبه مانند ضد عفونی کننده طبیعی کار می کند:

زردچوبه خواص آنتی باکتریایی عالی را در برابر انواع مختلف باکتری ها نشان می دهد که برخی از آن ها شامل ای.کولای، استافیلوکوکوس اورئوس و تیفی سالمونلا) و ویژگی های ضد عفونی کنندگی آن می شود.

۱۰٫ زردچوبه برای سم زدایی کبد:

طبق گفته مرکز پزشکی مریلند، کورکومین موجود در زرد چوبه، تولید صفرای کبد را تحریک می کند. کبد، همانطور که می دانیم، از صفرا برای بیرون کردن سموم استفاده می کند. همچنین کیسه صفرا، سلول هایی را که ترکیبات مضر را می شکنند، تولید می کند.اثرات سم زدایی کورکومین آن قدر خوب است که می تواند برای درمان مسمومیت جیوه ای هم استفاده شود.

عوارض زردچوبه زردچوبه یکی از ادویه های محبوب در نقاط مختلف جهان است که خاستگاه آن به جنوب آسیا باز می گردد. زردچوبه در بسیاری از دستورالعمل های غذایی به ویژه غذاهای هندی کاربرد دارد. زیادی!

زردچوبه یکی از ادویه های محبوب در نقاط مختلف جهان است که خاستگاه آن به جنوب آسیا باز می گردد. زردچوبه در بسیاری از دستورالعمل های غذایی به ویژه غذاهای هندی کاربرد دارد.

از زردچوبه به واسطه فواید سلامت آن نیز استفاده می شود. مکمل های زردچوبه یا کورکومین – ماده فعال اصلی زردچوبه – روند افزایشی محبوبیت خود را دنبال می کنند.

با این وجود، برخی افراد درباره عوارض جانبی احتمالی مصرف بیش از اندازه مکمل های زردچوبه و کورکومین نگران هستند.

زردچوبه چیست؟

زردچوبه با نام علمی Curcuma Longa، یک ادویه باستانی، گیاه دارویی و رنگ غذایی در خانواده زنجبیل است. ساقه های زیرزمینی آن به نام ریزوم شناخته می شوند و به رنگ زرد درخشان یا نارنجی هستند. آنها به طور معمول خشک شده و تبدیل به پودر می شوند و سرشار از کورکومینویدها، ترکیباتی گیاهی و عامل رنگ مشخص زردچوبه، هستند.

زردچوبه یکی از اجزا اصلی کاری های هندی است و مزه آن تلخ و تند توصیف می شود. زردچوبه به طور عمده از کربوهیدارت ها، بیشتر نشاسته و فیبر، تشکیل شده است. با این وجود، همانند همه ادویه ها، زردچوبه حاوی ترکیبات گیاهی و مواد مغذی است.

خواص درمانی زردچوبه  | فواید مصرف زردچوبه

خواص زردچوبه برای پوست

ترکیبات فعال اصلی در زردچوبه کورکومینویدها هستند. آنها مسئول رنگ زرد-نارنجی و بیشتر فواید سلامت این ادویه هستند. کورکومین شناخته شده‌ترین کورکومینوید در زردچوبه است.

افزون بر این، پودرهای زردچوبه ها یا کورکومین تجاری به طور معمول حاوی مواد افزودنی هستند که از آن جمله می توان به دی اکسید سیلیکون اشاره کرد.

برخی انواع ارزان پودر زردچوبه ممکن است حاوی افزودنی های غیر قانونی نیز باشند که در برچسب مواد تشکیل دهنده به آنها اشاره ای نشده است.

مردم چرا زردچوبه مصرف می کنند؟

زردچوبه به عنوان یک ادویه و رنگ غذایی استفاده می شود و طعم و رنگ غذا را تغییر می دهد. همچنین، این ماده به واسطه فواید سلامت خود مورد استفاده قرار می گیرد که کورکومین نقش اصلی را در این زمینه ایفا می کند.

از جمله فواید مکمل های کورکومین می توان به موارد زیر اشاره کرد:

کاهش التهاب: التهاب مزمن با بسیاری از بیماری ها پیوند خورده است. مطالعات نشان داده اند که مکمل های کورکومین ممکن است سطوح نشانگرهای التهابی را کاهش دهند.

بهبود وضعیت آنتی اکسیدانی: کورکومین و دیگر کورکومینویدها آنتی اکسیدان هایی قدرتمند هستند که ممکن است وضعیت آنتی اکسیدانی را بهبود ببخشند.

بهبود عملکرد رگ خونی: مطالعات نشان داده اند که مکمل های کورکومین ممکن است اتساع رگ های خونی را بهبود ببخشند، جریان خون را افزایش داده و فشار خون را کاهش دهند.

کاهش خطر حمله قلبی: آنها ممکن است خطر حمله های قلبی را نیز کاهش دهند. ویژگی های ضد التهابی می توانند در این زمینه موثر باشند.

عوارض زردچوبه و کورکومین

زردچوبه و کورکومین به طور کلی امن و بدون عوارض جانبی جدی در نظر گرفته می شوند. با این وجود، برخی افراد ممکن است هنگام دریافت دوزهای بالا در قالب مکمل ها برخی عوارض جانبی را تجربه کنند.

زردچوبه

زردچوبه حاوی دو درصد اگزالات است. در دوزهای بالا، این ممکن است به شکل گیری سنگ های کلیه در افراد مستعد منجر شود. افزون بر این، تمام پودرهای زردچوبه تجاری خالص نیستند. برخی از آنها ممکن است حاوی مواد ارزان‌تر و بالقوه سمی باشند که در فهرست مواد تشکیل دهنده به آنها اشاره ای نشده است.

مطالعات نشان داده اند که پودرهای زردچوبه تجاری ممکن است حاوی موادی مانند نشاسته کاساوا یا جو، آرد گندم یا چاودار باشند. مصرف زردچوبه های حاوی آرد گندم، جو یا چاودار موجب شکل گیری نشانه هایی منفی در افراد مبتلا به عدم تحمل گلوتن یا بیماری سلیاک می شود.

برخی پودرهای زردچوبه ممکن است حاوی رنگ های غذایی مشکوک باشند که برای بهبود رنگ زردچوبه هنگام ترکیب کردن با آرد به آن اضافه می شود. یکی از رنگ های پر استفاده در هند زرد متانیل است که به نام زرد اسیدی ۳۶ نیز شناخته می شود. مطالعات حیوانی نشان داده اند که مصرف مقادیر زیاد از زرد متانیل ممکن است موجب سرطان و آسیب های عصبی شود.

در شرایطی که آثار سمی زرد متانیل روی انسان مورد بررسی قرار نگرفته است، اما استفاده از آن در آمریکا و اروپا غیر قانونی است.

همچنین، برخی پودرهای زردچوبه ممکن است از محتوای سرب بالا برخوردار باشند. سرب یک فلز سنگین محسوب می شود که به طور ویژه برای سیستم عصبی سمی است.

کورکومین

مکمل های کورکومین به عنوان محصولاتی امن و بدون عوارض جانبی در دوزهای مصرفی پایین در نظر گرفته می شوند. نتایج یک مطالعه نشان داد که مصرف ۴۹۰ میلی گرم کورکومین در روز برای یک هفته هیچ عارضه جانبی به همراه نداشت. مطالعات دیگر نشان دادند که دریافت دوزهای ۱,۲۰۰ تا ۲,۱۰۰ میلی گرم کورکومین در روز برای دو تا شش هفته به شکل گیری عوارض جانبی آشکار منجر نشد.

با این وجود، بخشی کوچکی از افراد ممکن است برخی عوارض جانبی خفیف را در دوزهای بالا تجربه کنند که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

مشکلات گوارشی: افراد ممکن است مشکلات گوارشی خفیف مانند نفخ، رفلاکس اسید معده و اسهال را در دوزهای بالاتر از ۱,۰۰۰ میلی گرم تجربه کنند.

سردرد و حالت تهوع: دوز ۴۵۰ میلی گرم یا بیشتر ممکن است موجب سردرد و حالت تهوع در تعداد اندکی از افراد شود.

راش پوستی: برخی افراد مواجهه با راش پوستی پس از دریافت یک دوز ۸,۰۰۰ میلی گرمی یا بیشتر از کورکومین را گزارش کرده اند، اما این شرایط بسیار نادر به نظر می رسد.

طی یک مطالعه مشخص شد دریافت روزانه دوزهای بسیار بالای ۲,۶۰۰ میلی گرم در هر کیلوگرم از وزن بدن برای ۱۳ هفته یا تا دو سال ممکن است موجب برخی عوارض جانبی جدی در موش ها شود که از آن جمله می توان به بزرگ شدن اندازه کبد، لکه دار شدن خز، زخم های معده، التهاب و خطر افزایش یافته سرطان روده یا کبد اشاره کرد.

در حال حاضر، هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد مصرف سطوح پایین‌تر کورکومین در کوتاه مدت موجب شکل گیری عوارض جانبی جدی در انسان ها شود، اگرچه مطالعات انسانی درباره آثار بلند مدت آن انجام نشده اند.

چه مقدار بیش از اندازه محسوب می شود؟

هیچ توصیه رسمی برای مصرف زردچوبه وجود ندارد و بیشینه مصرف قابل تحمل نیز شناسایی نشده است. با این وجود، به عنوان یک قاعده کلی، میزان مصرف شما نباید از دوزهای توصیه شده روی برچسب مکمل ها تجاوز کند.

از سوی دیگر، برخی دستورالعمل های رسمی برای مصرف کورکومین وجود دارند. کمیته مشترک فائو و سازمان بهداشت جهانی درباره افزودنی های غذایی، میزان مصرف غذایی قابل قبول در روز را سه میلی گرم در هر کیلوگرم از وزن بدن مشخص کرده است. به عنوان مثال، برای فردی با وزن ۸۱ کیلوگرم این به معنای مصرف ۲۳۹ میلی گرم در روز است.

با این وجود، نتایج یک مطالعه نشان داد که دوزهای ۳,۶۰۰ تا ۸,۰۰۰ میلی گرم در روز موجب عوارض جانبی جدی نمی شوند. مطالعه ای دیگر نشان داد حتی دوزهای واحد ۱۲,۰۰۰ میلی گرمی نیز به خوبی تحمل شده اند.

سخن پایانی

به نظر نمی رسد مکمل های زردچوبه و کورکومین هیچ گونه عوارض جانبی به همراه داشته باشند. با این وجود، برخی افراد ممکن است مستعد ناراحتی های خفیف مانند سردرد یا اسهال در صورت دریافت دوزهای بالا باشند.

به خاطر داشته باشید که زردچوبه های با کیفیت پایین ممکن است حاوی مواد تشکیل دهنده ارزان مانند نشاسته گندم باشند که مصرف آنها موجب شکل گیری نشانه هایی نامطلوب در افراد مبتلا به عدم تحمل گلوتن خواهد شد.

خواص درمانی زردچوبه  | فواید مصرف زردچوبه

فواید زردچوبه

خواص درمانی زردچوبه | فواید مصرف زردچوبه

منبع : عصرایران / نمناک

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صدای کوتوله برزیلی برای آموزش و سریع حرف زدن