کاهش نرخ ارز سناریو مقابله با تحریم‌ها بود


کاهش نرخ ارز سناریو مقابله با تحریم‌ها بود

یک اقتصاددان با اشاره به کاهش نرخ ارز در بازار آزاد، آن را نتیجه سناریو دولت برای مقابله با تحریم‌ها ارزیابی کرد و گفت: ثبات نرخ ارز برای برنامه‌ریزی فعالان اقتصادی مساله‌ای ضروری است.

به گزارش بنکر (Banker)،محمود جام‌ساز با بیان این‌که افزایش یا کاهش دلار تا به حال در اختیار مدیریت شناور ارزها توسط دولت بوده است، گفت: قبل از این‌که تحریم‌های آمریکایی شروع شوند یک جهش قیمتی دلار را تجربه کردیم که دولت در برابر آن واکنشی نشان نداد و به جای تزریق دلار اقدامات امنیتی انجام داد که این مساله معاملات را زیرزمینی کرد و همین باعث افزایش قیمت‌ها شد.
این اقتصاددان با بیان این‌که دولت در جریان جهش ارزی سعی داشت تا منابع خود را تقویت کند، علت این مساله را آمادگی دولت برای تحریم‌های بعدی آمریکا ارزیابی و اظهار کرد: دولت بعد از تحریم‌ها سعی کرد تا با تزریق دلار قیمت‌ها را پایین بیاورد تا به لحاظ سیاسی این پیام را منتقل کند که تحریم‌های آمریکایی اثری نداشته و قیمت دلار پایین هم آمده است.
او با بیان این‌که دولت سناریوی خود را برای مقابله با تحریم‌ها به خوبی اجرا کرد، گفت: قدم بعدی ثبات نرخ ارز است که این مساله از اهمیت بالاتری از کاهش آن برخوردار است، چرا که اگر در بازار ثبات وجود نداشته باشد، فعالان اقتصادی نمی‌توانند برنامه‌ریزی درستی داشته باشند و تولید ملی هم در نهایت از این شرایط آسیب خواهد دید.
وی در پایان با اشاره به تلاش آمریکا برای مسدود کردن راه‌های نفوذ دلار به ایران، اظهار کرد: به نظر می‌رسد اروپا نیز به تدریج با تحریم‌های ‌آمریکایی کنار آمده که با توجه به محدودیت صادرات نفت ایران این مساله می‌تواند روی منابع ارزی ما در آینده تاثیر بگذارد.
به نوشته ایسنا، براساس اعلام بانک مرکزی، هر یورو روز گذشته (۲۵آذر) در سامانه نیما به ۹۵۰۸ تومان رسید که نسبت به روز گذشته با کاهش ۱۶۳ تومانی روبرو بوده است. براساس این گزارش، مجموع معاملات در سامانه نیما از نیمه مرداد تاکنون از ۱۱ میلیارد یورو عبور کرده و به ۱۱ میلیارد و ۴۵۷ میلیون یورو رسید؛ این در حالی است که طی هفته‌های اخیر قیمت یورو در بازار ثانویه با افزایش همراه بود و در هفته جاری این رقم کاهشی شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ارز و طلا

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا