دو وزیر بر سر میز بررسی اقتصاد و بازار آب می‌نشینند


دو وزیر بر سر میز بررسی اقتصاد و بازار آب می‌نشینند

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور از برگزاری دومین کنفرانس دوسالانه اقتصاد آب با هدف بررسی حسابداری و بازار آب ایران با حضور وزیر نیرو و وزیر جهاد کشاورزی خبر داد.

دو وزیر بر سر میز بررسی اقتصاد و بازار آب می‌نشینندبه گزارش فانوس، مسعود خشایی با بیان این‌که دومین کنفرانس دوسالانه اقتصاد آب در تهران فردا (سه‌شنبه) و چهارشنبه، برگزار می‌شود، اظهار کرد: وزرای نیرو و جهاد کشاورزی و هم‌چنین رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و معاون اقتصادی رییس جمهوری، در این مراسم که با شعار "کارآمدی ابزارهای اقتصادی در بهبود بهره‌وری آب" برگزار می‌شود، حضور خواهند داشت.

وی درباره محورهای برگزاری این کنفرانس گفت: دولت، اقتصاد کلان و بهره‌وری آب، تخصیص بهینه آب، نقش تنظیم مقررات و بازار آب در بهره‌وری آب، بهبود و توسعه محیط کسب و کار در بخش آب، اقتصاد آب، مدیریت تقاضا و مصرف و اقتصاد آب و محیط زیست از جمله مهم‌ترین محورهای برگزاری این کنفرانس است.

به گفته معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، در حاشیه این کنفرانس کارگاه‌هایی با عناوین و موضوعاتی چون داده کاوی و کاربردهای آن در صنعت آب و فاضلاب، مشارکت عمومی و خصوصی در صنعت آب و فاضلاب، اندازه‌گیری بهره‌وری در بخش آب، حسابداری آب، بازار آب، مدیریت مشارکتی آب زیرزمینی، ارزشگذاری آب و کاربرد اینترنت اشیاء در صنعت آب برگزار می‌شود.

خشایی، تجزیه و تحلیل شاخص‌های بهره‌وری شرکت‌های آب و فاضلاب شهری را از جمله نشست‌های تخصصی این کنفرانس دانست و افزود: قرار است تا مدیریت یکپارچه آب شهری، توسعه مدل اقتصادی مدیریت فشار در شبکه‌های توزیع آب و تحلیل نظام تعرفه، ارزش اقتصادی هم در این نشست‌ها مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد.

سیاست دولت دوازدهم مدیریت مصرف آب و سازگاری با کم‌آبی است. در همین راستا تمام برنامه‌های وزارت نیرو نیز برحسب همین اصل پایه‌گذاری شده است تا جایی که اصلاح قیمت آب یکی از ضرورت‌های اجرایی مدیریت منابع آبی کشور شناخته شده است. در این راستا، رضا اردکانیان - وزیر نیرو - معتقد است که نظام تعرفه‌گذاری آب باید حداقل دو هدف عمده را محقق سازد، به‌گونه‌ای که اول، ‌ارزش ذاتی آب آشکار شود و دوم، تعرفه‌ها به ابزاری برای کمک به عدالت اجتماعی تبدیل شوند، البته پذیرش ضرورت اصلاحات در تعرفه آب مصارف کشاورزی، به معنای دست کشیدن از ارایه یارانه‌ها به بخش کشاورزی نیست.

به گفته وی، عمده کشورهای دنیا برای حفظ امنیت غذایی یارانه‌های زیادی به بخش کشاورزی می‌دهند ولی منطق یارانه بخش کشاورزی از جمله یارانه مستمر در آب باید مشوق بهره‌وری، بهبود روش‌های کشت، کاهش میزان هدررفت آب و انرژی و کمک‌کننده به پایدارسازی منابع آب، خاک و غذا باشد. نظام فعلی قیمت‌گذاری آب کشاورزی مشوق چنین دست‌آوردهایی نیست و اصلاح آن نیز به معنای دست کشیدن از یارانه‌های بخش کشاورزی و عدم حمایت از این بخش نیست.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


می دانستید مادر ترانه علیدوستی یک هنرمند معروف است؟ | شباهت جالب ترانه علیدوستی به مادر...