هشدار نخست وزیر هلند درمورد تقلید ازطرح برگزیت در این کشور


هشدار نخست وزیر هلند درمورد تقلید ازطرح برگزیت در این کشور

«مارک روته»نخست وزیر هلند روز دوشنبه به مردم این کشور در مورد الگوبرداری از برگزیت و گرفتار شدن در هرج و مرج همانند انگلیس به سبب تصمیم لندن برای خروج از اتحادیه اروپا هشدار داد.

هشدار نخست وزیر هلند درمورد تقلید ازطرح برگزیت در این کشور

به گزارش ایران اکونومیست به نقل از خبرگزاری فرانسه از لاهه، وی گفت:من هلند را به یک گلدان شکننده تشبیه می کنم که 17 میلیون شهروند این کشور آن را نگه داشته اند.


وی افزود: برای محافظت از این گلدان، باید همواره مصالحه ای روی دهد تا مشکلات سخت به نحوی عاقلانه حل و فصل شود.


روته که از سال 2010 نخست وزیر هلند بوده و به تازگی نیز هدایت دولت ائتلافی متزلزل در این کشور را برعهده گرفته است، هشدار داد که نمونه هایی در جامعه مشاهده می شود که این گلدان رها شده و افتاده است.


وی گفت:به بریتانیای کبیر نگاه کنید، سیاستمداران و مردم این کشور آنچه را بدان دست یافته اند، از یاد برده اند واکنون گرفتار هرج و مرج شده اند.


نخست وزیر هلند یکی از رهبرانی بود که از «ترزا می» همتای انگلیسی اش پس از اجلاسی در بروکسل، دست کم درسخنانی به زبان انگلیسی دفاع کرد.


وی اما به زبان هلندی، در آن نشست در مورد هر گونه اقدام هلند برای خروج از اتحادیه اروپا هشدار داد و گفت: اگر کسی در هلند تصور کند که نگزیت(برگزیت هلندی)، ایده ای خوب است، به انگلیس بنگرد و زیان قابل توجهی را که این کشور متحمل شده است، نظاره کند.


در حالی که انگلیس برای خروج از اتحادیه اروپا در مارس 2019 آماده می شود، هلند تحولات انگلیس را با نگرانی زیر نظر داشته است.


ناظران بر این باورند که سخنان روزدوشنبه روته، آغاز کارزار تبلیغاتی وی برای حزب لیبرالش موسوم به «وی وی دی» در آستانه انتخابات های پارلمان اروپا و استانی هلند در سال آینده میلادی است.


روته که از شخصیتی رو به ترقی برخوردار است و عادت دارد با دوچرخه به محل کار خود تردد کند، خواستار شکست مخالفان خود با رویکرد خوش بینی و مثبت نگری است.


وی در عین حال به افرادی که در هلند تفرقه افکنی می کنند، هشدار داده است.

رهبران اروپا می‌گویند؛ توافقنامه خروج انگلیس ازاتحادیه اروپا که ماه گذشته پس ازنزدیک به دو سال مذاکرات نفس‌گیر میان انگلیس و اتحادیه اروپا به تأیید 27 کشور اروپایی رسید، قابل‌ مذاکره نیست.


نخست وزیر انگلیس باید این توافق را به تأیید پارلمان کشورش برساند تا پس از تنفیض ملکه، به قانون تبدیل شود. او از ترس شکست در پارلمان، رأی‌گیری درباره این توافق را به مدت یک ماه به تعویق انداخت و همین امر، سبب شد تا هم‌حزبی‌های او صلاحیت رهبری اش را به چالش کشند.


وی، پنجشنبه گذشته برای دیدار با رهبران اروپا به بروکسل سفر کرد تا ضمانت‌های بیشتری را برای جلب رضایت نمایندگان کشورش کسب کند. با این ‌حال، طرف اروپایی با تکرار موضع قبلی خود حاضر شد برای شفاف‌سازی بیشتر، گام‌هایی بردارد.


بسیاری از هم‌حزبی‌های نخست‌وزیر انگلیس نگران هستند طرح موسوم به «بک استاپ» که برای جلوگیری از ایجاد مرز سخت در ایرلند شمالی در توافقنامه دیده ‌شده است، انگلیس را برای همیشه در قواعد تجاری اروپا اسیر کند.


اینک که همه درها به روی می بسته ‌شده و احتمال موافقت پارلمان با توافقنامه برگزیت تقریباً منتفی به نظر می‌رسد، ناظران و حتی تعداد قابل توجهی از اعضای کابینه بر این باورند که قفل برگزیت تنها به دست رأی مردم باز خواهد شد.


اکنون بحث برگزاری مجدد همه پرسی در انگلیس سر زبان ها افتاده است. در همه‌پرسی 23 ژوئن 2016 ( سوم تیرماه 1395) 51.9 درصد مردم انگلیس به خروج از اتحادیه اروپا و 48.1درصد آنان به ماندن در این اتحادیه رأی دادند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جدیدترین عکس های 00:00 عاشقی با متن های رمانتیک