شهردار شیراز گفت: امروز در کلانشهرها با مشکل پیچیده‌ای به نام ترافیک روبه‌رو هستیم و شاید تنها راه حل مشکل ترافیک به ترکیبی از راه حل‌ های نرم افزاری و سخت افزاری نیاز دارد.

به گزارش خبرگزاری موج از فارس، حیدر اسکندرپور شهردار شیراز در همایش روز ملی حمل و نقل عمومی با اشاره به اینکه امروز در کلانشهرها با مشکل پیچیده‌ای به نام ترافیک روبه‌رو هستیم، عنوان کرد: تجارب گذشته نشان می‌دهد که رفع مشکل ترافیک به ترکیبی از راه حل‌ های نرم افزاری و سخت افزاری نیاز دارد.

وی با تاکید بر اینکه هدف نهایی شهرداری تامین رفاه و افزایش کیفیت زندگی شهروندان است، گفت: انجام اقدامات هر چند جزئی در حوزه حمل و نقل و ترافیک چون به صورت مستقیم با روح و روان شهروندان سروکار دارد، می تواند تاثیرات مثبت یا منفی بر میزان رضایت آنها بگذارد.

شهردار شیراز با تاکید بر لزوم فرهنگسازی و آموزش فرهنگ ترافیک به شهروندان در سنین مختلف، گفت: در حوزه حمل و نقل و ترافیک بیش از انجام اقدامات سخت افزاری همچون ساخت تقاطعات و تعریض معابر نیازمند اقدامات نرم افزاری در حوزه هوشمندسازی ترافیک و توسعه فرهنگ شهروندی هستیم.

وی با اشاره به تفاوت رفتار شهروندان هنگام استفاده از مدل های مختلف حمل و نقل افزود: باید با برنامه ریزی و فرهنگسازی جایگاه ویژه را به ناوگان حمل و نقل عمومی بدهیم تا شاهد تغییر رفتار اجتماعی شهروندان هنگام استفاده از این وسایل باشیم.

شهردار شیراز با بیان اینکه رفتار شهروندان بر اساس برنامه‌های اجرا شده تعریف می‌شود، عنوان کرد: به عنوان مثال این تفاوت را می‌توان در رفتار شهروندان هنگام استفاده از مترو و اتوبوس مشاهده کرد.

امروزه در شهرهای بزرگ حمل و نقل عمومی محور توسعه شهر است

دستغیب رئیس شورای شهر شیراز نیز در این همایش گفت: به دلیل اقدامات اشتباه گذشته در بخش ترافیک شاهد کاهش استفاده از حمل و نقل عمومی هستیم و در مقابل آن استفاده از خودروهای تک سرنشین افزایش یافته است .

سیداحمدرضا دستغیب با بیان اینکه ساخت پل‌ها و تعریض خیابان‌ها منجر به حضور بیشتر خودروها در سطح شهر شده است، گفت: امروزه در شهرهای بزرگ حمل و نقل عمومی محور توسعه شهر است و در شهر انسان محور باید شاهد تعریض پیاده روها و توجه ویژه به حمل و نقل عمومی باشیم.

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز خاطرنشان کرد: مسئله حل ترافیک در سازمان عمران و افزایش ساخت پل‌ها و‌تقاطع‌ها حل نمی‌شود و رفع مشکل ترافیک در حوزه فناوری و هوشمندسازس است .برای رفع مشکل ترافیک باید مدیربت واحد شهری ایجاد و از طریق خدمات الکترونیک اقدام شود .

رئیس شورای شهر شیراز گفت: بار دیگر تاکید میکنم که شهر را باید برای ضعیف‌ترین اقشار همچون کودکان، معلولان و سالمندان بسازیم چون اگر این اقشار بتوانند از خدمات شهر استفاده کنند، آنگاه سایر شهروندان نیز می توانند از خدمات شهری استفاده کنند.

توجه به حوزه حمل و نقل باعث افزایش کیفیت زندگی شهروندان می شود

قائدی رییس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر شیراز نیز در همایش روز ملی حمل و نقل گفت: توجه به حوزه حمل و نقل باعث افزایش کیفیت زندگی شهروندان می شود.

قائدی خاطرنشان ساخت: در گذشته حوزه معاونت حمل و نقل به یک موضوع حاشیه ای و غیرضروری تبدیل شده بود و دغدغه مدیران شهری نبود اما در شورای پنجم و مدیریت شهری برخواسته از این شورا، تلاش های متعددی در راستای پررنگ تر کردن نقش معاونت حمل و نقل و ترافیک انجام شده است.

وی با انتقاد از نسنجیدن مسائل ترافیکی هنگام صدور مجوزهای مربوط به کاربری های مختلف همچون ادارات، مدارس و ... افزود: برای داشتن شهری که آرامش را برای شهروندان فراهم کند، نیازمند مشارکت همه حوزه ها علی الخصوص اصناف هستیم.

رییس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک ضمن اشاره به لزوم همراهی پلیس راهور برای اعمال قوانین ترافیکی گفت: انتظار میرود در شهر شیراز به عنوان قطب الکترونیک کشور شاهد حضور نیروهای پلیس در سطح شهر نباشیم بلکه با استفاده از دوربین های نظارت ترافیک و حضور در مرکز ترافیک اعمال قانون صورت گیرد.

برنامه های حوزه حمل و نقل براساس شعار شهر انسان محور است

زوربخش معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز نیز در این همایش گفت: تمام برنامه‌های این حوزه در سال ۹۷ براساس شعار شهر انسان محور و تردد ایمن شهروندان برنامه‌ریزی شده و در حال اجرا است.

دکتر مجتبی زوربخش اظهار کرد: در هفت ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته تلفات سوانح ترافیکی درون شهری ۲۳ درصد کاهش یافته است و هدف بلندمدت ما رسیدن به سالی بدون تلفات سوانح ترافیکی است‌.

وی با بیان اینکه برنامه‌های حمل و نقل ایمن و انسان محور در ۸ محور اصلی برنامه‌ریزی شده است، افزود: مدیریت تقاضای سفر، توسعه حمل و‌ نقل غیر موتوری، افزایش ایمنی معابر، ارتقای فرهنگ ترافیک و توسعه علائم ترافیکی از جمله محورهای ۸ گانه است که در دستور کار قرار دارد .

زوربخش بیان کرد: پیگیری و انعقاد قرارداد اجرای تراموا در سیستم حمل و نقل نوین به عنوان سیستم حمل و نقل پاک، اجرای ۵۵ کیلومتر مسیر دوچرخه سواری و بهره برداری ۲۲ کیلومتر از این مسیر به مناسبت دهه فجر، بازنگری خطوط اتوبوسرانی، توسعه سامانه هوشمند کنترل ترافیک و مدیریت مکانیزه حمل و نقل (BMS) ، توسعه سیستم‌های ثبت تخلفات با رویکرد کاهش تخلفات، پیگیری و تکمیل طرح جامع مطالعات حمل و نقل و ترافیک تا پایان سال، انجام مطالعات ترافیکی و اجرای برنامه‌های آموزش فرهنگ شهروندی از جمله اقدامات این معاونت است .اصلاح نقاط حادثه‌خیز با همکاری پلیس راهور در راستای افزایش ایمنی، توسعه و تکمیل تابلوهای هدایت کننده مسیر در دستور کار قرار گرفته است.