تحلیل داستان قلب رازگو اثر ادگار آلن پو ؛ در جستجوی معنا و تصور خویشتن


قلب رازگو داستان کوتاهی از نویسنده ی مشهور آمریکایی، ادگار آلن پو است. ادگار آلن پو ( 1849-1809) نویسنده، منتقد ادبی و شاعر بود که او را از بنیان گذاران جنبش رمانتیک آمریکا می دانند. وی از اولین نویسنده های داستان کوتاه نویس آمریکا به حساب می آید. داستان های او در ابتدا بیشتر به دلیل وحشت آور...

تحلیل داستان قلب رازگو اثر ادگار آلن پو ؛ در جستجوی معنا و تصور خویشتن

“قلب رازگو” داستان کوتاهی از نویسنده ی مشهور آمریکایی، “ادگار آلن پو” است. “ادگار آلن پو” ( ۱۸۴۹-۱۸۰۹) نویسنده، منتقد ادبی و شاعر بود که او را از بنیان گذاران “جنبش رمانتیک آمریکا” می دانند. وی از اولین نویسنده های داستان کوتاه نویس آمریکا به حساب می آید. داستان های او در ابتدا بیشتر به دلیل وحشت آور بودنشان مورد توجه قرار گرفته اند. برخی “ادگار آلن پو” را مبدع داستان گاراگاهی در آمریکا نیز می دانند. نخستین آثار آلن پو که در قالب شعر بودند در سالهای ۱۸۲۷ تا ۱۸۳۱ منتشر شدند. برخی از آثار وی عبارتند از: گربه سیاه، سقوط خاندان آشر، سوسک طلایی، قرباغه، نقاب مرگ سرخ، قلب رازگو، کلاغ، تیمور لنگ، برنیس، بشکه آمونتیلادو و قتل‌ های خیابان مورگ.

1+

قلب رازگو داستان کوتاهی از نویسنده‌ی مشهور آمریکایی، ادگار آلن پو Edgar Allan Poe است. ادگار آلن پو ( ۱۸۴۹-۱۸۰۹) نویسنده، منتقد ادبی و شاعر بود که او را از بنیان گذاران جنبش رمانتیک آمریکا می‌دانند. وی از اولین نویسنده های داستان کوتاه نویس آمریکا به حساب می‌آید. داستان های او در ابتدا بیشتر به دلیل وحشت آور بودنشان مورد توجه قرار گرفته اند. برخی ادگار آلن پو را مبدع داستان کارآگاهی در آمریکا نیز می‌دانند. نخستین آثار آلن پو که در قالب شعر بودند در سالهای ۱۸۲۷ تا ۱۸۳۱ منتشر شدند. برخی از آثار وی عبارتند از: گربه سیاه، سقوط خاندان آشر، سوسک طلایی، قورباغه، نقاب مرگ سرخ، قلب رازگو، کلاغ، تیمور لنگ، برنیس، بشکه آمونتیلادو و قتل‌ های خیابان مورگ. در ادامه با تحلیل داستان قلب رازگو با نت نوشت همراه باشید.

تحلیل داستان قلب رازگو ؛ در جستجوی معنا و تصور خویشتن

برای آغاز تحلیل داستان قلب رازگو یا The Tell-Tale Heart باید گفت این اثر یکی از مشهورترین آثار ادگار آلن پو است. متن انگلیسی این داستان، چهار صفحه بیش نیست و ۲۲۱۹ کلمه دارد. (متن این داستان را با عنوان قلب افشاگر در نت نوشت بخوانید). به نظر می‌رسد که پو در این داستان در پی یک حقیقت بوده است. پو همواره به حقیقتی پایبند است که می‌تواند از طریق داستان جلوه گر شود.

بیشتر بخوانید: داستان کوتاه: قلب افشاگر «ادگار آلن‌پو»

در تحلیل داستان قلب رازگو باید گفت در حقیقت این داستان واسطه ای است که از طریق آن به حقیقتی دست می‌یابیم. او همواره به دنبال این است که همه‌ی اجزا و عناصر داستان در جمع بندی نهایی، تأثیری خاص بر مخاطب بگذارد و او را دچار ترحم، خشم، دلهره، تردید، غافلگیری و در نهایت، آرامش خاطر سازد. در قلب رازگو نیز می‌توان گفت که ادگار آلن پو با در نظر گرفتن هر آنچه که در داستان به آن معتقد بوده است در چند سطر، شخصیت اصلی داستان و نیت او را برای مخاطب روشن می‌کند.

ممکن نیست بتوان گفت نخستین بار چگونه آن فکر به ذهنم رسید؛ اما همین که نطفه‌اش بسته شد دیگر شب و روز دست از سرم بر نمی‌داشت. نه غرضی در کار بود و نه غیظی. من پیرمرد را دوست داشتم. او هرگز به من بدی نکرده بود. گمان می‌کنم به سبب چشمش، آری، همین بود . چشمی‌ داشت مانند چشم کرکس: آبی کمرنگ با پرده‌ی نازکی روی آن. هر گاه که نگاه آن چشم به من می‌افتاد، خون در رگم منجمد می‌شد؛ این بود که رفته‌رفته و بسیار به تدریج، بر آن شدم که جان پیرمرد را بستانم، و خود را تا ابد از شر آن چشم برهانم.

بیشتر بخوانید: داستان کوتاه: گربه سیاه «ادگار آلن پو»

این جملات علی رغم اینکه تمام ماجرای قلب رازگو را در خود خلاصه دارد، می‌تواند مخاطب را هر چه بیشتر تشنه‌ی آن کند که این داستان را دنبال کند و آن اتفاق نهایی را کشف کند. شاید تفاوت آثاری که آلن پو در به اصطلاح ژانر وحشت آفریده است با دیگر نویسندگان این ژانر این است که ادگار آلن پو برای اولین بار به جای آن که موقعیت و یا اماکن وحشت آور را خلق کند، دست بر جنبه هایی از روان انسان می‌گذارد که می‌تواند بسیار وحشت آور باشد. در تحلیل داستان قلب رازگو شاید بتوان گفت که آثار وی علی رغم وحشت آور بودن، از واقع گرایی کاملی نیز برخوردارند.

آلن پو در داستان هایش گاهی شبیه یک ناقل عمل می‌کند. او بدون آن که اصراری بر تزریق عقایدش در داستان داشته باشد تنها مسئله ای را آن گونه که هست مطرح می‌کند و در نهایت نیز با آن حقیقت پیش می‌رود و از پایان آن واهمه ای ندارد. شاید برای همین است که ادگار آلن پو بیشترین تاثیر را در به وجود آمدن ژانر پلیسی ادبیات امروز داشته است.

بیشتر بخوانید: داستان کوتاه: متزن گرشتاین «ادگار آلن پو / سید حبیب گهری راد»

تحلیل داستان قلب رازگو می توان گفت دارای ذکر جزئیات مختلف از طریق حواس مختلف است که به دلیل نوع روایتی که دارد آن را به شدت عینی و تصویری می‌کند. این قابلیت در آثار دیگر آلن پو نیز وجود دارد و همین قابلیت است که اقتباس از داستان قلب رازگو و داستان های دیگر این نویسنده برای هنرهای دراماتیک بسیار ممکن می‌سازد. در داستان قلب رازگو شاید یکی از مضامین اصلی مرگ باشد که البته با نگاه خاص نویسنده پرداخت شده است.

تحلیل داستان قلب رازگو اثر ادگار آلن پو ؛ در جستجوی معنا و تصور خویشتن ادگار آلن پو ۱۸۴۹-۱۸۰۹

۱ دیدگاه
یک دیدگاه
تحلیل داستان قلب رازگو اثر ادگار آلن پو ؛ در جستجوی معنا و تصور خویشتن

حدادی

3 آذر 1397 at 20:06

0

چرا این جمله (شما فکر می کنید من دیوانه ام ولی نیستم) رو زیاد به کار برده؟

پاسخی بگذارید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

اگر جوابی برای دیدگاه من داده شد مرا از طریق ایمیل با خبر کن

نام *

ایمیل *

وبسایت

Current ye@r *

Leave this field empty

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کتاب

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403