تشخیص و علت صداهای اضافی خودرو | نگهداری و تعمیر سیستم تعلیق خودرو


تشخیص و علت صداهای اضافی خودرو صداهای اضافی در اتومبیل باعث میشود لذت رانندگی کمتر شود و شما را حساس به صدای مورد نظر کند. عده ای از صداها در خودرو های ارزان قیمت عادی است و هیچ راهی جز زیاد تر کردن صدای ضبط وجود ندارد ولی عده ای از صداها بعد از مدتی ایجاد می شود که می توان با تشخیص صحیح آن ها را رفع کرد. توصیه ما بشما رانندگی با سرعت مناسب در...

تشخیص و علت صداهای اضافی خودرو | نگهداری و تعمیر سیستم تعلیق خودرو

تشخیص و علت صداهای اضافی خودرو

صداهای اضافی در اتومبیل باعث میشود لذت رانندگی کمتر شود و شما را حساس به صدای مورد نظر کند. عده ای از صداها در خودرو های ارزان قیمت عادی است و هیچ راهی جز زیاد تر کردن صدای ضبط وجود ندارد ولی عده ای از صداها بعد از مدتی ایجاد می شود که می توان با تشخیص صحیح آن ها را رفع کرد.

توصیه ما بشما رانندگی با سرعت مناسب در دست اندازها میباشد و همچنین سعی کنید تا حد امکان از نصب سیستم های‌ صوتی قوی خودداری نمایید زیرا پس از مدتی اتقا اتومبیل به صداهای اضافی خواهد افتاد و برای رفع ان باید زمان و هزینه زیادی خرج کنید.

به گزارش تالاب دراین پست نگاهی داریم به مهمترین و رایج ‌ترین صداهای اضافی موتور اتومبیل و بررسی علل و راه‌های‌ رفع عیب ان.

صدای ناشی از سوپاپ‌ها

صدای ناشی از سوپاپ‌ها میتواند به دو دلیل کمبود روغن و یا سفت بودن فیلر باشد. این صدا در هردو حالت شبیه به تیک تاک ساعت و با نظمی دقیق است که میتوان ان را از بالای موتور و دقیقا از سمت سوپاپ‌ها شنید.

این عیب یا ناشی از ایراد دربخش روانکاری مثل کمبود روغن، بی‌کیفیتی روغن، کاهش فشار اویل پمپ، گرفتگی فیلتر روغن و… است و یا ناشی از سفت بودن فیلر و لقی سوپاپ‌هاست.

فیلر‌گیری که عملی شناخته شده است و همچنین با بازکردن درب قالپاق سوپاپ‌ها میتوان به مدت اندکی به نحوه پاشش روغن نگاه کنیم تا درصورت کمبود فشار، به فکر حل مشکل ان باشیم. فراموش نکنیم که در تعداد زیادی از مواقع، کاهش فشار روغن توسط چراغ روغن نمایش داده نمیشود!

تشخیص و علت صداهای اضافی خودرو | نگهداری و تعمیر سیستم تعلیق خودرو

صدای تق تق موتور یا صدای جیر جیر ماشین : این صدا لزوما مربوط به موتور ماشین نیست و ممکن است مربوط به ترمز جلو باشد که با مراجعه به تعمیرگاه قابل حل است.

صدا ماشین هنگام جا به جایی به گوشه ها : مربوط به صدا دادن فرمان ماشین و آسیب دیدگی احتمالی ستون فرمان است.

صدای ساییدن چرخ دنده : کلاچ نیاز به تنظیم دارد و میتواند نشانه یک مشکل جدی در انتقال قدرت خودرو باشد.

صدا ماشین ؛ ضربه زدن : صدای ضربه زدن از درون موتور اغلب نشانه خوبی نیست. در برخی موارد علت صدای زیاد موتور ماشین مربوط به یاتاقان فرسوده و در آستانه شکستن می باشد. بلافاصله با یک تعمیرگاه تماس گرفته و برای پیگیری بعدی صدا ماشین را اطلاع دهید.

سوت کشیدن ماشین هنگام حرکت و شتاب گرفتن : احتمالا مربوط به از دست رفتن کمربند فن است و باید آن را جایگزین کنید.

صدای خش خش زیر کاپوت ماشین : معمولا در هنگام خاموش کردن خودرو این صدا را میشنوید که مربوط به ماده خنک کننده و یا روغن است که روی موتور تراوش کرده و یا موتور بیش از حد گرم شده و جوش آورده است.

یاتاقان‌‌ زدن

صدای یاتاقان از زیر موتور شنیده میشود و صدایی بلند و واضح است که البته بسته به شدت خرابی یاتاقان متفاوت خواهد بود. یاتاقان زدن نیز در اثر ایراد در امر روانکاری موتور است که طبق معمول ناشی از کمبود روغن خواهد بود. برای رفع عیب ان باید موتور از زیر باز شده و به بررسی وضعیت یاتاقان‌ها و میل‌لنگ پرداخته شود.

تشخیص و علت صداهای اضافی خودرو | نگهداری و تعمیر سیستم تعلیق خودرو

تنفس غیر‌طبیعی موتور

دربخش‌های‌ ورودی و خروجی موتور از واشرهایی استفاده می شود تا اتصال آهن به آهن دراین قسمت‌ها به خوبی آب‌بندی شود. اگر واشر گلویی اگزوز خراب باشد، دود ‌حین حرکت به داخل اتاق نفوذ میکند و ضمن این که در هوای سرد ودر زمان روشن‌کردن موتور نیز صدای ویز‌ویز ریزی از سمت گلویی اگزوز شنیده میشود. ضمن این که این صدا ممکن است در زمان کارکرد نیز به صورت تاپ تاپ از همین بخش شنیده شود.

اما خرابی واشر بغل اگزوز و سوختن ان نیز صدایی شبیه به صدای تاپ تاپ میدهد که در زمان بالا بردن دور موتور این صدا به وضوح افزایش پیدا می کند. خرابی واشر منیفولد هوا نیز در اتومبیل‌های‌ انژکتوری میتواند منجر به نوسان دور موتور شبیه به حالت خرابی استپر موتور شود و ضمن این که صدای نشتی هوا نیز از اینبخش به اسانی شنیده میشود.

وجود جسم خارجی

وجود جسم خارجی در سیلندر‌ها نیز صدای اضافه زیادی تولید می کند که به وضوح قابل شنیدن است. طبق معمول در زمان تعویض قطعاتی مثل شمع‌ها و یا باز کردن ورودی‌های‌ هوای موتور، ممکن است جسم خارجی به داخل موتور وارد شود که تنها راه خروج ان نیز، باز کردن سر سیلندر موتور است.

شل بودن زنجیر موتور

در برخی‌ پیشرانه‌ها، برای باز و بسته شدن دقیق سوپاپ‌ها و گرفتن نیروی چرخش میل سوپاپ از میل لنگ از تسمه تایم استفاده میشود ودر بعضی از موتور‌ها نیز از زنجیر تایم که هر کدام مزایا و معایب خاص خودرا دارند.

گاهی مواقع شل شدن زنجیر تایم در اثر کارکرد نیز، صدایی شبیه به صدای فیلر‌ها ایجاد می کند که توسط مکانیک‌های‌ ماهر به اسانی قابل تشخیص است. تنظیم و یا تعویض این قطعه منجر به حذف صدای ان میشود.

تشخیص و علت صداهای اضافی خودرو | نگهداری و تعمیر سیستم تعلیق خودرو

صدای بلند در اتاق ماشین در هنگام رانندگی : صدا اتاق ماشین در صورتی که در عقب خودرو نشسته باشید به این معنی است که مخلوط هوا و سوخت خیلی غنی است یا مبدل کاتالیزوری کار خود را انجام نمی دهد.

صدای تق تق زیر ماشین : علت این صدا مربوط به شل شدن سیستم اگزوز یا لنت ترمز خودرو است.

صدای غرش در هنگام شتاب گرفتن : ابتدا سیستم اگزوز را چک کنید در مرحله بعد ممکن است سیستم انتقال قدرت خودرو دچار مشکل باشد.

صدای آهن قراضه و ساییدن در هنگام ترمز : لنت ترمز نیاز به تعویض دارد و در صورت عدم تعویض به موقع با هر بار ترمز کردن به خوردروی خود صدمه می زنید.

خرابی دسته موتور‌ها

قطعه‌هایی که اصطلاحا به انها دسته گفته می شود، با داشتن بخش لاستیکی در عین این که قسمت‌هایی مثل موتور و گیربکس و اتاق را در جای خود نگه می‌دارند، از لرزش انها و انتقال این ارتعاش به دیگر بخش‌ها مثل شاسی و اتاق پیشگیری می کنند.

خرابی و پارگی بخش لاستیکی باعث میشود تا این ارتعاش به خوبی نظارت نشود ودر نتیجه موتور ‌حین کارکرد دچار لرزش شده و از این لرزش صدایی نیز تولید شود. با نگاه کردن به دسته موتور‌ها میتوان سلامت آن ها را تشخیص داد.

لقی گژنپین

صدای ناشی از لقی گژنپین زیاد است چرا که حرکت هر باره پیستون و شاتون منجر به تولید ان می شود. این صدا از بالای موتور شنیده می شود و تنها راه ان نیز باز کردن موتور و پیدا کردن گژنپین معیوب و تعویض ان است.

تشخیص و علت صداهای اضافی خودرو | نگهداری و تعمیر سیستم تعلیق خودرو

ضربه در موتور

وقتی جرقه قبل از بالا آمدن پیستون زده شود، پیستون درحین بالا آمدن با نیروی زیاد انفجار درون سیلندر مواجه می شود و این اختلال در زمان‌بندی باعث ایجاد صدای زیادی میشود.

ضمن این که ضرر این اتفاق نیز برای موتور بالا بوده و باید به سرعت رفع عیب کرد. ضربه در موتور می تواند به خاطر گرم بودن بیش از حد موتور، تنظیم نبودن زمان جرقه، تایم‌بندی اشتباه حرکت پیستون و … باشد.

کمپرس سیلندر‌ها

گاهی مواقع سوختن واشر سر‌سیلندر در میان 2 سیلندر مجاور هم، باعث میشود تا کمپرس یک‌ سیلندر در زمان جرقه به خانه بغلی سرایت کرده و جدا از کاهش قدرت موتور، ایجاد مشکلاتی دیگر بکند. این حالت با صدای خاصی همراه است که توسط افراد خبره به اسانی قابل تشخیص بوده و با تعویض واشر سر‌سیلندر رفع میشود.

خرابی بلبرینگ کلاچ

خرابی بلبرینگ کلاچ باعث می شود تا صدایی شبیه به برخورد دو قطعه آهن به صورت نسبتا یکنواخت تولید شود که با هر بار گرفتن پدال کلاچ نیز این صدا قطع می شود. گاهی مواقع می توان با تنظیم کلاچ این صدا را کمتر کرد اما بهترین کار تعویض بلبرینگ کلاچ است.

تشخیص و علت صداهای اضافی خودرو | نگهداری و تعمیر سیستم تعلیق خودرو

نگهداری و تعمیر سیستم تعلیق خودرو

نزدیک شدن کف اتومبیل به موانع خیابان ؛ شنیده شدن صداهای غیرمعمول هنگام عبور از موانع جاده ای و متمایل شدن بیش از حد بدنه اتومبیل به سمت درونی پیچ هنگام دور زدن از نشانه های‌ وجود اشکال در سیستم تعلیق ماشین است.

کمک فنرها از مهمترین اجزای سیستم تعلیق ماشین هستند. فنرهای موجود در کمک فنرها با فشرده شدن، ضربه و تکانه های‌ ناشی از ناهمواری های‌ سطح جاده را جذب کرده و مانع آسیب رسیدن به بدنه اصلی ماشین میشوند. بازویی درون کمک فنرها وجوددارد که نیروی زیاد ذخیره شده در فنر را آهسته آزاد کرده و از جهش ناگهانی ماشین پیش گیری می نماید.

از نشانه های‌ وجود اشکال در سیستم تعلیق می توان به نزدیک شدن کف ماشین به موانع خیابان از قبیل سرعت گیر و دست اندازها، شنیده شدن صداهای غیرمعمول هنگام عبور از موانع جاده ای، متمایل شدن بیش از حد بدنه ماشین به سمت درونی پیچ در هنگام دور زدن و جهش قسمت جلویی ماشین هنگام ترمزهای ناگهانی، اشاره کرد.
برای جلوگیری از فرسوده شدن زود هنگام کمک فنرها بهتر است از ترمزهای ناگهانی بپرهیزید. آهسته ترمز کردن همچنین می تواند باعث افزایش طول عمر لنت ها گردد.

تشخیص و علت صداهای اضافی خودرو | نگهداری و تعمیر سیستم تعلیق خودرو

برای بررسی سلامت کمک فنرها می‌توانید به این صورت عمل کنید:
ابتدا بر روی هر گلگیر با دستان خود فشار وارد کنید تا کمک فنر فشرده شود و سپس دستان خودرا رها کنید. اگر در هنگام رها سازی، کمک فنر به حالت پایدار اولیه بازنگشت و یا با نوسان زیاد به حالت پایدار رسید، می توان نتیجه گرفت که کمک ها نیاز به سرویس و تعویض دارند. متاسفانه این شیوه رابه دلیل نبود تکیه گاه مناسب جهت وارد کردن نیرو به کمک فنر، در خودرو های شاسی بلند نمیتوان بکار گرفت.
هرچند شیوه ی ذکر شده در بالا برای بررسی درستی عملکرد سیستم تعلیق ماشین ؛ مناسب بنظر می‌رسد اما بهتر است به منظور مشاهده دقیق‌تر، خودروی خودرا نزد یک مکانیک خبره ببرید تا سیستم تعلیق را در شرایطی که چرخ ها در حال گردش هستند بررسی نماید.
همچنین یک مکانیک ماهر قادر است نواقص دیگری از قبیل نشت روغن از کمک فنر بدلیل گشاد شدن بوش ها، فرسودگی بازو و اثر تو رفتگی ناشی از ضربه را تشخیص داده ودر صورت امکان برطرف نماید.
با توجه به توصیه های‌ کلی درباره کارکرد کمک فنرها که طبق معمول توسط فروشنده این قطعات داده می شود «مثلاً می‌گوید که هر ٨٠٠٠٠ کیلومتر کمک ها باید تعویض شوند» باید درنظر داشت که این معیار نسبی بوده و به نحوه ی رانندگی شما نیز بستگی دارد.
مثلاً رانندگی در مسیرهای پر دست انداز و ناهموار و حمل بار سنگین باعث فرسوده شدن سریع تر کمک فنرها شده ودر نتیجه کمک فنر ها زودتر باید تعویض شوند.

نوع رانندگی شما نقش مهمی در کاهش استهلاک خودرو دارد. سعی کنید از زیاد گرفتن کلاج و ترمز زیاد خودداری کنید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


می دانستید مادر ترانه علیدوستی یک هنرمند معروف است؟ | شباهت جالب ترانه علیدوستی به مادر...