پژوهش‌ها کاربردی و عملیاتی شود


پژوهش‌ها کاربردی و عملیاتی شود

گروه فرهنگی ـ معاون استاندار لرستان با تاکید بر لزوم توجه به کیفی‎سازی پژوهش‌ها، گفت: باید پژوهش‌ها به‌گونه‌ای باشند که در قفسه کتابخانه‌ها خاک نخورند بلکه بتوانیم آن‌ها را کاربردی و در جامعه عملیاتی کنیم.

پژوهش‌ها کاربردی و عملیاتی شود

به گزارش ایکنا از لرستان، حبیب‌الله خجسته‌پور، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری لرستان امروز، 28 آذر در آیین تجلیل از پژوهشگران برگزیده دانشگاه‌ها و دستگاه‌های اجرایی استان لرستان با بیان این‌که پژوهش هدف نیست و وسیله‌ای برای دستیابی به پاسخ پرسش‌هایی است که در ذهن افراد جامعه نقش می‌بندد، گفت: تا زمانی‌که مساله نداشته باشیم و برای پیدا کردن حل مساله‌مان تلاش نکنیم نیاز به پژوهش احساس نمی‌شود.
وی اضافه کرد: امروزه با توجه به ابزاری که در اختیار همه انسان‌ها قرار دارد انجام کارهای پژوهشی ساده‌تر شده است و این مهم سبب شده از لحاظ کمی تعداد پژوهش‌ها افزایش یابد و نیاز است در این راستا به بحث کیفیت پژوهش‌ها بپردازیم.
معاون سیاسی، امنیتی استانداری لرستان با تأکید بر این‌که بیاییم نتیجه پژوهش‌ها را از قفسه کتابخانه‌ها خارج و به بطن جامعه بیاوریم، تصریح کرد: این پژوهش‌ها در کتابخانه‌ها برای پاسخ به پرسشی طراحی نشده‌اند در حالی‌که هدف پژوهش این است که ما به یک واقعیت نو دسترسی پیدا کنیم و براساس این دستیابی به آن واقعیت آن را تفسیر و تحلیل کنیم. همچنین بتوانیم با بازنگری یافته‌های قبلی و تجدیدنظر در آنها واقعیتی نو را به دست آوریم.
وی ادامه داد: باید پژوهش‌ها به‌گونه‌ای باشند که در قفسه کتابخانه‌ها خاک نخورند بلکه بتوانیم آن‌ها را کاربردی و در جامعه عملیاتی کنیم.

این معاون استاندار لرستان اضافه کرد: پژوهش‌هایی که در کتابخانه‌ها قرار دارند پژوهش را هدف قرار دادند تا تنها به یک مقاله ISI ختم شود در حالی‌که باید بتواند چالشی از جامعه را حل کند.
خجسته‌پور اضافه کرد: در موج کشاورزی و اقتصاد به‌خاطر این‌که بهره کافی از آب و خاک براساس یافته‌های پژوهشی نبردیم تنها به کشاورزی معیشتی روی آوردیم و متاسفانه کشاورزی مبتنی بر دانش نداشتیم.
معاون استاندار لرستان گفت: همچنین در صنعت نیز جا ماندیم چراکه زیرساخت‌های صنعتی ما مناسب نبودند؛ خاستگاه انقلاب صنعتی در اروپا رخ داد و این امر باعث شد انقلاب صنعتی و اقتصادی در کشورهای توسعه‌یافته رخ دهد.
وی با بیان این‌که در موج ارتباطات و اطلاعات وظیفه پژوهشگر سنگین است چون در این موج همه ابزار برای همگان یکسان وجود دارد تصریح کرد: باید بتوانیم با تشخیص سره از ناسره مساله‌ها را شناسایی کنیم چراکه آیندگان ما پژوهشگران، دانشگاهیان و... را نخواهند بخشید و باید سمت آینده‌پژوهی پیش برویم. در این موج بهانه زیرساخت، آب و زمین و... را که در دو موج قبلی داشتیم نداریم.
این معاون استاندار لرستان گفت: همه مسئولیم از کسی‌که کرسی دانشگاهی دارد تا کسی‌که مدیر اجرایی است؛ مدیری که بماند تا بخشنامه‌ای را دریافت و آن را ابلاغ کند به درد توسعه نمی‌خورد بلکه باید مساله ایجاد کند و برای حل آن دست نیاز به سمت پژوهشگر دراز کند.
خجسته‌پور افزود: البته در کشور در بحث سلول‌های بنیادین اکتشافات هسته‌ای و مسائل نظامی، کشور با پیشرفت‌های خوبی مواجه بوده است چراکه در این حوزه‌ها احساس نیاز کرده است.
وی تصریح کرد: کسانی‌که دستی بر پژوهش دارند رسالت‌شان برای توسعه پایدار و همه‌جانبه بسیار سنگین است و باید به نیاز اصلی جامعه توجه داشته و برای حل آن تلاشی دوچندان داشته باشند.
خجسته‌پور گفت: همچنین باید به سمتی حرکت کنیم که پژوهش‌های ما تجاری‌سازی شوند اگر احساس نیازی صورت گیرد حتما در قبال پاسخ به این نیاز هزینه‌ها باید کرد تا منجر به تجاری‌سازی پژوهش شود.
وی اضافه کرد: در مقابل تلاش‌های ذهنی مبتنی بر علم باید بیشتر هزینه کنیم چراکه این مهم در آینده همه جانبه توسعه موثر است.
این مسئول یادآور شد: برگزاری نمایشگاه‌ها و همایش‌هایی از این دست تلنگری است برای ما که متوجه شویم در مسیر توسعه کشور کجا قرار داریم و هیچ بهانه‌ای برای عقب‌ماندگی ما در موج سوم وجود ندارد و قابل پذیرش نیست.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...