معرفی موقوفات فارس/ موقوفه قاسم‌خان داراب


معرفی موقوفات فارس/ موقوفه قاسم‌خان داراب

گروه اجتماعی ـ موقوفه قاسم‌خان از جمله موقوفات شاخص داراب است که دارای چندین رقبه با نیات مختلف است.

معرفی موقوفات فارس/ موقوفه قاسم‌خان داراب

به گزارش ایکنا از فارس، استان فارس از گذشته تاکنون عرصه حضور واقفان خیراندیشی بود که برای رفع نیازهای روز جامعه خود تلاش می‌کرده‌اند و در سلسله مطالبی تلاش می‌کنیم که به معرفی برخی از موقوفات شاخص این استان بپردازیم.
از جمله موقوفات شاخص شهرستان داراب موقوفه قاسم خان است. بر اساس وقف نامه مورخه ۲۴ رمضان سال ۱۳۱۵، واقف خیراندیش مرحوم قاسم خان خلف مرحمت پناه فرودوس مکان حاجی زین العابدین از روی صفا و خلوص نیت و عقیدت و قربت الی‌الله بخش عظیمی از املاک شخصی خود را وقف کرد.
موازی یک گاو از اراضی مزرعه کلمدان از توابع روستای دهستان نصروان از بخش مرکزی شهرستان داراب‌؛ موازی یک گاو از اراضی مزرعه تیزآب در آبرود شاهیجان که امروزه تعداد ۵ روستا به نام های تیزآب، برآب، شمس‌آباد، بختاجرد و اسلام‌آباد به یکدیگر متصل شده است؛ موازی یک و نیم گاو مزرعه دشتبند و دنگان؛ موازی ۳ پا از مزرعه بانوج؛ موازی دو طاق اب از میاء چشمه خرچنگ روستای الخیر و اراضی متعلقه به آن از جمله بخش‌های این موقوفه است.
به علاوه و اضافه موازی سه قطعه اراضی بوستان میرقوام الدینی که مدعوه است به اراضی خلف کوره و اراضی پای کنار پیرغریب و اراضی خواجه هاشمی است و همچنین موازی دو قطعه زمین از اراضی موقوفه به باغ رز به انضمام آب شرب متعلقه به آن‌ها که عبارت است از موازی ۵ اختر میاء از میاء معین‌آباد از دیگر بخش‌های این موقوفه است.
این موقوفه از قدیم‌الایام به جهت تعزیه‌داری و روضه‌خوانی و مرثیه‌گویی و سفره عزا و مصیبت فرزند ارجمند احمد مختار و قره العین حیدر کرار و حافظان آیات قرآن مجید وقف شده است و مابقی به‌صرف تهیه ضروریات زراعتی و ملکی و مازاد بر آن حق‌التولیه و خدمتگزاری و صرف معاش و گذران متولی و مرثیه خوانی و ذکر مصائب حضرت امام شهید در ماه رمضان و محرم الحرام و سفر، روضه‌خوانی و اطعام شیعیان است.
علاوه بر این‌ها توزیع نذورات در شب‌های جمعه برای خیرات و مبرات از دیگر نیات این موقوفه بزرگ و شاخص در شهرستان داراب است.
انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی