شب یلدا، میراث‌معنوی ایرانیان


شب یلدا، میراث‌معنوی ایرانیان

کارشناس میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری گفت: شب یلدا، جزو میراث معنوی ایرانیان بوده که در تاریخ باستان به معنای زایش و تولد دوباره است، باید به همان شکلی که به ما ارث رسیده حفظ شود، چون میراث‌فرهنگی جزو هویت ما محسوب می‌شود.

به گزارش ایسنا، «سمیه قربانی» 28 آذرماه در جشنواره شب یلدا، اظهار کرد: میراث‌فرهنگی همه آثار فرهنگی هستند که از گذشته برای ما به ارث رسیده است.

وی با اشاره به این‌که میراث‌فرهنگی به دو گروه میراث مادی و معنوی تقسیم‌بندی می‌شود، افزود: میراث مادی آن دسته از میراثی هستند که قابل لمس بوده مانند بناها، مساجد و میراث معنوی شامل بازی‌ها، آئین‌ها، رسم و رسوم است.

کارشناس میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری در ادامه با اشاره به این‌که شب یلدا یکی از میراث ایرانیان باستان است، تصریح کرد: این شب به معنای بلندترین شب سال است که از این شب به بعد روز بر شب غالب می‌شود.

وی گفت: شب یلدا جزء میراث‌معنوی ایرانیان بوده که در تاریخ باستان به معنای زایش و تولد دوباره است، باید به همان شکلی که به ما ارث رسیده حفظ شود، چون میراث‌فرهنگی جزو هویت ما محسوب می‌شود.

قربانی خاطرنشان کرد: علت قرار دادن انار و هندوانه در سفره شب یلدا، نشانه برکت و رزق و روزی است که خدا در زمستان برای مردم در نظر می‌گیرد.

وی تصریح کرد: همه خوراکی‌ها و میوه‌هایی که در سفره یلدا قرار داده می‌شود، نماد برکت و رزق و روزی است.

کارشناس میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: یکی از نمادهایی که در گذشته برای ایرانیان اهمیت داشته درخت سرو بوده که نماد و مظهر قدرت در برابر پلیدی‌ها است، همه کسانی که در گذشته دور سفره شب یلدا جمع بودند با یکدیگر عهد می‌بستند تا شب یلدای بعدی درخت سرو بکارند.

قربانی ادامه داد: شاهنامه‌خوانی و حافظ‌خوانی از دیگر کارهایی است که در شب یلدا به آن‌ها پرداخته می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: روز اول دی‌ماه در ایران باستان، به معنای خرم روز است، روزی که خورشید متولد می‌شود و روشنایی بر تاریکی غالب می‌شود.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه چهارمحال و بختیاری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقلب اوسمار از روی دست نکونام