دست و دلی که برای خوشگذرانی در شب یلدا می‌لرزد!


دست و دلی که برای خوشگذرانی در شب یلدا می‌لرزد!

شبی که با یک دقیقه طولانی بودنش بهانه‌ای بود برای دور هم نشستن خانواده‌ها، ساختن دوباره اش با شرایط اقتصادی فعلی کمی دشوار شده است.

چرا که تغییرات اقتصادی کنونی که افزایش آجیل و میوه‌های شب یلدا را به دنبال داشته، دست و دل مردم را در پاسداشت از این شب تا جایی می‌لرزاند و آنان به جای فکر کردن به خوش گذرانی در این شب، به دنبال راهکاری برای تامین اقلام مصرفی شب چله هستند.

شب چله که یکی از سنت‌های باستانی ایرانیان است با گذشت زمان توانسته همچنان پابرجا و فرصتی برای دورهمی فارغ از دغدغه‌های روزانه باشد. مردم ایران زمین در جشن شب یلدا با فراهم کردن هندوانه، انار و آجیل بیش از هر زمان دیگری به استقبال از شعرهای عاشقانه حافظ می‌روند.

مهدی صداقتی، یک شهروند یزدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا در مورد تدارکات و برنامه‌های شب یلدا اظهار کرد: در سال‌های گذشته که آجیل و میوه شب یلدا چندان قیمتی نداشت مادر زنم همه اعضای خانواده را برای تجدید دیدار به منزلش دعوت می‌کرد. دورهمی شب چله باعث فراموش شدن مشکلات زندگی حتی برای یک شب می‌شد.

وی گفت: امسال خبری از آجیل در خانه ما نیست و فقط می‌توانم مقداری تخمه و یک هندوانه بخرم.

مروارید عارف منش، یکی دیگر از شهروندان یزدی در گفت‌وگو با ایسنا افزود: به دلیل افزایش قیمت‌ها نمی‌توانیم یک سوم سال گذشته هم خرید کنیم. اقلام لوکس آجیل شب یلدا نسبت به سال‌های گذشته حدود سه تا چهار برابر افزایش قیمت داشته است و پاسداری از این شب در شرایط کنونی تنها برای افراد خاص امکان پذیر است.

وی با بیان این که در شب یلدا نمی‌توانیم میزبان اقوام باشیم، گفت: امسال فقط می‌توانیم با هندوانه و آجیل‌های ارزان از خودمان در شب یلدا پذیرایی کنیم.

حسین مشرف، رییس اتحادیه میوه و تره بار یزد در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به نبود کمبود میوه در استان، اظهار کرد: ۳۲ واحد صنفی فروش فوق‌العاده خود به مناسبت فرارسیدن شب یلدا آغاز کرده و تا ۳۰‌ام همین ماه فعالیت خود را ادامه می‌دهند. در این فروشگاه‌ها که به صورت پراکنده در شهر یزد نسبت به اجرای فروش فوق‌العاده اقدام کرده‌اند و اقلام میوه نسبت به سایر فروشگاه‌ها ۱۵ تا ۲۰ درصد ارزان‌تر عرضه می‌شوند.

این مسئول در رابطه با انواع اقلامی که نسبت به هفته گذشته ارزان‌تر شده‌اند، گفت: پرتقال معمولی از ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ تومان و پرتقال واشنگتنی از ۳۰۰۰ تا ۴۰۰۰ تومان در میادین عرضه می‌شود. اقلامی مانند هویچ و خیار سبز نیز به ترتیب با قیمت ۲۰۰۰ تومان و ۲۳۰۰ تومان عرضه می‌شود. خوشبختانه هندوانه به مقدار فراوان در میادین تره بار موجود و از ۵۰۰ تومان تا ۲۰۰۰ تومان عرضه می‌شود. انار نیز به عنوان یکی دیگر از میوه‌های شب یلدا از ۲۰۰۰ تا ۸۰۰۰ تومان در میادین میوه و تره بار عرضه می‌شود.

مشرف تصریح کرد: بازدیدهای محسوس و نامحسوس در راستای کنترل قیمت‌های بازار میوه در این دو شب به طور جدی‌تری انجام می‌شود.

سید حسین عقیلی، رییس اتحادیه خواربار و آجیل و خشکبار نیز در رابطه با قیمت برخی از اقلام آجیل شب یلدا به ایسنا گفت: میوه‌های خشک از ۶۰ تا ۱۲۰ هزار تومان، آجیل میوه‌ای زمستانه با مغزیجات از ۶۰ تا ۸۰ هزار تومان، تخمه آفتاب گردان از ۲۶ تا ۲۸ هزار و کشمش سبز از ۳۴ تا ۴۵ هزار تومان عرضه می‌شود.

وی، قیمت برگه زردآلو را بین ۲۰ تا ۵۰ هزار تومان و برگه شفتالو از ۲۵ تا ۴۰ هزار تومان، عنوان و در مورد قیمت دیگر اقلام آجیل بیان کرد: بادام کاغذی ۹۰ هزارتومان، فندوق خام ۶۵ هزار تومان، پسته کله قوچی ۱۶۰ تا ۱۹۰ هزار تومان، پسته احمد آقایی ۱۵۰ تا ۱۸۰ هزار تومان، پسته فندوقی از ۱۴۰ تا ۱۶۰ هزار تومان و پسته اکبری از ۱۷۰ تا ۲۱۰ هزار تومان عرضه می‌شود.

این مسئول ادامه داد: بادام هندی خام در انواع مختلف از ۱۷۰ تا ۱۸۰ هزار تومان، مغز گردو از ۱۲۰ تا ۱۶۰ هزار تومان، انجیر خشک ۵۰ تا ۱۴۰ هزار تومان و سنجد یزدی با قیمت ۴۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

محمد علی جلائی، رییس اتحادیه شیرینی‌سازان یزد در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به استقبال خوب یزدی‌ها از شیرینی در شب یلدا، اظهار کرد: انواع شیرینی‌های خامه‌ای، فانتزی، دانمارکی و زبان از ۱۷ تا ۲۴ هزار تومان متناسب با کیفیت و نوع شیرینی عرضه می‌شود. شیرینی نیز مانند آجیل و میوه شب یلدا تحت نظارت محسوس و نامحسوس قرار دارد و مردم در صورت عدم وجود نرخ نامه خرید نکنند.


گزارش از مهتاب محمدیان، خبرنگار ایسنا


انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه یزد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ایران با چه موشک‌هایی آسمان منطقه را به 2 نقطه در فلسطین اشغالی دوخت؟