اعلام وضعیت فوق‌العاده در 4 شهر سودان


اعلام وضعیت فوق‌العاده در 4 شهر سودان

رسانه‌ها اعلام کردند که به دنبال تشدید درگیری‌ها در شهرهای سودان و کشته شدن چند معترض، دولت این کشور مجبور به اعلان وضعیت اضطراری در چند شهر شده است.

خبرگزاری فارس: دولت سودان به دنبال گسترش دامنه تظاهرات مردمی در اعتراض به شرایط بد اقتصادی در این کشور، در چندین شهر وضعیت اضطراری اعلام کرد.

شبکه العربیه سعودی به نقل از خبرنگار خود شامگاه پنجشنبه از کشته شدن پنج معترض و اعلام وضعیت فوق‌العاده در چهار شهر سودان خبر داد.

خبرگزاری آناتولی ترکیه گزارش داد که وضعیت فوق العاده در شهرهای «دنقلا» و «القضارف» واقع در شرق سودان به دنبال کشته شدن این پنج معترض اعلام شد.

دولت سودان همچنین در برخی شهرها از جمله چهار شهر مذکور ممنوعیت آمد و شد از ساعت شش عصر تا شش صبح وضع کرده است و از مردم خواسته به خانه‌های خود بازگردند.

بعد از ظهر امروز پنجشنبه نیز دو معترض در جریان تظاهرات شهر القضارف کشته و ده‌ها تن دیگر زخمی شدند. پلیس سودان در برخی شهرها برای ممانعت از برگزاری تظاهرات از گاز اشک آور استفاده کرده و با معترضان درگیر شده است.

درگیری‌ها بعد از کشته شدن دانشجویی به نام «مؤید احمد محمود» در شهر القضارف تشدید شد به گونه‌ای که کنترل این شهر از دست نیروهای امنیتی برای ساعاتی خارج شد.

معترضان سودانی به گرانی نان، حامل‌های انرژی و برخی اقلام غذایی طی دیروز و امروز مقر «کنگره ملی»، حزب حاکم سودان را در شهر القضارف به تصرف خود درآوردند و آن را به آتش کشیدند.

اعلام وضعیت فوق‌العاده در 4 شهر سودان

مقر حزب حاکم سودان

در شهر خارطوم، پایتخت سودان که امروز اعتراض‌ها به این شهر نیز کشیده شد، دانشجویان سه دانشگاه پایتخت راه‌های اصلی منتهی به «ام درمان» را بستند.

گفته می‌شود در برخی شهرها معترضان به مدیریت دولت و بی‌کفایتی آن اعتراض کرده و شعار سرنگونی «عمر البشیر»، رئیس جمهوری مادام العمر سودان داده‌‌اند.

عمر البشیر از سال 1989 تا به امروز رئیس جمهور سودان بوده و به رغم اینکه بارها از کناره‌گیری خود سخن گفته ولی هر بار نامزد ریاست جمهوری شده است.

اعتراض‌ها به شرایط بد اقتصادی سودان و گرانی نان و بحران نقدینگی از دیروز چهارشنبه از شهرهای دنقلا و القضارف شروع شد و در شهر عطبره گسترش پیدا کرد.

سودان سالانه دو و نیم تن گندم مصرف می‌کند که بر اساس آمار رسمی دولت این کشور چهل درصد این مقدار در داخل تولید می‌شود و بقیه از خارج وارد می‌شود که با کاهش واردات، قیمت نان گران شده و مردم برای تهیه نان در برخی شهرها از جمله عطبره چند روز در صف ایستاده‌اند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کلید سعادت