آمپول تریام هگزال چیست؟ (موارد مصرف + عوارض)


آمپول تریام هگزال چیست؟ (موارد مصرف + عوارض)

آمپول تریام هگزال (TriamHexal) از داروهای درمان‌کننده بیماری‌هایی نظیر پسوریازیس است که از انتشار موادی که باعث التهاب در بدن می‌شوند، پیشگیری می‌کند. تاول، سوزش، خارش و آکنه از عوارض مصرف این داروست.

آمپول تریام هگزال چیست؟ (موارد مصرف + عوارض)
ستاره |
سرویس سلامت - آلرژی از مشکلاتی است که مخصوص افراد خاصی نبوده و در هر گروه سنی دیده می‌شود. به طور معمول خارش، قرمزی و التهاب از علائم چنین بیماری‌هایی است که در صورت تداوم، کلافه‌کننده خواهد بود. در چنین شرایطی ممکن است پزشک برای برطرف شدن علائم بیماری، مصرف داروهای کورتونی را پیشنهاد دهد. اگرچه مصرف این داروها تاثیرات مثبتی که بر روند بهبود بیماری دارند؛ اما متاسفانه دارای عوارض خاصی هم هستند و تنها باید در صورت ضرورت و با نظر پزشک، استفاده شوند. بنابراین واضح است که مصرف خودسرانه و بی‌رویه آن‌ها عوارض خاصی به دنبال خواهد داشت. در ادامه با یکی از داروهای برطرف‌کننده التهاب با عنوان آمپول تریام هگزال آشنا می‌شویم.

آمپول تریام هگزال چیست؟ (موارد مصرف + عوارض)


آمپول تریام هگزال چیست؟

تریام هگزال با نام دیگر تریامسینولون از داروهای کورتیکواستروئید است که برای درمان بیماری‌هایی مختلفی نظیر اگزما، آلرژی، لوپوس، پسوریازیس، آلوپسی، آسم و آرتریت خودایمنی استفاده می‌شود. داروهای کورتیکواستروئید از انتشار موادی که باعث التهاب در بدن می‌شوند، جلوگیری می‌کنند.


نام‌های دیگر، موارد مصرف، عوارض و تداخل دارویی

نام‌های دیگر
Kenalog-40, Zilretta, Azmacort, Aristocort
موارد مصرف
رفع آلرژی و التهاب سرکوب کردن سیستم ایمنی
عوارض تاول، سوزش، خارش، پوسته پوسته شدن، خشکی، آکنه، افزایش رشد مو بخصوص در صورت، افزایش ریزش مو بخصوص در پوست سر، ایجاد خطوط قرمز بر روی بازو، صورت، ساق پا، کشاله ران، نازک شدن پوست
تداخل دارویی آسپرین، دیورتیک، وارفارین، سیکلوسپورین، داروهای کاهنده قند خون مثل انسولین، کتوکونازول، ریفامپین، داروهای ضدتشنج


مقدار و نحوه مصرف آمپول تریام هگزال

میزان دقیق مصرف این دارو، باید توسط پزشک تعیین گردد.

آمپول تریام هگزال چیست؟ (موارد مصرف + عوارض)


نکاتی که در ارتباط با مصرف آمپول تریام هگزال باید بدانید

اگر به تریام هگزال حساسیت دارید یا اگر در هر جایی از بدن شما عفونت قارچی وجود دارد، نباید از این دارو استفاده کنید. چنانچه با مصرف این دارو دچار تنفس سخت، تورم چهره، لب‌ها، زبان یا گلو شدید مصرف را قطع و به اورژانس مراجعه کنید. این موارد نشانه حساسیت بدن شما به داروست. در مورد هر گونه بیماری یا عفونت که طی چند هفته گذشته داشته‌اید، به پزشک خود اطلاع دهید؛ چرا که می‌تواند سیستم ایمنی بدن شما را تضعیف کرده و باعث شود که عفونت‌هایی را که قبلا یا اخیرا داشته‌اید، بدتر شود. همچنین طی درمان با این دارو، از نزدیک شدن به افرادی که بیمار هستند یا عفونت دارند، پرهیز کنید.
هر نوع سابقه حساسیت دارویی که داشته‌اید، به پزشک اطلاع دهید.
دارو را دقیقا طبق دستورالعمل پزشک، مصرف کنید و مصرف این آن را به صورت خودسرانه قطع نکنید. قبل از مصرف این دارو، فهرست کلیه داروهای مصرف خود را در اختیار پزشک، قرار دهید. ممکن است برخی از داروها با داروی تریام هگزال تداخل داشته باشند. توصیه می‌شود برای جلوگیری از ناراحتی معده، این دارو را با غذا مصرف کنید. اگر یک نوبت را فراموش کردید، به مجردی که به یاد آورید مصرف کنید. البته اگر تقریبا موقع نوبت بعدی رسیده است، نوبت فراموش شده را رها کرده و به برنامه منظم دارویی‌تان برگردید. مقدار دارو را دو برابر نکنید. در صورتیکه در دوران بارداری یا شیردهی هستید، قبل از مصرف این دارو به پزشک اطلاع دهید. در صورتیکه سابقه ابتلا به بیماری‌هایی مثل بیماری‌های کبدی و کلیوی، دیابت، اختلالات تیروئید، سل، پوکی استخوان، گلوکوم (آب سیاه) یا آب مروارید، افسردگی، نارسایی قلب و یا فشار خون بالا را داشته‌اید، قبل از مصرف آمپول تریام هگزال با پزشک مشورت کنید. این دارو می‌تواند در رشد کودکان تاثیر بگذارد. در صورتیکه احساس می‌کنید روند رشد فرزندتان با اختلال مواجه شده است، درباره مصرف یا عدم مصرف دارو با پزشک صحبت کنید.
در صورتیکه با مصرف این دارو دچار استرس، تب یا عفونت شدید، مصرف دارو را قطع و به پزشک مراجعه کنید. استفاده طولانی مدت از داروی تریام هگزال، توصیه نمی‌شود. بهتر است طی درمان با این دارو، واکسن نزنید.

امیدواریم از این مطلب استفاده کافی را برده باشید. خواهشمندیم درصورتیکه تجربه مصرف این دارو را داشته‌اید، نظرات و دیدگاه‌های خود را در اینباره با دیگر خوانندگان مجله ستاره در قسمت "ارسال نظر" به اشتراک بگذارید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جوک،متن و اس ام اس بی ادبی و زناشویی شب جمعه (18+)