فروش برخی از مدل‌های قدیمی آیفون در آلمان هم ممنوع می‌شود


فروش برخی از مدل‌های قدیمی آیفون در آلمان هم ممنوع می‌شود

با پیروزی دوباره‌ی کوالکام این‌بار در دادگاه آلمان، اپل به‌زودی مجبور می‌شود که فروش برخی مدل‌های قدیمی آیفون را در این کشور متوقف کند.

کوالکام و اپل مدت‌ها است که بر سر نقض حق امتیاز پتنت‌ها با هم درگیر هستند؛ پس از اینکه کوالکام توانست در دادگاه چین بر اپل غلبه کند، در گزارش‌هایی اعلام شد که اهالی کوپرتینو مجبور شده‌اند فروش برخی از آیفون‌هایشان را در چین متوقف کنند.

اپل حتی تلاش کرد با ارائه‌ی یک به‌روزرسانی نرم‌افزاری، مشکلاتِ پیش‌آمده را مرتفع سازد؛ اما کوالکام مدعی شد که حتی با وجود انتشار این به‌روزرسانی، دستگاه‌های اپل همچنان دو پتنت نرم‌افزاری این شرکت را نقض می‌کنند.

اخیرا مجادله‌ی بین Apple و Qualcomm رنگ تازه‌ای به خود گرفته و وارد فاز جدیدی شده است. آنطور که روییترز می‌نویسد، کوالکام توانسته روز گذشته (پنج‌شنبه، ۲۹ آذرماه ۱۳۹۷) برای دومین‌بار در یک دادگاه بر اپل غلبه کند. رأی نهایی دادگاه (نقض پتنتی سخت‌افزاری توسط کوپرتینویی‌ها) باعث شده است تا اپل مجبور شود توقف برخی از مدل‌های قدیمی آیفون‌ را در فروشگاه‌های آلمان متوقف سازد.

فروش برخی از مدل‌های قدیمی آیفون در آلمان هم ممنوع می‌شود

خبر پیروزی کوالکام در دادگاه آلمان درحالی رسانه‌ای می‌شود که این شرکت اخیرا توانسته بود پس از موفقیت در دادگاه چین، حکم توقف فروش تعداد زیادی از آیفون‌ها را در این کشور بگیرد. از طرفی اپل که به هر دوی این حکم‌ها به‌طور رسمی اعتراض کرده است، ظاهرا پس از ارائه‌ی به‌روزرسانی نرم‌افزاریِ یادشده، همچنان به ارائه‌ی گوشی‌هایش در چین ادامه می‌دهد.

پیروزی کوالکام در دادگاه آلمان ممکن است تنها چند میلیون آیفون را تحت تاثیر قرار دهد که این میزان در مقایسه با صدها دستگاهی که اپل در طول سال می‌فروشد، عدد چندان بزرگی به‌شمار نمی‌آید. با این‌همه، پیروزی اخیر کوالکام یک پیروزی کوچک اما آشکار در یک جنگ پتنتی بسیار پیچیده است؛ جنگی که بی‌شک طی ماه‌های آینده و با برگزاری دادگاه در ایالات متحده‌ی آمریکا تشدید خواهد شد.

اپل مدعی است که کوالکام مشغول انجام برخی کارهای غیرقانونی است تا از این طریق بازار مودم‌های موجود در تراشه‌ها را به‌انحصار خود در بیاورد، مودم‌هایی که به دستگاه‌های موبایلی کمک می‌کنند تا به شبکه‌های دیتای بی‌سیم متصل شوند. کوالکام نیز در پاسخ به این ادعا، اپل را به استفاده‌ی غیرقانونی از فناوری‌های خود بدون پرداخت هزینه‌ی کافی، متهم کرده است.

درحالی که توقف فروش آیفون‌ها در چین می‌تواند ضربه‌ی قابل‌توجهی به اپل وارد کند، اما بعید است که به‌خاطر نقض دو پتنت نرم‌افزاری نتیجه‌ی نهایی مجادله‌ی بین این دو شرکت تغییر کند؛ زیرا نباید فراموش کرد که کوالکام نه‌تنها با اپل بلکه با برخی از رگولاتوری‌های آمریکایی نیز در حال مجادله بوده و اتفاقا در مواقعی نیز بازنده‌ از میدان بیرون آمده است.

فروش برخی از مدل‌های قدیمی آیفون در آلمان هم ممنوع می‌شود

اپل فروش آیفون ۷ و آیفون ۸ را در ۱۵ خرده‌فروشی آلمان متوقف می‌کند

در پی صدور حکم دادگاه آلمان، سهام اپل با افتی ۲.۳ درصدی مواجه شد و به ۱۵۷.۱۲ دلار رسید. از طرفی، با افت دو ۰.۲ درصدی، سهام کوالکام در بازار به قیمت ۵۶.۶۹ دلار مبادله شد. در ضمن، کوالکام گفته است که در دادگاه‌های غیر از چین (نظیر آلمان) به‌دنبال پیگیری حق خود در زمینه‌ی آن دو پتنت نرم‌افزاری نیست.

در پی نهایی‌شدن این حکم، فروش آن‌دسته از آیفون‌های اپل که تراشه‌ی آن‌ها توسط یکی از تامین‌کنندگان اپل به‌ نام .Qorvo Inc ساخته شده است، در آلمان متوقف می‌شود. دان روزنبرگ، از وکلای کوالکام، طی اطلاعیه‌ای گفته است: «دو دادگاه محترم در دو کشور جداگانه تنها طی دو هفته‌ی اخیر، ارزش پتنت‌های کوالکام را تایید کرده‌ و از اپل به‌عنوان نقض‌کننده‌ی آن‌ها یاد کرده‌اند؛ اتفاقی که نهایتا باعث شده تا این دادگاه‌ها به توقف فروش آیفون‌های اپل در بازارهای مهمی نظیر چین و آلمان حکم دهند.» کوالکام لازم است برای اجرایی کردن هر یک از این دو حکم، اوراق قرضه‌ای معادل ۷۶۵.۹ میلیون دلار را صادر کند؛ اتفاقی که این شرکت گفته است طی چند روز آینده، آن را عملی می‌سازد.

از طرفی، اپل گفته که برای این حکم درخواست تجدیدنظر داده است، با همه‌ی این‌ها نباید فراموش کرد که به‌محض صدور اوراق قرضه‌ی یادشده توسط کوالکام،‌ این حکم عملی می‌شود. این شرکت همچنین گفته است در همین حین که درخواست تجدیدنظر را ثبت می‌کند، قصد دارد فعلا فروش برخی از آیفون‌ها را در فروشگاه‌هایش در آلمان متوقف سازد.

فروش برخی از مدل‌های قدیمی آیفون در آلمان هم ممنوع می‌شود

در پی صدور این حکم، سهام اپل با افت ۲.۳ درصدی مواجه شد

اپل طی اطلاعیه‌ای گفته است: «البته که ما نسبت به صدور این حکم مأیوس شده‌ایم و می‌خواهیم درخواست تجدیدنظر کنیم. قصد داریم اعلام کنیم که تمامی مدل‌های آیفون‌ها از طریق اپراتورها و خرده‌فروشی‌هایی در ۴٬۳۰۰ منطقه در آلمان، همچنان برای مشتریان در دسترس خواهند بود. طی گذراندن پروسه‌ی ثبت تجدیدنظر،‌ فروش گوشی‌های آیفون ۷ و آیفون ۸ در ۱۵ مورد از خرده‌فروشی‌های اپل در آلمان، متوقف خواهد شد. با این‌همه، گوشی‌های آیفون ۱۰ اس، آیفون ۱۰ اس مکس و آیفون ۱۰ آر در تمامی فروشگاه‌هایمان همچنان قابل‌تهیه است.»

استیسی رزگان، از تحلیلگران موسسه‌ی Bernstein،‌ در یادداشتی می‌گوید که آلمان بازار کوچکی برای اپل به‌حساب می‌آید و این شرکت در طول هر سال حدودا ۱۰ میلیون واحد از دستگاه‌هایش را در آنجا به‌فروش می‌رساند که از این مقدار، احتمالا ۵۰ درصد آن به آیفون‌های قدیمی - که متاثر صدور این حکم شده‌اند - مرتبط می‌شود.

کوالکام در همین‌ حین که اوراق قرضه را برای اجرایی‌شدن این حکم صادر می‌کند،‌ می‌تواند برای افزایش گستردگی توقف فروش آیفون‌ها در فروشگاه‌های بیشتر نیز اقدام کند. این شرکت حتی می‌تواند برای توقف فروش آیفون‌های جدید نیز اقدام کند و ادعاهای خود را ارائه دهد. این شرکت می‌گوید که دادگاه آلمان به «جمع‌آوری و توقف فروش همه‌ی آیفون‌های متاثرشده، از تمامی خرده‌فروشی‌های این کشور» حکم داده است.

با این‌وجود، پافشاری روی اجرایی کردن این حکم می‌تواند از جوانبی برای کوالکام ریسک به‌دنبال داشته باشد. رگولاتوری‌های آمریکا مدتی پیش به مدارکی برای بررسی بیشتر این موضوع که آیا تراشه‌های Qorvo و آیفون‌های اپل پتنت‌های کوالکام را نقض می‌کنند، دست یافته‌اند. گفتنی است که این رگولاتوری‌ها در کنار این دو شرکت و در مقابل کوالکام قرار گرفته‌اند.

فروش برخی از مدل‌های قدیمی آیفون در آلمان هم ممنوع می‌شود

کوالکام می‌تواند برای توقف فروش آیفون‌های جدید نیز اقدام کند

اگر دادگاه‌های عالی‌رتبه‌تر آلمان پس از ثبت درخواست تجدیدنظر اپل آن را بپذیرند و حکم نهایی را به نفع کوپرتینویی‌ها صادر کنند، این امکان وجود دارد که کوالکام مجبور شود اوراق قرضه‌ای را که صادر کرده است به‌عنوان جریمه به دادگاه بپردازد و این وسط متحمل ضرر درخورتوجهی شود.

پرونده‌ی آلمان، در حقیقت سومین پرونده‌ی بزرگی است که کوالکام برای مجادله با اپل، آن را به دادگاه می‌برد و تلاش می‌کند تا فروش آیفون‌های این شرکت را متوقف سازد؛ این شرکت پیشتر اقداماتی در این زمینه در کشورهای آمریکا و چین انجام داده بود.

کوالکام در دادگاه آمریکا در پی آن بود تا واردات آیفون‌های مجهز به تراشه‌‌های اینتل را متوقف کند. رگولاتوری‌ها متوجه شدند که اپل یکی از پتنت‌های کوالکام را نقض کرده است، اما حتی با وجود این قضیه، تاکنون برای توقف واردات آیفون‌ها اقدام نکرده‌اند؛ زیرا آن‌ها ترسیدند که ممکن است عملی کردن این کار، رقابت موجود در بازار تراشه‌ها را دچار چالش کند.

استیون راجرز، از وکلای اینتل، به‌دنبال رسانه‌ای شدن حکم دادگاه آلمان طی بیانیه‌ای گفت: «مقاماتی در سراسر دنیا به‌دفعات متوجه شده‌اند که برخی از شیوه‌های کاری کوالکام برای صدور مجوز، رنگ و بویی از قانون ندارد، با همه‌ی این‌ها کوالکام همچنان در تلاش است تا با به‌راه‌انداختن پرونده‌های حقوقی، همین موضوع را برای رقبایش اثبات کند.»

فروش برخی از مدل‌های قدیمی آیفون در آلمان هم ممنوع می‌شود

پافشاری روی اجرای حکم دادگاه، برای کوالکام هم ریسک به‌دنبال دارد

قاضی حاضر در دادگاه آلمان پس از بررسی‌هایش متوجه شد که آیفون‌های مجهز به تراشه‌ی Qorvo یکی از پتنت‌های کوالکام را که ظاهرا به ویژگی Envelope Tracking مربوط می‌شود، نقض کرده‌اند؛ قابلیتی که به گوشی‌های هوشمند کمک می‌کند به‌ هنگام ارسال و دریافت سیگنال‌های بی‌سیم، شارژ کمتری از باتری مصرف کنند.

مایک بیکر، از وکلای حقوقی ارشد Qorvo،‌ در اطلاعیه‌ای مدعی شد که رگولاتوری‌های تجاری آمریکا طی حکمی اعلام کرده‌اند که تراشه‌های این شرکت، نسخه‌ی آمریکایی پتنت‌های کوالکام را نقض نمی‌کنند. وی می‌گوید: «ما معتقدیم که تراشه‌هایمان پتنت کوالکام را نقض نمی‌کنند و دادگاه آلمان احتمالا پس از بررسی تمامی مدارک و شواهد، حکم خود را تغییر خواهد داد.»

از طرفی، اپل در چین به‌دنبال ثبت درخواست تجدیدنظر برای جلوگیری از اجرایی شدن حکم اخیرا دادگاه این کشور در راستای توقف فروش تعدادی از آیفون‌های این شرکت است.

اپل آن زمان گفت که فروش گوشی‌هایش در چین همچنان به قوت خود باقی است و این شرکت اعتقاد دارد که گوشی‌هایش این پتنت را نقض نمی‌کنند؛ با این‌همه، کوپرتینویی‌ها در پی صدور حکم، نسبت به ارائه‌ی به‌روزرسانی نرم‌افزاری اقدام کردند. همانطور که پیشتر گفتیم، کوالکام معتقد است که حتی با وجود انتشار این به‌روزرسانی، اپل همچنان پتنت‌های این شرکت را نقض می‌کند و فروش آیفون‌های این شرکت باید در چین ممنوع اعلام شود.

نظر شما در این زمینه چیست؟

مشخصات فنی و قیمت گوشی‌های اپل را می‌توانید در بانک محصولات زومیت مشاهده کنید؛ در این بخش از سایت، امکان مقایسه‌ی انواع محصولات نیز با هم فراهم شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دور خیز احزاب برای مرحله دوم انتخابات مجلس