نحوه کاشت کلم بروکلی در گلدان


نحوه کاشت کلم بروکلی در گلدان

کاشت کلم بروکلی در گلدان از طریق کاشت بذر و نشا انجام می‌شود. نور کافی خورشید، آبیاری منظم روزانه، خاک حاصلخیز با زهکش مناسب و دمای 15 تا 18 درجه سانتی‌گراد از شرایط محیطی مورد نیاز برای کاشت این گیاه است.

نحوه کاشت کلم بروکلی در گلدان
ستاره |
سرویس گیاهان و حیوانات - کلم بروکلی از آن سبزی‌هایی است که امروزه طرفداران زیادی پیدا کرده است و به‌صورت خام و پخته مصرف می‌شود. کاشت کلم بروکلی در گلدان و در منزل به راحتی امکان‌پذیر است و نیاز به فضا و تجهیزات خاصی ندارد. کافی است گوشه‌ای از بالکن یا لبه پنجره آشپزخانه را برای این کار در نظر بگیرید و در آن سبزیجات مصرف روزانه خود را پرورش دهید. در ادامه با روش کاشت این گیاه بهتر آشنا می‌شوید.


نحوه کاشت کلم بروکلی در گلدان

کاشت کلم بروکلی را می‌توانید هم از طریق بذر و هم از طریق کاشت نشا در گلدان انجام دهید. مراحل کاشت بذر کلم بروکلی در گلدان به شرح زیر است:

مرحله اول)‌ تهیه و کاشت بذر

بذر کلم بروکلی را مراکز فروش تجهیزات کشاورزی و گل و گیاه تهیه کنید. تعداد ۲ عدد بذر را در داخل گلدان بزرگی حاوی خاک حاصلخیز با زهکش کافی بکارید. بذر را در عمق سه سانتی‌متری خاک کاشته و روی آن را با لایه‌ای از خاک به ضخامت ۶ تا ۱۰ میلی‌متر بپوشانید.

مرحله دوم) بررسی شرایط بستر کاشت

بستر کاشت را به طور کامل آبیاری کنید به طوریکه آب از زهکش کف گلدان خارج شود، گلدان را در محلی گرم و مرطوب با دمای ۲۳ تا ۲۴ درجه سانتی‌گراد قرار دهید. در صورت شرایط مناسب محیطی ۱۰ روز بعد از کاشت کلم بروکلی در گلدان، بذر‌ها جوانه می‌زنند. برای داشتن یک شرایط گلخانه‌ای مناسب برای جوانه زدن بذر‌ها می‌توانید سطح گلدان را با پلاستیک شفاف بپوشانید و چند سوراخ برای تهویه بهتر هوا در آن ایجاد کنید. بعد از جوانه زدن دانه‌ها، گلدان را در جایی که نور آفتاب یا نور مصنوعی لامپ به آن بخورد، قرار دهید و دما را بین ۱۵ تا ۱۸ درجه سانتی‌گراد نگه دارید. بهترین مکان برای قرار دادن گلدان کلم بروکلی، پنجره‌های جنوبی آپارتمان است. روزانه گیاهتان را آبیاری کنید. لازم است سطح خاک گلدان همواره نمدار و نخ خیس باشد.

مرحله سوم) برداشت

هنگامی که کلم بروکلی به اندازه‌ای بزرگ شد که قابل برداشت است، کلم را درست از زیر جایی که ساقه‌ها شروع به جدا شدن می‌کنند، ببُرید. وقتی سر اصلی بروکلی را برداشت کردید، گلچه‌های ترد جانبی دیگری شروع به رشد می‌کنند. به برداشت ادامه دهید تا گیاه‌تان به تولید گلچه ادامه دهد. توجه داشته باشید بروکلی‌های خود را باید قبل از زرد شدن برداشت کنید.

نحوه کاشت کلم بروکلی در گلدان

گیاه شناسی کلم بروکلی

کلم بروکلی (Brassica oleracea) از نظر گیاه شناسی با کلم، کلم قمری و گل کلم در یک خانواده قرار می‌گیرد. همه سبزیجات خانواده کلم، محصول فصل سرد هستند. کلم بروکلی یک گیاه دو ساله است، به این معنا که اگر کلم بروکلی در شرایط مناسبی باشد و در محل کاشت باقی بماند برای دو فصل، رشد می‌کند ولی هنگامی که در گلدان کاشته می‌شود، اغلب فقط برای یک سال محصول خواهد داد. کلم بروکلی دارای واریته‌های زودرس و دیررس است. برخی از ارقام کلم بروکلی که می‌توانید در گلدان پرورش دهید، عبارت‌اند از:

کروزر: از کاشت تا برداشت این واریته ۵۸ روز زمان است. این واریته یکدست، پر محصول و مقاوم در برابر خشکی است. گرین کامت: از کاشت تا برداشت ۵۵ روز طول می‌کشد و زودرس و مقاوم در برابر گرما است. گرین گالی آت: کاشت تا برداشت این واریته ۶۰ تا ۷۰ روز طول می‌کشد و در برابر شرایط سخت و نامساعد مقاوم است.


شرایط محیطی مناسب برای کاشت کلم بروکلی در گلدان

خاک: خاک مناسب برای کاشت کلم بروکلی در گلدان خاک لومی حاصلخیز با مقدار مناسبی از مواد مغذی و کمپوست مخلوط شده است.

نور: کلم بروکلی به نور کافی خورشید نیاز دارد و لازم است حداقل روزانه ۸ ساعت نور خورشید را دریافت کند.

دما: کلم بروکلی از آن دسته گیاهانی است که حساسیت شدید به گرمای فصل تابستان دارد و واریته‌ها طوری اصلاح شده اند که زودرس بهاره یا دیررس پاییزه باشند. بهترین دما برای نگهداری و کاشت کلم بروکلی در گلدان، دمای ۱۵ تا ۱۸ درجه سانتی‌گراد است.

آبیاری: کلم بروکلی به آبیاری روزانه برای رشد بهینه نیاز دارد. لازم است سطح خاک گلدان همواره مرطوب و نه خیس نگه داشته شود. بذر کلم از زمان کاشت به آبیاری منظمی نیاز دارد، آب زیاد یکباره می‌تواند به گیاه خسارت زیادی بزند. باید دقت کنید که در زمان آبیاری آب روی برگ‌ها پاشیده نشود، زیرا باعث پوسیدگی گیاه خواهد شد.

کوددهی: برای رشد بهتر گیاه پیشنهاد می‌شود، کود‌های متعادل به صورت محلول در آب هر دو هفته یک بار به گیاه داده شود.

آفات و بیماری‌ها: کلم بروکلی به نسبت دیگر سبزیجات کمتر دچار آفت و بیماری می‌شود. یکی از آفات رایج این بیماری کرم ساقه کلم است. از دیگر آفات کلم بروکلی می‌توان شته‌ها و کرم ریشه کلم را نام برد. بیماری‌های کلم بروکلی شامل کپک و پوسیدگی است.


نکته: به طورکلی برای کاهش خطر ابتلا کلم بروکلی به بیماری و آفت توصیه می‌شود آن را در گلدانی که قبلا در آن کلم بروکلی یا گیاه مشابه کاشته‌اید، نکارید و یا قبل از آن به خوبی گلدان را شسته و ضدعفونی کنید.

آیا تابحال این نوع کلم را در گلدان کشت کرده اید؟ ترفند شما برای پرورش این گیاه چیست؟ نظرات و تجربیات خود را در انتهای این صفحه در قسمت "ارسال نظر" با ما و سایر مخاطبان ستاره به اشتراک بگذراید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی