پژو 206 دنده‌ای را بشناسید


محبوبیت پژو 206 در فرانسه باعث شد که شرکت پژو پس از کاهش تولید این خودرو، با ایجاد تغییراتی در ظاهر، اقدام به تولید گونه‌ی جدیدی از آن کند.

به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، پژو ۲۰۶ افسانه‌ای آنقدر محبوب بود که فرزندخوانده‌های پژو در گوشه و کنار برای اینکه از کورس رقبا عقب نماند، دستی بر سر و گوش‌اش بکشند و همان مشخصات فنی همچنان پرطرفدار قبلی را در قالبی شبیه و نزدیک به مدل ۲۰۷ عرضه کنند و نام‌اش را بگذارند ۲۰۶ پلاس. کار، کار برزیلی‌ها بود و نتیجه خودرویی مانند پارس از آب درآمد. یک ۲۰۶ به‌روز شده که در ایران با نام ۲۰۷ آی عرضه شد.

پژو 206 دنده‌ای را بشناسید

موتور همان نمونه TU۵ مشهور با حجم ۱۵۸۷ سی‌سی، توان ۱۱۰ اسب‌بخار در دور ۵۸۰۰ و گشتاور ۱۴۲ نیوتن‌متر در دور ۴ هزار بود و گیربکس همان نمونه ۵ سرعته (برای مدل دنده دستی) تیپ ۵. چراغ‌ها، درپوش موتور، سپرها، رینگ‌های اسپرت آلیاژی ۱۵ اینچی پوشیده از لاستیک‌های میشلن، پوسته رویی داشبورد، اهرم جدید تعویض دنده، غربیلک فرمان و پشت‌آمپر جدید به همراه برخی جزئیات دیگر مواردی بودند که روح تازگی را به کالبد ۲۰۶ دمیدند. این خودرو در بدو ورود با استقبال خوبی مواجه شد و سخن از ارائه نمونه صندوقدار آن نیز به میان آمد.

پژو 206 دنده‌ای را بشناسید

۲۰۶ پلاس یا همان ۲۰۷ آی، با پیروزی مذاکرات هسته‌ای با چهره‌ای تازه‌تر به میدان بازگشته، اما همچنان همان نمونه‌های قدیمی که تا سال ۹۲ به تولید رسیدند نیز نسبتا محبوب هستند و بین خریداران دست‌به‌دست می‌شوند. موردی که احتمالا دلیل‌اش به توانایی‌های بالای پلت‌فرم پژو ۲۰۶ تیپ ۵ و ظاهر نسبتا به‌روز این خودرو بازمی‌گردد. خودرویی که با بهایی بسیار کمتر از خودرو‌هایی وارداتی، چون هیوندای آی ۲۰ و پیکانتو، توانمندی‌های بالاتری از خود به نمایش می‌گذارد و ترمز‌های قدرتمند و قابل اطمینانی دارد.

هماهنگی جعبه‌دنده با پیشرانه خودرو بسیار خوب است و اگر تمایل به تند راندن داشته باشید، به‌راحتی می‌توانید با تعویض لول فنر‌ها با نمونه‌های کم‌ارتفاع و خشک‌تر حتی در مسیر‌های پرپیچ‌وخم نیز با ۲۰۷ تند برانید. در مورد میزان مصرف سوخت هم باید عنوان داشت با توجه به اینکه عوامل مختلفی از شرایط مسیر گرفته تا تعداد سرنشینان، نحوه راندن و… بر این مورد تاثیرگذار هستند، ولی درمجموع پژو ۲۰۷ کمتر از خودرو‌های سدان خانوادگی هم‌رده بنزین می‌سوزاند. طبق اعلام سازنده میزان مصرف سوخت ترکیبی این هاچ‌بک در بهترین حالت ۶، ۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است (۵.۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر برای خارج شهر و ۸، ۸ لیتر در ترافیک شهری). البته باید به این نکته نیز توجه کرد که با توجه به قوای زیاد پیشرانه بیشتر رانندگان تمایل به فشار بر پدال گاز این کوچولوی تندوتیز دارند و این شوق سرعت طبیعتا باعث افزایش تصاعدی مصرف سوخت نیز خواهد شد.

پژو 206 دنده‌ای را بشناسید

محبوبیت پژو ۲۰۶ در فرانسه باعث شد که پژو پس از کاهش تولید این خودرو، با ایجاد تغییراتی در ظاهر، اقدام به تولید گونه‌ی جدیدی از آن کند. اگرچه قسمت عقب خودرو تغییر زیادی نکرد و تنها گرافیک داخلی چراغ‌ها و سپر دچار تحولاتی شد، پژو در مورد قسمت جلوی این ماشین تغییراتی بیادین ایجاد کرد. تغییر چراغ‌ها، جلو پنجره و سپر از جمله تغییرات ایجاد شده در ۲۰۶ جدید بود. پژو این نمونه‌ی جدید را ۲۰۶+ نامید.

پژو ۲۰۶ در ایران نیز محبوبیت فراوانی داشت. به همین دلیل ایران‌خودرو در سال ۱۳۸۹ تصمیم گرفت ۲۰۶+ را با عنوان جدید ۲۰۷ i. به بازار عرضه کند. اما خودروی جدید موفقیت چندانی کسب نکرد. اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه صنعت خودروی ایران موجب توقف تولید ۲۰۶+ یا همان ۲۰۷ در سال ۱۳۹۱ گردید. البته توافقات هسته‌ای رابطه‌ی مجددی را میان ایران‌خودرو و پژو برقرار کرد.

پژو 206 دنده‌ای را بشناسید

ایران‌خودرو با امید فروش مجدد پژو ۲۰۷ اقدام به پیش‌فروش آن با وعده‌ی تحویل در موعد مقرر کرد. سرانجام در اواخر سال ۱۳۹۴ و در ضمن نمایشگاه توانمندی‌های خودرو، ایران‌خودرو با ایجاد تغییراتی جزیی در داخل و خارج از این ماشین، مدل جدید ۲۰۷ را عرضه کرد. طبق ادعای ایران‌خودرو این مدل جدید ارتباطی با قرارداد پژو نداشته و مالکیت آن به‌طور کامل در اختیار ایران‌خودرو است؛ البته این فرض نیز وجود دارد که پژو، خط تولید ۲۰۷ را به‌عنوان غرامتی که باید به ایران‌خودرو می‌پرداخت، در ایران راه‌اندازی کرده است.

آینه‌بغل‌های ۲۰۷ مدل قدیم فرقی با ۲۰۶ نداشتند، اما در مدل جدید آینه‌بغل‌ها از طراحی جدیدی برخوردار شده‌اند. همچنین به‌کمک یک ردیف لامپ LED در بالای چراغ‌های جلو، چراغ‌های روشنایی در روز نیز در این خودرو تعبیه شده است. چراغ‌های عقب ۲۰۷ هم از طراحی جدید و وجود لامپ‌های LED بهره می‌برند. می‌توان گفت: ایران‌خودرو در مدل جدید ۲۰۷ تغییراتی اساسی در آینه و چراغ‌های جلو و عقب ایجاد کرده است.

پژو 206 دنده‌ای را بشناسید

در پژو ۲۰۷ جدید نمایشگری ۷ اینچی در قسمت بالای داشبورد قرار داده شده که مجهز به سیستم چند رسانه‌ای و GPs است. همچنین تصویر عقب خودرو با استفاده از دوربین به کمک این نمایشگر قابل مشاهده است. از دیگر تغییرات داخلی ۲۰۷ می‌توان به تغییر غربیلک فرمان اشاره کرد که در مدل جدید به دکمه‌های کنترل سیستم صوتی و قطع و وصل تماس‌های تلفنی مجهز شده است.

تجهیزات و امکانات

پژو ۲۰۷ با توجه به قیمت خود از امکانات مناسبی سود می‌برد؛ از جمله: ایربگ راننده و سرنشین جلو، فرمان هیدرولیک، سیستم پخش DVD، پورت USB، ترمز ABS، EBD و MBA، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، دوربین دید عقب، آینه‌های جانبی برقی، بلوتوث، GPS، شیشه‌های برقی چهاردر، سنسور دنده‌عقب، رینگ اسپرت آلومینیومی و کروز کنترل.

مشخصات فنی

پژو ۲۰۷ با ۲۰۶ تیپ ۵ اختلاف قدرت ۵ اسب‌بخاری دارد که علت آن چندان مشخص نیست. ۲۰۷ جدید مانند مدل قبلی از پیشرانه‌ی TU۵ با ۱۶۰۰ سی‌سی حجم استفاده می‌کند که گشتاور آن ۱۰۵ اسب بخار و ۱۴۲ نیوتن‌متر است. این خودرو همچنان با گیربکس دستی عرضه می‌شود که ایرانی یا فرانسوی‌بودن آن (همانند پژو ۲۰۶) هنوز مشخص نیست. حداکثر سرعت این خودرو ۱۹۰ کیلومتر در ساعت، مصرف سوخت آن مصرف سوخت ترکیبی آن ۶.۶ لیتر در صد کیلومتر و شتاب صفر تا صد آن ۱۱.۶ ثانیه است.

پژو 206 دنده‌ای را بشناسید

باتوجه به عرضه‌ی دو نسل بعدی پژو ۲۰۶، یعنی پژو ۲۰۸، در بازار‌های جهانی، استقبال گسترده‌ی ایرانیان از ۲۰۷ مدل جدید بسیار جالب توجه است. این استقبال را از میزان پیش‌خرید آن نیز می‌توان برداشت کرد. گویا ایجاد تغییراتی هرچند اندک در مدل‌های قبلی یک خودرو و عرضه‌ی آن به بازار، به‌تن‌هایی عطش تعویض خودرو و خرید خودروی جدید خریداران را برطرف می‌کند.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر کامل ای که مرا خوانده ای راه نشانم بده + عکس نوشته