شهدای مدافع حرم؛ الگویی ناب برای جوانان


شهدای مدافع حرم؛ الگویی ناب برای جوانان

محمد علی جعفری نویسنده کتاب «سربلند» گفت: تلاش کردم شخصیت شهید حججی را طوری نشان دهم که برای مخاطب قابل درک باشد.

شهدای مدافع حرم؛ الگویی ناب برای جوانانمحمد علی جعفری نویسنده کتاب هایی چون «عمار حلب» و «قصه دلبری» در گفتگو با خبر نگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص کتاب «سربلند» زندگی شهید حججی گفت: من درخصوص مباحث شهدای حرم، کتاب «عمار حلب» درباره زندگی شهید محمد حسین محمدخانی را در کارنامه داشتم از این رو به سراغ من آمدند تا کتاب شهید حججی را نگارش کنم. البته زمانی که خبر شهادت شهید حججی را شنیدم علاقه بسیاری برای نوشتن زندگی این شهید در من ایجاد شد تا برای شهید مدافع حرم کاری انجام دهم و زمانی که کار کتاب به من پیشنهاد شد، آن را پذیرفتم و مشغول نگارش آن شدم.

جعفری با اشاره به این که من از ابتدا کار را با نگاه دعوت جوانان به شهادت و الگو قرار دادن شهدا پیش بردم، بیان کرد: برای من بسیار مهم بود تا شخصیت شهید حججی را طوری نشان دهم که قابل درک باشد و مخاطب با شخصیت شهید همذات پنداری کند. قاعدتا فضای زندگی و علایق شخصی شهیدی که در سال ۱۳۹۶ شهید شده، متفاوت از شهدای دفاع مقدس است.

وی افزود:سعی کردم تا با اشخاص نزدیک با شهید صحبت کنم تا آسمانی شدن او قابل درک برای مخاطب باشد.

نویسنده کتاب «سربلند» ادامه داد: سعی کردم فضا‌های تبلیغی و چهره‌ای که از شهید حججی ساخته شده بود بر نوشتن من اثر نگذارد. این کارنسبت به فضای ایجاد شده و توقع مخاطب، کار را بسیار سخت می‌کرد. مردم با برخی از شهدا آشنایی ندارند و شاید شهیدی را با تصاویر و بیوگرافی او بشناسند ,ولی شهید حججی میان مردم شناخته شده بود و من تمام تلاش خود را به کار گرفتم تا تمامی مسائل را صادقانه بیان کنم.

جعفری درخصوص استقبال مخاطبان از کتاب «سربلند» گفت: قاعدتا اسم شهید حججی بی تاثیر در فروش کتاب نبوده است. در مدت حدود یک سالی که روی کتاب کار می‌کردم برای من بسیار جالب و عجیب بود که هر لحظه مردم پیگیر و منتظر چاپ و انتشار کتاب بودند. البته پرفروش بودن کتاب دلیلی بر قوت کار ندارد، ولی باید از مخاطب پرسید که تا چه اندازه کتاب «سربلند» رضایت آن‌ها را جلب کرده است.

وی با اشاره به این که مشغول نگارش کتاب زندگی شهید حججی است، گفت: نگارش زندگی هر شهید به یک شکل خاص است برای نمونه کتاب «عمار حلب» و «قصه دلبری» را خودم نوشتم، اما کتاب شهید حججی تقریبا سفارشی بود و کار شهید حدادیان با پیام یکی از مخاطبان شروع شد.

این نویسنده گفت:زمانی که کتاب «سربلند» منتشر شد یکی از مخاطبان آن را خواند و در فضای مجازی به من پیام داد که شما یک محمد حسین متولد دهه شصت در «عمار حلب» روایت کردید که توسط داعش به شهادت رسید؛ من محمدحسین متولد دهه هفتاد می‌شناسم که توسط داعش و در قلب تهران به شهادت رسیده است و پیشنهاد نوشتن کتاب را به من داد. این پیام فکر و ایده نگارش کتاب زندگی شهید حدادیان را در من ایجاد کرد.

جعفری گفت:۸ ماه پس از شهادت شهید حدادیان، با خانواده شهید صحبت و آن‌ها اجازه شروع کار را به من دادند. نزدیک به دو ماه است که مشغول نوشتن کتاب شهید حدادیان هستم؛ مصاحبه‌ها تقریبا گرفته شده، ولی زمان چاپ کتاب مشخص نیست.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها