«پرسپولیس برانکو» مرا به یاد «تیم پروین» می‌اندازد


«پرسپولیس برانکو» مرا به یاد «تیم پروین» می‌اندازد

ایرنا- تهران- مهاجم پیشین تیم فوتبال پرسپولیس می گوید «پرسپولیس برانکو» مرا به یاد «پرسپولیس دهه 60» می‌اندازد. از این که می‌بینم بازیکنان برای موفقیت تیم با جان و دل بازی می‌کنند لذت می‌برم.

به گزارش روز شنبه ایرنا، قدیمی‌ترها مرتضی کرمانی مقدم را به خوبی می‌شناسند؛ مهاجم متعصب و با کیفیتی که در خط حمله پرسپولیس و تیم ملی خاطرات خوبی را برای فوتبالدوستان ایرانی رقم زد. او در 98 بازی که با لباس پرسپولیس به زمین رفت 20 گل به ثمر رساند.
کرمانی مقدم در گفت و گو با ایرنا حرف های جالبی بر زبان آورد که می‌خوانید.

** ایرنا: از پرسپولیس شروع کنیم. نیم فصل اول لیگ برتر به پایان رسید، نظرتان درباره عملکرد پرسپولیس چیست؟
کرمانی مقدم: به پرسپولیس نمره قبولی می دهم چون این تیم با همه موانع و مشکلاتی که پیش رو داشت، موفقیت‌های بزرگی به دست آورد.

** ایرنا: انگار این مشکلات و موانعی که از آن‌ها حرف می‌زنید پرسپولیس را قوی‌تر کرد.
کرمانی مقدم: درست است. شاید هر تیم دیگری جای پرسپولیس بود با بسته شدن پنجره نقل و انتقالات و نداشتن بازیکن به مشکل می‌خورد اما اتحاد و همدلی در این تیم بیشتر شد و بازیکنان و مربیان یکدل و یکرنگ با جان و دل به میدان می‌رفتند و در یک جمله می توانم بگویم غیرت را معنا کردند.

** ایرنا: شاید خیلی‌ها در ابتدای فصل فکر نمی‌کردند پرسپولیس با این شرایط به موفقیت برسد.
کرمانی مقدم: اگر در ابتدای فصل از خود من هم سوال می‌کردید پرسپولیس می‌تواند به فینال لیگ قهرمانان آسیا برسد یا در لیگ برتر مدعی قهرمانی باشد به طور حتم پاسخ می‌دادم با این وضیعت سختی که دارد رسیدن به این خواسته‌ها غیرممکن است اما آنها از غیر ممکن، ممکن ساختند و توانستند باورهای همه را عوض کنند. می‌دانید این پرسپولیس مرا به یاد چه چیزی می اندازد؟

** ایرنا: یاد چه چیزی؟
کرمانی مقدم: به یاد پرسپولیس دهه 60 انداخت؛ یاد پرسپولیسی که رفاقت در آن حرف اول و آخر را می‌زد و بازیکنان برای یکدیگر جان می دادند. پرسپولس برانکو شباهت زیادی به پرسپولیس علی پروین داشت.

** ایرنا: ولی آن پرسپولیس پر از ستاره‌هایی بود که هر کدامشان به تنهایی یک تیم بودند.
کرمانی مقدم: درست است. هر کدام از بازیکنان پرسپولیس ستاره‌های بزرگی در فوتبال ایران و حتی آسیا بودند که به تنهایی می‌توانستند سرنوشت یک مسابقه را عوض کنند. فوتبال آن زمان با امروز تفاوت‌های عمده‌ای داشت اما بحث من این بود که رفاقت و اتحاد بازیکنان پرسپولیس در لیگ امسال مرا یاد آن روزهای پرسپولیس در دهه 60 انداخت.

** ایرنا: آن روزها خبری از بسته شدن پنجره نقل و انتقالات نبود.
کرمانی مقدم: نه آقا، بازیکنان تا زمانی که پرسپولیس آن‌ها را می‌خواست می‌ماندند و اگر هم می‌خواستند به صورت موقت تیم را ترک کنند اول شرایط را در نظر می‌گرفتند بعد جدا می شدند.

** ایرنا: خود شما نیز مدتی پرسپولیس را به مقصد قطر ترک کردید؟
کرمانی مقدم: روزی که می‌خواستم از پرسپولیس بروم با علی پروین جلسه گذاشتم و با او به صورت مفصل حرف زدم. به او گفتم از این کشور پیشنهاد دارم اما اگر پرسپولیس به وجود من نیاز داشته باشد می‌مانم. علی‌آقا گفت برو و بعد به خانه‌ات برگرد. آن زمان که ما می‌رفتیم نه پنجره نقل و انتقالات بسته بود و نه این‌که از رفتن ما پرسپولیس ضرر می‌کرد. سالی که من رفتم پرسپولیس این‌قدر بازیکن داشت که نبودن مرتضی کرمانی مقدم ذره‌ای احساس نشد.

** ایرنا: این وزها موضوع بازگشت برخی از بازیکنان جدا شده از پرسپولیس مطرح است. نظر شما چیست؟
کرمانی مقدم: اول باید بگویم بازیکنانی که از پرسپولیس جدا شدند بزرگ‌ترین ضربه را خودشان خوردند و بزرگ‌ترین حسرت برایشان باقی ماند که چرا نتوانستند در بزرگ‌ترین تورنمنت باشگاهی قاره آسیا به میدان بروند. آن‌ها برای رفتن از محبوب‌ترین تیم ایران عجله زیادی کردند. من از رفتن یک بازیکن خیلی ناراحت شدم.

** ایرنا: کدام بازیکن؟
کرمانی مقدم: مهدی طارمی. او در بدترین شرایط پرسپولیس را تنها گذاشت و در شرایطی که خودش مقصر اتفاقات پیش آمده بود و بازیکن نداشتیم رفت.

** ایرنا: نگفتید موافق بازگشت این نفرات هستید یا خیر؟
کرمانی مقدم: نمی‌خواهم به این مساله ورود کنم. فقط باید بگویم برانکو و هواداران پرسپولیس می‌توانند نطر نهایی را بدهند که آیا بازیکنانی که تیمشان را تنها گذاشتند دوباره پیراهن مقدس پرسپولیس را بپوشند یا خیر.

** ایرنا: فرشاد احمدزاده گفته بود پیشکسوتان پرسپولیس حق ندارند درباره من حرف بزنند و انتقاد کنند.
کرمانی مقدم: وقتی حرف‌های این بچه را خواندم این قدر عصبانی شدم که ..... وقتی می‌خواهی درباره پیشکسوتانی همچون فرشاد پیوس حرف بزنی ابتدا باید حد و اندازه های خودت را بدانی. تو بازیکنی در حد باشگاه پرسپولیس نبودی که این چنین حرف می‌زنی. این هم از فوتبال امروز ماست که امثال این بچه درباره بزرگانی اظهارنظر می‌کنند که شناسنامه و تاریخ باشگاه هستند. متاسف هستم برای این بازیکن که پرسپولیس را در بدترین زمان تنها گذاشت و بعد یک متر زبان هم دارد.

** ایرنا: پرسپولیس در نیم فصل دوم لیگ برتر موفق می شود؟
کرمانی مقدم: به پرسپولیس ایمان و اعتقاد دارم و حتم دارم در نیم فصل دوم با تدابیر برانکو و تقویت تیم می‌تواند همچون 2 فصل گذشته به قهرمانی برسد و به اولین تیمی در ایران تبدیل شود که در کسب عنوان قهرمانی هت تریک می‌کند.

** ایرنا: در آسیا چطور؟ باز هم موفق می‌شود؟
کرمانی مقدم: پرسپولیس در آسیا به یک تیم قدرتمند تبدیل شده‌است و دیگر همه تیم‌های آسیایی از رقابت با این تیم هراس دارند. خیالم راحت است که قرمزپوشان به عنوان تیم اول از گروه خود راهی مرحله بعدی لیگ قهرمانان خواهند شد.

** ایرنا: از تیم ملی حرف بزنید. چندی دیگر جام ملت‌های آسیا آغاز می‌شود.
کرمانی مقدم: هر ایرانی دوست دارد تیم ملی کشورش قهرمان این رقابت‌ها شود و من نیز چنین آرزویی دارم. فقط امیدوارم تفکرات اخلاقی و تاکتیکی کارلوس کی‌روش عوض شود.

** ایرنا: منظورتان چیست؟
کرمانی مقدم: متاسفانه کی‌روش رفتار خوبی با هیچ‌کس ندارد و در بسیاری مواقع توهین می کند. این به کنار، دستیار او کجای فوتبال است که به بزرگان فوتبال ایران بی‌احترامی می‌کند؟ باید این تنش‌ها از تیم ملی دور باشد.

** ایرنا: در بحث تاکتیکی چه تغییراتی باید انجام دهد؟
کرمانی مقدم: در جام جهانی ما یک بازی کاملا دفاعی را برابر تمام تیم‌ها انجام دادیم. این تفکرات در تمام بازی‌های دوستانه نیز وجود داشت. این رویه باید در جام جهانی عوض شود. همه انتظار دارند تیم ملی ایران هجومی و تماشاگرپسند بازی کند نه این که به دفاع مطلق روی بیاورد.

** ایرنا: رقیبان اصلی ایران برای قهرمانی در جام ملت‌های آسیا چه تیم‌هایی هستند؟
کرمانی مقدم: ژاپن، کره جنوبی و استرالیا رقیبان اصلی ایران برای قهرمانی در جام ملت‌های آسیا هستند. به نظر من یکی از این چهار تیم جام را بالای سر می‌برد.

** ایرنا: به سال‌ها پیش برگردیم، به جام ملت‌های 1992 هیروشیما که باعث محرومیت شما شد.
کرمانی مقدم: این بدترین خاطره فوتبالی من محسوب می‌شود. بازی با ژاپن بود و ایران چهار امتیاز داشت که به میزبان رقابت‌ها خوردیم. آن‌ها برای رسیدن به مرحله بعدی رقابت‌ها حتما باید به برد می‌رسیدند. هیچ‌کس فکر نمی‌کرد ایرن حذف شود. به قول علی دایی داور به سمت ژاپنی‌ها غش کرده بود و مدام به نفع آن‌ها سوت می‌زد. یگ گل افساید خوردیم، فرشاد پیوس اشتباهی اخراج شد اما من و مجتبی محرمی کارت زرد گرفتیم و بعد آن محرومیت از فوتیال پیش آمد که کلی ما را عقب انداخت.

** ایرنا: اگر به عقب برگردیم بازهم آن جنجال را انجام می‌دهید؟
کرمانی مقدم: ما بیشتر از همه تعصب داشتیم و نمی‌توانستیم ببینیم کسی حق کشورمان را پایمال کند. این قدر از ناعدالتی جمال شریف عصبانی بودم که از کوره در رفتم و آن اتفاقات رقم خورد. اما به طور حتم اگر زمان به عقب برگردد هرگز آن رفتارها را انجام نمی دهم.
ورزشی**م.ت**2024

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزشی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز جهانی خلبان به همسرم و عشقم + عکس نوشته و استوری