اطلاعات دارویی آمیودارون و کاربردهای آن


آمپول و قرص آمیوداران از جمله داروهای ضد آرتیمی کلاس III می باشد و همچنین این دارو در درمان پرکاری غده تیروئید از تبدیل محیطی T4 به T3 جلوگیری می کند. در ادامه این بخش می توانید با موراد مصرف، عوارض جانبی، تداخل دارویی و موارد منع مصرف این دارو آشنا شوید. آشنایی با آمپول و قرص آمیودارون این دارو با تاثیر بر ریتم ضربان قلب برای درمان آریتمی قلبی...

آمپول و قرص آمیوداران از جمله داروهای ضد آرتیمی کلاس III می باشد و همچنین این دارو در درمان پرکاری غده تیروئید از تبدیل محیطی T4 به T3 جلوگیری می کند. در ادامه این بخش می توانید با موراد مصرف، عوارض جانبی، تداخل دارویی و موارد منع مصرف این دارو آشنا شوید.

اطلاعات دارویی آمیودارون و کاربردهای آن

آشنایی با آمپول و قرص آمیودارون

این دارو با تاثیر بر ریتم ضربان قلب برای درمان آریتمی قلبی همچون تاکیکاردی بطنی، فیبریلاسیون دهلیزی، فیبریلاسیون بطنی مورد استفاده قرار می گیرد. مصرف آمیودارون به قرار دادن ضربان قلب در ریتم نرمال در اشخاصی که مبتلا به اختلالات مزمن قلبی می باشند، کمک می کند و همچنین این دارو برای بهبود انقباض بی نظم بطنی و ضربان قلب بسیار شدید از سوی پزشک و پس از انجام آزمایش های مرتبط با این بیماری تجویز می گردد.

موارد منع مصرف:

داروی آمیودارون برای درمان برادیکاردی سینوسی(کند تپشی)، افت شدید فشار خون شریانی، کلاپس گردش خون، انسدارد سینوسی دهلیزی قلب، نارسایی احتقانی قلب، عیب شدید دستگاه تنفسی، اختلال در عملکرد تیروئید و اختلالات شدید گره سینوسی نباید مورد استفاده قرار گیرد.

دوز مصرفی این دارو و نحوه مصرف آن برای بزرگسال و کودکان باید حتما با دستور پزشک باشد و به هیچ عنوان خودسرانه میزان دوز تجویز شده این دارو را بیشتر و یا کمتر نکنید.

اطلاعات دارویی آمیودارون و کاربردهای آن

تداخل دارویی:

برای پیشگیری از از تداخل دارویی قرص آمیودارون با سایر داروهای که احیانا مصرف می نمایند و یا قصد مصرف آن را دارید، با پزشک خود مشورت نمایید. از جمله داروهای که مصرف همزمان آن ها با این دارو ممکن باعث ایجاد اختلال گردند، عبارتند از:

آنتی بیوتیک ها: سیپروفلوکساسین, اریترومایسین, کلاریترومایسین, آزیتروماسین, موکسی فلوکساسین, ریفامپین, لووفلوکساسین, پنتامیدین و … داروهای رقیق کننده خون: جانتوون, وارفارین و کومادین ضد افسردگی: نورتریپتیلین, آمی تریپتیلین, دزیپرامین, سیتالوپرام, نورتریپتیلین, دوکسپین, ترازودون, ایمی پرامین و … داروهای ادرار آور(مدر) داروهای هپاتیت C: الیسو, سوفوسبوویر, لدیپسویر, سووالدی, سیمپرویر و هارونی داروهای درمان اختلالات روانی: فلوفنازین, پیموزاید, هالوپریدول, کلرپرومازین, زیپرازیدون, تیوریدازین, لیتیوم, پرومتازین و … داروهای سرطان داروهای فشار خون و قلب: متوپرولول, آتنولول, کلونیدین, کارودیلول, فلکاینید, دیگوکسین, کینیدین, وراپامیل, پروپرانولول, دیزوپرامید, سوتالول, پروکائین آمید و … داروهای کلسترول استاتین: لواستاتین, سیمواستاتین, آتورواستاتین و … داروهای درمان ایدز: ایندیناویر, ریلپیویرین, نلفیناویر, ریتوناویر و ساکوییناویر

همچنین مصرف برخی محصولات گیاهی و وینتامین ها با آمیودارون نیز ممکن است، سبب ایجاد تداخل دارویی گردد.

اطلاعات دارویی آمیودارون و کاربردهای آن

عوارض جانبی:

ممکن است چند این ماه طول بکشد، تا به صورت کامل این دارو از بدن دفع گردد. بنابراین در هنگام مصرف دارو و یا حتی چند ماه پس از مصرف آن در صورتی که دچار عوارض زیر شدید، حتما به پزشک مراجعه نمایید و یا این که پزشک را از این عوارض مطلع سازید. این عوارض شامل موارد زیر می باشد:

از عوارض متداول این دارو، مشکلات دید، سرگیجه، احساس ضعف یا خستگی، دیدن حلقه ای نور در اطراف چراغ ها، از دست دادن هماهنگی، بی حسی یا سوزش در محل تزریق، استفراغ، یبوست، حالت تهوع، لرزش، آزمایش غیر نرمال از کبد، لرزش می باشد.

همچنین التهاب گلو، زبان، صورت و لب ها، کهیر، سخت تنفس کردن، سرفه، خس خس کردن سینه، سرفه شدید به همراه خون، درد در قفسه سینه، تغییر ریتم قلب، احساس سبکی سر، تاری دید و ضعف در بینایی، کاهش وزن، سردرد، درد در پشت چشم ها(گاهی همراه با استفراغ)، مشکلات کبدی، خارش، کاهش وزن، گواتر، پوست خشک، افزایش وزن، علائم کم کاری و پرکاری تیروئید، از دست دان اشتها، یرقان ، تغییر رنگ ادرار و مدفوع و … از دیگر عوارض مصرف داروی آمیودارون می باشد، که حتما باید به اطلاع پزشک برسانید.

منبع : آرگا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لیست قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا امروز 9 فروردین 1403