شوت‌زن اتوماتیک، تحریم‌ و دغدغه‌های کی‌روش


تیم ملی نتوانست شوت‌زن اتوماتیک را در کمپ پایانی خود در روسیه داشته باشد، چرا که در فهرست تحریم‌های ایران وجود داشت اما باید ببینیم آیا این دستگاه همراه کاروان ایران وارد امارات می‌شود یا نه؟

شوت‌زن اتوماتیک تحریم است؟

مدتی است که دروازه‌بان‌های تیم ملی با استفاده از شوت‌زن اتوماتیک تمرینات خود را برگزار می‌کنند و با این راهکار توانسته‌اند آمادگی خود را بالا ببرند. این دستگاه خودکار که قابلیت فنی بالایی دارد، قبل از جام جهانی و در اردوهای پایانی تیم ملی برای استفاده توسط دروازه‌بان‌های تیم ملی توسط فدراسیون فوتبال خریداری شد. کیفیت، قدرت و سرعت شوت این دستگاه با عملکرد بهترین بازیکنان دنیا برابری می‌کند و می‌تواند قابلیت هر دروازه‌بانی را برای مهار شوت‌های سرکش و فنی ارتقا ببخشد.

قدرت این دستگاه به حدی است که تعداد محدودی از شوت‌های این دستگاه توسط دروازه‌بان‌ها مهار می‌شود. هر شوت این دستگاه از فاصله 20 تا 30 متری با سرعت و دقت بالایی به سمت دروازه شلیک می‌شود. کارلوس کی‌روش این دستگاه را بعد از ناکامی دروازه‌بان‌های تیم ملی در رویدادهای بین‌المللی خرید و همانطور که مشخص شد، تیم ملی هیچ گلی را در مسابقات مقدماتی جام جهانی روی شوت‌های سرکش و ناگهانی دریافت نکرد.

شوت‌زن اتوماتیک، تحریم‌ و دغدغه‌های کی‌روش---

علی‌رغم کیفیت خوب این دستگاه و احتیاج کادرفنی و دروازه‌بان‌ها به آن، تیم ملی نتوانست این دستگاه را در کمپ پایانی خود در روسیه داشته باشد، چرا که در فهرست تحریم‌های ایران وجود داشت و روسیه، مطابق تحریم‌های بین‌المللی اجازه ورود آن را به کشورش نداد.

با وجود اصرار و رایزنی‌های عوامل تیم ملی، در نهایت این دستگاه از مسکو به تهران دیپورت شد تا در چند روز پایانی باقی مانده تا جام جهانی، بیرانوند و سایر هم تیمی‌هایش نتوانند با آن تمرین کنند. کادر فنی در دور جدید تمرینات تیم ملی برای حضور در جام ملت‌های آسیا نیز از این دستگاه استفاده می‌کند. الکساندر لوپز در کار با دروازه‌بان‌ها، از این دستگاه استفاده می‌کند و البته که بازیکنان هم اشتیاق خاصی به تمرین با آن نشان می‌دهند. هر چند لوپز کار با این دستگاه را آنچنان که باید بلد نیست و ضربه‌های دقیقی به سمت دروازه ارسال نمی‌کند که این یک ایراد بزرگ برای مربی دروازه‌بان‌های تیم ملی است.

انتقاد از الکساندر لوپز: ارسال به کجا؟

به اعتقاد اعضای کادرفنی تیم ملی، بازیکنان آسیایی از چنین قابلیت فنی بالایی برای زدن شوت‌های دقیق، قدرتی و سرعتی برخوردار نیستند اما همین تمرینات موجب افزایش آمادگی دروازه‌بان‌ها می‌شود. ضمن اینکه دستگاه دارای تنظیم است و می‌توان سرعت شوت‌ها را افزایش یا کاهش داد.

کادرفنی تیم ملی انتظار دارد این دستگاه مشکلی برای ورود به امارات نداشته باشد، هر چند مدت زمان زیادی از اردوی آمادگی تیم ملی در قطر سپری می‌شود و کارلوس کی‌روش و الکساندر لوپز هم قادر به استفاده از این دستگاه شده‌اند. باید ببینیم آیا در نهایت، این دستگاه شوت‌زن همراه کاروان ایران وارد امارات می‌شود یا تحریم‌ها دوباره دامن تیم ملی را خواهند گرفت؟

12

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزشی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 با معنی و تفسیر دقیق