به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا؛ دکتر عبدالحمید احمدی، معاون فرهنگی و توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان از خبرگزاری برنا بازدید کرد. وی در این بازدید ضمن تشریح برنامه های وزارت ورزش و جوانان برای سالگرد چهلمین سال پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران درباره مسائل روز ورزش از جمله واگذاری باشگاه های استقلال و پرسپولیس نیز با خبرنگار برنا گفتگو کرد که در ادامه گفتگوی خبرنگار برنا با رییس انجمن ورزشی نویسان را می خوانید:

*خبرگزاری برنا به موقع و با صحت و دقت رویدادها را پوشش می‌دهد

رییس انجمن ورزشی نویسان در این بازدید پیرامون عملکرد خبرگزاری برنا گفت: بسیار خوشحال هستم که به خبرگزاری برنا آمدم، عملکرد همکارانمان در برنا جای تقدیر و تشکر دارد. کاری که در این چند سال در خبرگزاری برنا انجام شد، کار بسیار ارزشمندی در ابعاد مختلف بود. برنا تولد جدیدی را در سالهای اخیر به اعتقاد من داشت.برای حضور و فعالیت در عرصه رسانه‌ای کشور توانست خود را به عنوان یک رسانه مرجع در بخش‌های مختلف خبری مطرح کند و خیلی از موضوعات و اخبار و رویدادهایی را که در کشور اتفاق می‌افتد برنا به موقع و با صحت و دقت پوشش می‌دهد و جای تشکر دارد این کار شبانه‌روزی همکاران ما در برنا و امیدوار هستم همچنان این حرکت با قوت ادامه پیدا کند و از این طریق بتواند به مسئولیت اجتماعی خود عمل کند.

*پیش بینی می‌شود تا پایان سال به 500 پروژه قابل بهره‌برداری و افتتاح برسیم

احمدی پیرامون برنامه‌های دهه فجر چهلمین سال پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران اظهار داشت: برنامه‌های ویژه چهلمین سالگرد انقلاب جمهوری اسلامی را در چهار قسمت خواهیم داشت که انشالله با مشارکت و همکاری همه بخش‌های مرتبط بتوانیم یک حرکت خوبی را از جامعه ورزش و جوانان کشور به نمایش بگذاریم. حوزه جوانان با مسئولیت جناب آقای تندگویان برنامه‌های مفصلی را پیش بینی کردند، با مشارکت سمن ها و تشکل‌های جوانان سراسر کشور ، برنامه‌های متنوعی را در این حوزه شاهد خواهیم بود. اینکه ما بتوانیم از ظرفیت سمنها و تشکل‌های جوانان و ایجاد زمینه برای مشارکت هرچه بیشتر جوانان در برنامه‌های چهلمین سالگرد بهره‌مند شویم اتفاق مهمی است و در واقع بدنبال این هستیم حوزه جوانان بتواند یک حوزه بسیار فعالی در برنامه‌های دهه فجر انقلاب اسلامی باشد.

*در بخش ورزش هم بحث افتتاح پروژه‌ها را از هفته دولت شروع کردیم و انشالله این روند ادامه خواهد داشت

پیش بینی این است که تا پایان سال بتوانیم به 500 پروژه قابل بهره‌برداری و افتتاح برسیم که عدد قابل توجهی است. عزم وزارتخانه و جناب آقای دکتر سلطانی‌فر این بود که در سال 97 با اعتبارات ارزش افزوده و اعتبارات عمرانی و همچنین اعتبارت شرکت توسعه، پروژه‌هایی را که پیشرفت فیزیکی بالایی داشتند هر چه سریعتر آماده بهره‌برداری شود و تقریبا می‌توانم بگویم از هفته دولت به بعد ما هر هفته در استان‌های مختلف کشور افتتاح پروژه داشتیم و این روند انشالله تا پایان امسال ادامه پیدا خواهد کرد وشاهد افتتاح پروژه‌های بزرگی در ایام دهه فجر خواهیم بود.

وی افزود: ورزشگاه‌های 15 هزار نفره و 5 هزار نفره، سالن‌های تخصصی رشته‌های مختلف ورزشی در استان‌های مختلف کشور و همچنین پروژه‌های کوچک در حوزه‌های روستایی انشالله به بهره‌برداری می رسند. بخش افتتاح پروژه‌ها یک برنامه‌ای بود که به مناسبت چهلمین سالگرد پیش بینی شده و انشالله بتوانیم این روند را تا پایان سال به همان 500 پروژه برسانیم.

*به دنبال مشارکت هر چه بیشتر مردم در ورزش همگانی هستیم

وی در ادامه گفت: در بخش ورزش همگانی هم برنامه‌های گسترده‌ای را در جهت مشارکت هر چه بیشتر مردم در فعالیت‌ها و برنامه‌های ورزشی به مناسبت دهه فجر پیش بینی کرده ایم ، جلسات هماهنگی آن با فدراسیون‌های ذیربط برگزار شده و همچنین با ادارات کل ورزش‌های جوانان استان‌ها هماهنگی‌های لازم برای مشارکت گسترده در برنامه‌‌های ورزش همگانی در حال انجام است تا بتوانیم با استفاده از ظرفیت ادارات کل و هیئت‌های ورزشی و سایر بخش‌های مرتبط با ورزش‌های همگانی مثل شهرداری‌ها و آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها فعالیت از حوزه ورزش همگانی را در قالب جشنواره‌های ورزشی، المپیادهای ورزشی، همایش‌های پیاده‌روی خانوادگی و برنامه دوچرخه‌سواری و جشنواره‌های ورزش همگانی در دهه فجر به اجرا بگذاریم.

احمدی در ادامه این بحث تصریح کرد: پیش بینی ما این است که برنامه‌ها به گونه‌ای طراحی شود که از ابتدا تا پایان بهمن، یک ماه فعال درحوزه ورزش همگانی را شاهد باشیم. همچنین در همین رابطه فعالیت‌های ورزش روستایی عشایری و بازی‌های بومی محلی است که با یک برنامه‌ریزی خوب و با محوریت فدراسیون ورزشی، روستایی عشایری و بازی‌های بومی محلی و مشارکت ادارات کل ورزش‌ و جوانان استان‌ها و هیئت‌های ورزشی ما شاهد برنامه‌های متنوع ورزش روستایی و عشایری در قالب المپیادها و جشنواره‌ها خواهیم بود تا بتوانیم در فرصت دهه فجر و بهمن‌ ماه فرصت عرضه و ارائه ورزش‌های بومی محلی و بازی‌های سنتی را در جای جای کشورمان فراهم کنیم و از این طریق بتوانیم هم در جهت ایجاد شور و نشاط و هیجانی که جامعه نیاز دارد گامی را برداریم و هم اینکه این فرصت را برای بخش روستایی عشایری ایجاد کنیم تا در جهت احیا و تقویت این ورزش‌ها و بازی‌ها گام بلندتری را بردارند.

*مسابقات ملی و بین‌المللی قابل توجهی به مناسبت دهه فجر برگزار می‌شود

معاون فرهنگی و توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان در ادامه صحبت هایش با اشاره به اهمیت ورزش قهرمانی خاطرنشان کرد: بخش دیگر برنامه‌های ورزشی‌مان به سایر فدراسیون‌ها برمی‌گردد به خصوص فدراسیون‌های حوزه ورزش قهرمانی که برنامه‌های مسابقات ملی و بین‌المللی قابل توجهی را به مناسبت دهه فجر پیش بینی کرده اند. ما در اغلب رشته‌های ورزشی حوزه قهرمانی به مناسبت چهلمین سالگرد یک رویداد و یا چند رویداد را خواهیم داشت. در کشتی رویداد جام جهان پهلوان تختی، در کشتی آزاد و فرنگی خواهیم داشت. در فوتبال، والیبال، بسکتبال و رشته‌های گروهی و انفرادی پیش بینی خوبی صورت گرفته که فدراسیون‌های ورزشی مسابقات ورزشی چندجانبه را با مشارکتی که از طریق استان‌ها انجام خواهد شد در قالب رویدادهای بین‌المللی و ملی برگزار کنند.

وی افزود: در بخش ورزش‌های آیینی ما یک حرکت قابل توجه را در ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای خواهیم داشت، چند برنامه را این فدراسیون پیش بینی کرده که انشالله به مناسبت دهه فجر در برخی استان‌ها به صورت ملی و در همه استان‌ها به صورت استانی انشالله این حرکت ورزشی زورخانه‌ای پهلوانی را هم شاهد خواهیم بود.

*برنامه‌های متنوع فرهنگی پیش‌بینی شده است

دکتر احمدی در ادامه عنوان کرد: برنامه‌های فرهنگی متنوعی هم از طرف ادارات کل ورزش جوانان استان‌ها و فدراسیون‌ها پیش بینی در جهت گرامی داشت دهه فجر شده است. بحث یادواره شهدای ورزشکار جزو برنامه‌های ما است، تجلیل از خانواده‌های معظم شهدا و برگزاری جشنواره‌های فرهنگی ورزشی که ادارات کل در قالب نمایشگاه‌ها و فضاهایی با مشارکت جامعه ورزش و مردم برگزار می کنند تا بتوانیم از این طریق دستاوردهای ورزش را هر چه بیشتر به مردم عرضه کنیم.

*در این سه چهار ساله گذشته حتی یک ریال از بودجه دولتی به باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس پرداخت نشده است

دکتر احمدی درباره موضوع داغ این روز های رسانه ها یعنی واگذاری استقلال و پرسپولیس گفت: یکی از رویکردها در دولت تدبیر و امید این بود که تصدی گری امور به مردم واگذار شود و بخش خصوصی هرچه بیشتر فعال باشد. در عرصه ورزش به خصوص ورزش قهرمانی و حرفه‌ای، ما گام‌های بلندی را توانستیم در این چهار-پنج سال گذشته برداریم. آمار باشگاه‌های ورزشی بخش خصوصی ما به 22 هزار رسید تا یک رشد تقریبا بالای 50 درصد را در تعداد باشگاه‌‌های ورزشی در طی این سه -چهار سال گذشته شاهد بودیم. ایجاد زمینه و فرصت برای بخش خصوصی که به بخش‌های خدماتی ورزشی بیایند و در بخش‌های تخصصی ورزش سرمایه‌گذاری کنند و ارائه خدمت کنند از دیگر اقدامات مهم در این راستا بود.

معاون وزیر ورزش و جوانان تصریح کرد: برای اینکه بار مالی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس از دولت کم شود با یک کار مدیریتی و دقیق در این سه، چهار ساله گذشته حتی یک ریال از بودجه دولتی به باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس پرداخت نشده و این دو باشگاه توانستند از طریق حامیان مالی و بازاریابی‌هایی که انجام شد، اداره شوند بدون اینکه نیاز به کمک بخش دولتی باشد و همین گامی بود در این جهت که باشگاه‌ها به سمت خصوصی شدن بروند. ابتدای امسال یکی از برنامه های جدی آقای دکتر سلطانی‌فر این بود که شرایط واگذاری این دو باشگاه به بخش خصوصی فراهم شود تا این دو باشگاه هم در مسیر خصوصی‌سازی قرار بگیرند.

عبدالحمدی احمدی در ادامه اظهار داشت: خوشبختانه با پیگیری‌های جدی که صورت گرفت این موضوع به تصویب هیئت وزیران هم رسید و بر همین اساس وزارت اقتصاد و سازمان خصوصی‌سازی موظف شدند که مراحل واگذاری این دو باشگاه را در بخش خصوصی دنبال کنند و من امیدوار هستم با پیگیری که وزارت ورزش خواهد داشت و البته کار جدی که انشالله از سوی سازمان خصوصی‌سازی انجام می شود ما شاهد این واگذاری باشیم، به گونه‌ای که این دو باشگاه به کسانی واگذاری شود که از اهلیت ، تخصص و کارآمدی لازم برای مدیریت این دو باشگاه محبوب و پرطرفدار برخوردار باشند و یک ضمانت جدی برای موفقیت این دو باشگاه طی سال‌های آینده وجود داشته باشد. چون وقتی بحث واگذاری این دو باشگاه یا هر باشگاه دیگری به بخش خصوصی می‌شود، یکی از مهم‌ترین نکات ضمانت استمرار این فعالیت و این مدیریت با آن موفقیت‌هایی که هواداران این دو باشگاه و باشگاه‌های دیگرمطالبه می‌کنند و توقع دارند است، حتما باید این ضمانت وجود داشته باشد. این یک تصمیم دراز مدت است و در ده، بیست و پنجاه سال آینده بایستی وضعیت باشگاه‌ها و ادامه کارشان و موفقیت‌شان تضمین شده باشد که در واقع دغدغه‌ای را برای علاقه‌‌مندان این باشگاه‌ها ایجاد نکند. حتما باید به تجارب قبلی توجه شود. ما باشگاه‌هایی را داشتیم که جابه‌جا شدند و در واقع مالکیت‌شان تغییر کرد ولی به جهت عدم رعایت برخی مسائل و ملاحظات دیدیم که این واگذاری‌ها موفق نبود و عملا باشگاه‌ها را از گردونه فعالیت خارج کرد. نمی‌شود این کار انجام بگیرد بدون ضمانت‌هایی که مردم به خصوص هواداران و علاقه‌‌مندان این دو باشگاه انتظار دارند و طبعا این حساسیت در وزارت ورزش و جوانان هم خواهد بود که کامل بر روند این واگذاری‌ها نظارت کند تا این واگذاری‌‌ها به بهترین شکل ممکن و با ضمانت‌های لازم انجام شود.