نمدمالی؛ هنری برگرفته از طبیعت


نمدمالی از صنایع بسیار قدیمی است که در آن با ایجاد فشار و رطوبت و حرارت، موجب درهم‌ رفتن الیاف پشمی می‌شود و محصول نهایی که به آن نمد گفته می‌شود به عنوان...



نمدمالی از صنایع بسیار قدیمی است که در آن با ایجاد فشار و رطوبت و حرارت، موجب درهم‌ رفتن الیاف پشمی می‌شود و محصول نهایی که به آن نمد گفته می‌شود به عنوان زیراندازی محکم و با دوام بدون بافته شدن تولید می‌گردد.

نمدمالی یکی از هنرها و صنایع دستی شهر شهرکرد است. این صنعت در گذشته به عنوان یکی از مشاغل پرطرفدار و پررونق این شهر بوده به گونه‌ای که نمدمالان در بازار قدیمی شهرکرد راسته مختص به خود را داشتند و این کار را به صورت تخصصی انجام می دادند. حتی برخی از خانواده‌های شهری به عنوان طایفه نمدمالان معروف بوده و نسل در نسل این کار را ادامه می‌دادند.

علی‌رغم اینکه شهرکرد یا همان دهکرد سابق در گذشته یکی از مراکز مهم تولید نمد بوده است، امروزه کمتر کسی به این حرفه مشغول است و تنها تعدادی از افراد مسن به ندرت در این زمینه فعالیت می‌کنند. امینیان یکی از معدود افراد جوانی است که این هنر را از پدر و پدربزرگ خود یاد گرفته است و در کارگاهی کوچک و به تنهایی نمدمالی می‌کند. وی برای تامین معاش زندگی خود به شغل اسکلت‌بندی ساختمان نیز روی آورده است زیرا عدم صادرات و بهره‌مندی از بازار پرتقاضا در عرصه نمد، درآمد قابل توجهی را برای وی به همراه ندارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه چهارمحال و بختیاری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جدیدترین عکس های 00:00 عاشقی با متن های رمانتیک