نواختن پیانو توسط دست رباتیک


نواختن پیانو توسط دست رباتیک

محققان دانشگاه کمبریج با استفاده از فناوری چاپ سه بعدی یک دست رباتیک ساختند که قادر است قطعات ساده موسیقی را با استفاده از پیانو بنوازد.

نواختن پیانو توسط دست رباتیک

به گزارش ایران اکونومیست از پایگاه خبری ساینس دیلی، این دست رباتیک با استفاده از مواد اولیه نرم و سختی ساخته شده است که تمام استخوان ها و غضروف های دست را شبیه سازی می کنند، اما فاقد بافت های عضلات و تاندون ها است.
این دست رباتیک با بهره گیری از شیوه حرکت منفعل که در آن انگشتان فاقد حرکت مستقل هستند، قادر است سبک های مختلف نواختن پیانو را اجرا کند.
هدف محققان از طراحی این دست رباتیک بررسی قابلیت های ساختار مکانیکی دست بدون بهره گیری از بافت های عضلانی و تاندون ها است. زیرا طراحی هوشمندانه ساختار مکانیکی می تواند منجر به دستیابی به حداکثر توانایی حرکتی با صرف حداقل هزینه برای کنترل شود.
محققان این دست رباتیک را به گونه ای برنامه ریزی کردند که صرفا با حرکات مچ بتواند قطعات کوتاه موسیقی را بنوازد. به اعتقاد محققان این حرکت ابتدایی مچ تنها آغاز کار است، اما با استفاده از همین حرکت می توان رفتارهای پیچیده و منحصربه فردی را ایجاد کرد.
صرف نظر از محدودیت های این شیوه طراحی، محققان براین باورند که رویکرد جدید آن ها موجب توجه و تمرکز بیشتر محققان بر اصول اساسی دینامیک اسکلت به منظور دستیابی به حرکات پیچیده تر و شناسایی بهتر محدودیت های سیستم حرکتی منفعل خواهد شد. همچنین محققان معتقدند این رویکرد قادر است نحوه طراحی، ساخت و به کارگیری ربات ها را متحول خواهد کرد.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Science Robotics منتشر شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها