آیا در دریای خزر(مازندران) کوسه وجود دارد؟


یکی از جالب‌ترین آبزیان دریایی، کوسه‌ها هستند که بیش از 385 گونه دارند، اما نکته جالب‌تر این است که حتی یک گونه از این موجودات زیبا و خشن دریای مازندران را برای زندگی انتخاب نمی‌کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، کوسه را شاید بتوان یکی از خشن‌ترین و مرگبارترین حیوانات آبزی دانست که انواع مختلفی دارد و معمولا در تمام دریا‌ها و اقیانوس‌ها یافت می‌شود، اما شنیده‌ها و تحقیقات حاکی از آن است که این موجود زیبا و بی‌اعصاب دریای مازندران را برای زندگی انتخاب نکرده است و امروز باشگاه خبرنگاران جوان قصد دارد تا دلیل آن را برای شما فاش کند، پس با ما همراه باشید.

آیا در دریای خزر(مازندران) کوسه وجود دارد؟

معرفی کوسه؛ خشن‌ترین آبزی دنیا

یکی از جالب‌ترین آبزیان دریایی، کوسه‌ها هستند که بیش از ۳۸۵ گونه دارند. به نظر می‌رسد که آن‌ها قبل از دایناسورها، فرمانروای آب بودند و از ۴۰۰ میلیون سال پیش تا به امروز زندگی می‌کنند. آن‌ها که جزء آبزیان بزرگ هستند، در اقیانوس‌ها برای خود زندگی می‌کنند و قدرت شنوایی بسیار بالایی دارند.

این آبزیان خشن، مدت‌ها پیش از به وجود آمدن دایناسورها، کوسه‌ها فرمانروای آب‌ها بودند. آن‌ها نخستین بار بیش از ۴۰۰ میلیون سال پیش شکل گرفتند و در ۱۰۰ میلیون سال اخیر به ندرت دستخوش تغییر و دگرگونی شده‌اند. امروزه کمتر گونه‌ای از موجودات کرهٔ زمین چنین احترام و ترسی را بر می‌انگیزد.

بیشتر بخوانید: مرگ یک لاک پشت با معده‌ای پر از پلاستیک + فیلم

این شکارچیان حیرت‌انگیز با خوردن موجودات ضعیف و زخمی، در بالای چرخه غذایی دریایی قرار می‌گیرند. آن‌ها با این کار به حفظ تعادل در سیستم طبیعت کمک می‌کنند.

کوتاه‌ترین کوسه‌ای که وجود دارد به کوسه‌ کوتوله معروف است که فقط ۱۷ سانتیمتر قد دارد، در حالی که بلندترین گونه‌ کوسه‌ جهان یعنی کوسه‌ والی، تقریبا ۱۲ متر طول دارد.

آیا در دریای خزر(مازندران) کوسه وجود دارد؟

چرا هیچ کوسه‌ای در دریای خزر شنا نمی‌کند

اگر بخواهیم صریح پیش برویم، باید بگوییم که کوسه‌ها از دسته‌ جانداران دریایی غضروفی هستند. جانداران دریایی غضروفی هم فقط در آب‌های شور زندگی می‌کنند، پس آب دریای خزر که جزء آب‌های شیرین و یا کم شور محسوب می‌شود، برای زندگی کوسه‌ها مناسب نیست.

این هم جواب این که چرا هیچ کوسه‌ای در دریای خزر شنا نمی‌کند!

حالا می‌خواهیم کمی در این موضوع دقیق‌تر و ریزتر شویم و ببینیم که چرا جانداران دریایی غضروفی در آب‌های شیرین و یا کم شور نمی‌توانند زندگی کنند.

بیشتر بخوانید: پیدا شدن موجود دریایی عجیب در سواحل استرالیا! +فیلم

واقعیت این است که ماهی‌هایی که استخوانی هستند، کیسه‌ای به نام کیسه‌ شنا دارند که این کیسه‌ شنا به ماهی کمک می‌کند تا بتواند روی آب شناور بماند و تعادل داشته باشد.

ماهی‌های غضروفی مثل کوسه‌ها، این کیسه‌ها را در ساختار بدنی خود ندارند. پس چطور می‌توانند روی آب شناور بمانند؟ در واقع آن‌ها برای این کار از کبد‌های چرب خود استفاده می‌کنند.

آیا در دریای خزر(مازندران) کوسه وجود دارد؟

از آن جایی که چگالی آب شور بیشتر از چگالی آب شیرین است، در نتیجه ماهی‌ها برای این که بتوانند در آب شیرین دوام بیاورند باید سختی بیش از اندازه‌ای بکشند.

پس برای ماندن در آب‌های کم شور دو راه بیشتر ندارند، یا اینکه کبدشان را آنقدر چرب کنند که بتوانند روی آب شناور بمانند که این کار فشار زیادی را به آن‌ها وارد می‌کند و یا این که باید مدام در آب شنا کنند که این کار هم باعث می‌شود تا انرژی زیادی را از دست بدهند.

بیشتر بخوانید: حمله یک کوسه به غواص مصری +فیلم

جالب این که هزاران گونه از ماهی‌های غضروفی در حال حاضر در دنیا زیست می‌کنند که از این تعداد، ۵ درصد آن‌ها قادر هستند که در آب‌های شیرین هم زنده بمانند.

پس، از همه‌ این حرف‌ها می‌توان این نتیجه را گرفت که وارد شدن کوسه‌ها به دریای خزر که میزان شوری آن‌ها بسیار کم است، اصلا به نفع این ماهی‌ها نیست.

اگر کوسه‌ها وارد آب‌های کم شیرین دریای خزر شوند، نه تنها باید برای دفع آب اضافه به کلیه هایشان فشار بیاورند، بلکه مجبور هستند تا به خاطر شنای مداوم انرژی زیادی را از دست بدهند.

درست به همین دلیل است که نباید سراغ کوسه‌ها را در دریاچه‌ها گرفت.

بیشتر بخوانید: حمله کوسه سفید 2 متری به ماهیگیر جوان + تصاویر

دوست داریم کمی اطلاعات بیشتری از کوسه را در اختیارتان قرار دهیم، موجودات جالبی که تقریبا می‌توان گفت؛ همه‌ انسان‌ها از آن‌ها واهمه دارند. کوسه‌ها می‌توانند به نسبت درجه‌ تحملی که از دما دارند، به دسته‌های مختلفی تقسیم شوند.

آیا در دریای خزر(مازندران) کوسه وجود دارد؟

کوسه‌ها شامل سه دسته بندی اصلی استوایی، قطبی و حرارتی می‌شوند.

کوسه‌های استوایی: کوسه‌های کله چکشی و کوسه‌های پرستار، دو نوع معروف از کوسه‌های استوایی هستند که در مناطق اقیانوسی زندگی می‌کنند. کوسه‌های قطبی: این کوسه‌ها در نزدیکی قطعه‌های یخی قطب زندگی می‌کنند. در واقع ساختار بدنی آن‌ها به گونه‌ای است که به راحتی می‌توانند در دمای منجمد هم دوام بیاورند. از جمله مثال‌هایی از کوسه‌های قطبی می‌توان به سگ ماهی‌های سیاه و کوسه‌ خواب آلود گرینلند اشاره کرد. کوسه‌های حرارتی: کوسه‌های حرارتی در آب‌هایی زندگی می‌کنند که بین این مناطق قطبی و مناطق استوایی باشند. کوسه‌های حرارتی بزرگ‌تر، مانند کوسه‌های سفید ممکن است گاهی از مناطق اقیانوسی به مناطق استوایی سفر کنند، اما کوسه‌های حرارتی کوچک‌تر نمی‌توانند چنین تغییراتی در دمای آب‌ها را تحمل کنند و در نتیجه در همان منطقه‌ای که هستند باقی می‌مانند، چراکه برای آن‌ها راحتی بیشتری را به همراه دارد.

آیا می‌دانید؛ کوسه‌ها بیشتر در کجا زندگی می‌کنند؟

کوسه‌ها در تمام اقیانوس‌ها و تا عمق ۲۰۰۰ متری زندگی می‌کنند.

بیشتر بخوانید: لحظه شکار کوسه با دست خالی + فیلم

آن‌ها دندان‌ها و آرواره‌های بسیار قوی و مرگ آوری دارند، با این حال از بین تمام انواع کوسه‌هایی که وجود دارد، کوسه‌های سفید، کوسه‌های دم سفید اقیانوسی و کوسه‌های ببری، به انسان‌ها حمله‌های مرگ باری دارند.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس پروفایل شهادت امام علی علیه السلام