طب فشاری نوعی روش درمانی جایگزین است که از روش چین باستان پیروی می کند. هدف آن، کاهش بیماری های مختلف با تلاش بر اصلاح و بهبود گردش خون و نیروی زندگی در بدن انسان می باشد. در این مقاله از بخش پزشکی و زنان و زایمان دکتر سلام، به بررسی طب فشاری می پردازیم. این روش، مشکلات باروری در زنان و مردان را بهبود می بخشد. ناباروری امروزه به دلیل شیوه زندگی ناسالم و استرس زا افزایش یافته است. اگر چه مداخلات پزشکی مختلف در سطوح بالایی تلاش میکنند تا ناباروری را درمان کنند، اما می توانند عوارض جانبی نیز داشته باشند. یک درمان طبیعی مانند طب فشاری می تواند به درمان ناباروری بدون عوارض جانبی کمک کند.

طب فشاری چیست؟

در درمان طب فشاری، بر روی نقاط خاصی از بدن ما، فشار وارد می شود. این روش از همان اصول طب سوزنی پیروی می کند، اما بر خلاف طب سوزنی، از سوزن استفاده نمی کند، اما از انگشتان، دست ها یا ابزارهای تخصصی برای فشار دادن به نقاط خاص بدن استفاده می شود. گاهی اوقات نقطه فشار در نزدیکی ناحیه ای از بدن می باشد که مشکل همچنان در آن قسمت ادامه دارد.

آموزش طب فشاری در خانه برای تقویت باروری

این کار به حفظ تعادل انرژی و نیروی زندگی ما، کمک می کند که عموما به عنوان “چی” یا “qi” شناخته می شود. همچنین به بهبود و تحریک گردش خون کمک می کند. مشکلات باروری می تواند ناشی از گردش ناکافی خون در رحم و تخمدان ها باشد. تکنیک طب فشاری مزایای فراوانی دارد.

فواید طب فشاری بر باروری

دالن بارتون شوستر، یک گیاه شناس مورد تایید، در مقاله ای اظهار داشته است که طب فشاری باعث تحریک نقاط حیاتی به نام مریدین ها (به هر یک از مجموعه مسیرهای بدن که انرژی حیاتی در آنها جریان دارد و 12 مسیر مشابه در ارتباط با اندام هایی خاص وجود دارد) در بدن ما می شود که از طریق آن نیروی زندگی ما یعنی qi جریان می یابد. بدن ما دارای 14 مریدین با نقاط متعدد است که با اندام های ویژه و الگوهای بیماری مرتبط هستند. این الگوهای بیماری در مریدین مسدود شده اند. تحریک به وسیله طب فشاری این انسداد را برطرف کرده و سلامتی شما را بهبود می بخشد.

آموزش طب فشاری در خانه برای تقویت باروری

از لحاظ پزشکی، طب فشاری از طریق چهار روش اصلی، باروری را بهبود می بخشد:

افزایش جریان خون به اندام های تولید مثل کاهش التهاب موجود با کمک به دفع سموم از بدن انسان کاهش درد و استرس بهبود عملکرد لگن

طب فشاری، به طور کلی، فواید بسیاری دارد. از جمله:

هیچ عارضه جانبی ندارد مقرون ‌به ‌صرفه است امن و بدون خطر است غیر تهاجمی است به بارداری کمک می کند بر طرف کننده عوارض جانبی داروهای باروری می باشد

همچنین فواید بسیاری هم برای مردان و هم برای زنان دارد.

آموزش طب فشاری در خانه برای تقویت باروری

فواید طب فشاری برای مردان

به طور معمول، ناباروری مردانه با مشکلات اسپرم مرتبط است که می تواند با تجزیه و تحلیل اسپرم، این مشکل تشخیص داده شود. همچنین به اختلال عملکرد انسدادی مرتبط است. از طریق تولید مناسب و انتقال اسپرم و عملکرد بهتر جنسی، باروری در مردان، می تواند پیشرفت کند. برای رسیدن به این هدف، باید سطوح هورمون تستوسترون، حد نرمال و طبیعی در بدن شما داشته باشند.

طب فشاری، به حفظ تعادل هورمون ها، کاهش استرس ناشی از ناباروری، تنظیم عملکرد کلیه ها و احیای اندام های تولید مثل کمک می کند.

فواید طب فشاری برای زنان

زنان مبتلا به اختلالات تولید مثل، می توانند از فواید طب فشاری نیز بهره مند شوند. طب فشاری می تواند به موارد زیر کمک کند:

سندرم پیش از قاعدگی دوره قاعدگی همراه با درد عدم وجود دوره قاعدگی آندومتریوز سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) چرخه های قاعدگی نامنظم عدم تعادل هورمونی

طب فشاری را میتوان با خیال راحت و بدون هیچ خطری، در کنار گزینه های درمانی IUI یا IVF مورد استفاده قرار داد.

این می تواند با خیال راحت همراه با دارو برای آماده سازی IUI یا IVF استفاده می شود. همچنین بدن شما را برای بارداری آماده می کند.

آموزش طب فشاری در خانه برای تقویت باروری

چه کسانی باید طب فشاری را برای باروری امتحان کنند؟

از طب فشاری، در صورت داشتن علائم و نشانه های زیر، می توانید استفاده کنید:

تشخیص ناباروری رنج بردن از سندرم پیش از قاعدگی و قاعدگی های دردناک عدم وجود دوره قاعدگی تشخیص مشکلات مربوط به لگن مانند آندومتریوز، فیبرهای رحم، کیست تخمدان، PCOS چرخه قاعدگی نامنظم برنامه ریزی برای بارداری آماده سازی IUI / IVF عدم تعادل هورمونی داشتن علائم پیش از یائسگی یائسگی

آموزش طب فشاری در خانه برای تقویت باروری

نقاط طب فشاری برای باروری زنان

نقاط خاصی در رابطه با طب فشاری برای ناباروری زنان و چرخه قاعدگی آنها وجود دارد. این مناطق در امتداد نواحی خاصی از بدن قرار دارند که جریان بهینه انرژی را تضمین می کند. در اینجا 10 نقطه اصلی طب فشاری برای زنان به منظور باروری وجود دارد. محل این نکات معمولا با مقیاس یک بند انگشت (cun ) اندازه گیری می شود که برای من تقریبا 1 سانتیمتر است شما همچنین می توانید اندازه گیری ها را در مقیاس یک انگشت نیز انجام دهید.

رن 3 و 4

آنها در شکم هستند. رن 3، به اندازه 4 سانتیمتر یا 4 انگشت در زیر بند ناف است که به تنظیم قاعدگی، بهبود عملکرد کلیه، و کاهش التهاب لگن و اندومتریوز کمک می کند. رن 4 در وسط شکم است، حدود 3 سانتی متر زیر بند ناف قرار دارد و باعث بهبود جریان انرژی به رحم می شود.

زیگونگ

زیگونگ در تخمدان ها قرار دارد و گردش خون را به رحم و تخمدان ها بهبود می بخشد.

رن 12

در بین شکم و جناغ سینه قرار گرفته است و به آزاد شدن مایعات مضری که در رحم، لوله های فالوپ یا مثانه جمع شده اند، کمک می کند.

St30

درحدود 5 سانتیمتری زیر بند ناف و به طور افقی است و در 2 سانتیمتری وسط بدن شما قرار دارد. به تخمک گذاری کمک می کند و کل سیستم تولید مثل را بهبود می بخشد.

Epang II

در دو طرف جمجمه و درست بالای خط مو و به سمت منطقه بیرونی ابروها است و سندرم پیش از قاعدگی، قاعدگی های دردناک و نامنظم را کاهش می دهد.

یینتانگ

بر روی پیشانی و بین ابروها قرار گرفته است. به بهبود عملکرد غده هیپوفیز که به انتشار هورمون جنسی زنانه مرتبط هستند، کمک می کند. همچنین سردرد های میگرنی و استرس را کاهش می دهد.

LI4

یکی از مؤثرترین نقاط فشاری در دست، برای باروری است و در بافت و نسوج دست و در بین انگشت شست و انگشت سبابه قرار دارد.

Liv3

در بالای پا، به موازات قوزک پا، بین انگشت بزرگ پا و انگشت دوم قرار گرفته است و دارای مزایای کلی برای سیستم تولید مثل زنان است.

SP6

در حدود چهار انگشت و دقیقا بر روی استخوان داخلی مچ پا قرار دارد. پیدا کردن این ناحیه آسان است و به طور موثری، به ناباروری زنان کمک می کند.

ST36

تقریبا دو انگشت زیر زانو، در قسمت بیرونی پا و نزدیک به درشت نی قرار دارد. این نقطه نیز فوایدی در رابطه با باروری دارد.

آموزش طب فشاری در خانه برای تقویت باروری

نقاط طب فشاری برای باروری مردان

نقاطی که در زیر عنوان می شوند، برخی از نقاط فشاری هستند که به ناباروری در مردان کمک می کنند و عملکرد خوبی نیز دارند.

LV8

در کنار مفصل زانو و در پشت برآمدگی میانی درشت نی قرار دارد. این نقطه می تواند به کاهش درد در ناحیه تناسلی بیرونی، تولید کم اسپرم، ناباروری، بی خوابی، افسردگی، حملات ترس و اضطراب غیر قابل کنترل، بیماری های مقاربتی و غیره کمک کند.

SP6

این منطقه، در داخل پاها و به اندازه چهار انگشت بالاتر از استخوان داخلی مچ پا قرار دارد. به حفظ تعادل، افسردگی، ناتوانی جنسی، تعداد کم اسپرم ، عقیم بودن، کم بودن میل جنسی، درد در ناحیه تناسلی بیرونی، زگیل، هموروئید، بی خوابی، تنظیم هورمون و غیره کمک می کند.

مثانه 23 و 4

این نقاط به عنوان “دریای حیات” شناخته شده اند. آنها در پایین کمر، در بین مهره های دوم و سوم کمر، به اندازه دو انگشت از ستون فقرات و هم تراز با کمر قرار دارند. آنها به ناباروری، ناتوانی جنسی، انزال سریع، مسائل تولید مثل، خستگی، کمردرد و غیره کمک می کنند.

کلیه 1

این نقطه به عنوان “چشمه های فوران کننده” شناخته می شوند و در وسط پایه توپ و بین دو پد قرار دارد. این کار به رفع مشکلات یائسگی و اختلال نعوظ کمک می کند.

کلیه 3

این نقطه به”جریان بزرگتر” شناخته می شود که در داخل قوزک پا و تاندون آشیل، پشت مچ پا قرار دارد. این ناحیه به کاهش اضطراب جنسی، ترشح اسپرم، خستگی و مشکلات میل جنسی را کمک می کند.

معده 36

این منطقه به عنوان “نقطه سه مایل” شناخته می شود و به اندازه 4 انگشت از کاسه زانو، یک انگشت دورتر ازسمت بیرونی درشت نی قرار دارد. فشار بر این منطقه، نیروی حیاتی بدن را زیاد کرده و به سیستم های تولید مثل کمک می کند.

رگ ها و شریان های لقاح (CV 4)

این نقطه منشاء و منبع اصلی نامیده می شود و دقیقا چهار انگشت در زیر ناف قرار دارد. فشار بر این ناحیه به ناتوانی جنسی، مشکلات نعوظ، مسائل اورولوژیک تولید مثل و بی اختیاری ادرار کمک می کند.

مثانه 27 و مثانه 34

این مناطق به نام نقاط ساکرال شناخته می شوند و در استخوان خاجی و در مرکز ستون فقرات و درست در بالای استخوان دنبالچه، قرار دارند. آنها به درمان ناتوانی جنسی و مشکلات تولید مثل کمک می کنند.

رگ ها و شریان های لقاح (CV 6)

این ناحیه سه انگشت در زیر ناف قرار دارد که باعث افزایش تولید مثل شده و مشکلات مربوط به نعوظ، پایین آمدن مقدار اسپرم، بی اختیاری شبانه، فتق و مشکلات تولید مثل را درمان می کند.

طحال 13

این منطقه “کلبه عمارت” نامیده می شود و در لگن واقع شده است، در مرکز منطقه چین خوردگی که پا را به بدن متصل می کند. فشار بر این منطقه، به اختلال نعوظ کمک می کند.

آموزش طب فشاری در خانه برای تقویت باروری

چگونه خودمان می توانیم طب فشاری را برای باروری انجام دهیم؟

شما می توانید به راحتی و با خیال راحت طب فشاری را در خانه امتحان کنید. با این حال، بهتر است از راهنمایی های یک متخصص برای آموزش نقاط فشار و اندازه گیری دقیق آن، استفاده کنید. همانطور که قبلا ذکر شد، معمولا، یک بند انگشت، در حدود 1 سانتیمتر است. اگر این کار را با شریک زندگی تان انجام دهید، یک تجربه عملی است.

راهنمایی های ما، شامل موارد زیر می باشند:

از نوک انگشتان یا انگشت شست خود برای فشار بر روی نقاطی که مشکل دارند، استفاده کنید. شما همچنین می توانید از انتهای یک قاشق چوبی یا یک پاک کن استفاده کنید. آنقدر فشار ندهید که احساس درد و ناراحتی کنید. فقط مقداری فشار وارد کنید که احساس راحتی داشته باشید. اگر نواحی فشار بر روی پشت شما هستند، از شریک خود کمک بخواهید. برای تحریک درست این نقاط، باید انگشتان خود را به آرامی و در جهت عقربه های ساعت حرکت دهید. وقتی فشار را اعمال می کنید، آهسته و عمیق نفس بکشید. به مدت 30 ثانیه تا 1 دقیقه فشار دهید. سپس اولین نقطه را رها کنید و به سراغ ناحیه بعدی بروید. ناخن های خود را کوتاه نگه دارید تا از خراشیدگی بر روی منطقه فشار، پیشگیری شود.

آموزش طب فشاری در خانه برای تقویت باروری

اقدامات احتیاطی

شما باید این اقدامات احتیاطی را در مورد طب فشاری برای ناباروری زنان، انجام دهید. شما باید طب فشاری را در مواقع زیر انجام د هید:

اگر کل ماه را در حال آماده شدن برای بارداری هستید، اما به طور جدی تلاشی نکرده اید. قبل از تخمک گذاری، اگر سعی دارید که به طور طبیعی یا از طریق IUI باردار شوید. تا روز قبل از انتقال جنین، اگر در حال آماده شدن برای لقاح مصنوعی هستید. اگر باردار هستید، از طب فشاری استفاده نکنید. قبل از شروع تمرینات طب فشاری در منزل، قبل از تشخیص مشکلات خاص خود، بهتر است با یک متخصص مراقبت های بهداشتی مشورت کنید. این کار به شما اطمینان میدهد که از مقادیر دقیق فشاری که برای شما مفید خواهد بود، اطلاع داشته باشید.