شناخت خداوند به معرفت ظاهری امکان‌پذیر نیست


شناخت خداوند به معرفت ظاهری امکان‌پذیر نیست

گروه معارف - استاد حوزه علمیه مشهد با بیان اینکه شناخت خداوند به معرفت ظاهری امکان‌پذیر نیست، گفت: خداوند به هیچ‌یک از مدارک انسانی و ظاهری درک نمی‌شود بلکه معرفت دیگری را می‌طلبد که معرفت فطری نامیده می‌شود که خداوند از آن طریق خود را به بندگانش می‌شناساند.

شناخت خداوند به معرفت ظاهری امکان‌پذیر نیست

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، آیت‌الله سیدجعفر سیدان در شرح توحیدی نهج‌البلاغه با بیان اینکه روایات و آیاتی بسیاری برای شناخت فطری خداوند وجود دارد، ادامه داد: از جمله روایاتی که در این باب آمده را می‌توان از کتب توحید صدوق و بحارالانوار جستجو کرد.

وی خاطرنشان کرد: یکی از یاران امام صادق(ع) به نام ابوبصیر خدمت حضرت رسید و سوال کرد آیا مومنان در روز قیامت خداوند را می‌بینند یا قبل از قیامت و یا در جریان عالم زر خداوند را خواهند دید؟ امام صادق(ع) فرمود اهل ایمان در دنیا خداوند را می‌بینند؛ این مشاهده رویت به چشم نیست بلکه به فطرتی بالاتر مربوط می‌شود.

این عالم و اندیشمند دینی اظهار کرد: ابوبصیر به حضرت گفت آیا اجازه دارم این حدیث را بین مردم بیان کنم؟ حضرت فرمود این حدیث را بیان کن زیرا هدف و مقصود تو را متوجه نخواهند شد. مردم فکر می‌کنند منظور از دیدن خداوند، مشاهده از طریق چشم است؛ لذا تو را تکفیر می‌کنند و معنا و مقصود دیدن که رویت قلبی است را نخواهند فهمید.

وی تصریح کرد: منظور از دیدن خداوند رویت به قلب است که همگان را نسبت به ذات حق متوجه می‌کنند و آنجاست که آفریدگار خود را می‌یابند؛ لذا قلب توجه خواهد داشت به حقیقتی قادر، عالم وحی. پس مقصود از همه رویت‌ها در عالم زر، قیامت و همین دنیا، رویت قلبی است. این شناخت روشن، بدیهی و ظاهر در عین اینکه غیب مطلق است از همه چیز روشن‌تر خواهد بود.

آیت‌الله سیدان با اشاره به روایتی دیگر در کتاب بحار‌الانوار اظهار کرد: شخصی خدمت امام صادق(ع) رسید و گفت او کیست که همگان به او وقتی که امیدشان از همه جا قطع می‌شود، توجه می‌کنند؟ خداوند کیست؟ حضرت فرمود آیا کشتی سوار شده‌ای؟ گفت بله؛ حضرت گفت آیا شده کشتی شکسته شود و کشتی دیگری که نجات دهنده باشد حضور نداشته باشد؟ گفت بله اتفاق افتاده است.

این عالم و اندیشمند دینی عنوان کرد: امام صادق(ع) فرمود در این حالت که کشتی شکسته و کشتی نجات بخش دیگری نیست؛ دلت تعلق به حقیقت قادری که بتواند تو را نجات دهد، گره خورده است؟ گفت بله؛ حضرت فرمود همان حقیقت خداوند متعال است.

وی ادامه داد: در چنان شرایطی شخصی به جهات سلبی توجه ندارد؛ لذا به حقیقت سبوطی توجه دارد که عالم و قادر است. در آن شرایط فرد از استدلال برای اثبات آن حقیقت استفاده نمی‌کند؛ حتی اگر فرض بر منکر و کافر بودن شخص نیز باشد، در آن شرایط دل حقیقتی منجی و قادر را قبول دارد که آن حقیقت ذات مبارک خداوند است.

آیت‌الله سیدان افزود: بنا بر احادیث معتبر، اینکه ذات مقدس حق منهای مدارک ظاهری، باطنی و حقیقت معقول متصور نیست ولی دل بلاانقطاع به سوی او می‌شود و بدون استدلال به سمت حقیقتی عینی و فطری می‌رود؛ این همان شناخت فطری خداوند متعال است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کاردستی چرخه آب کلاس اول