265 عنوان کتاب در دست تالیف است/ برخی نقد مبانی علوم انسانی غربی را نمی‌پذیرند


265 عنوان کتاب در دست تالیف است/ برخی نقد مبانی علوم انسانی غربی را نمی‌پذیرند

حداد عادل گفت: از دل کارگروه‌های شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی چند هزار عنوان کتاب درسی جدید تالیف شود و در حال حاضر 266 عنوان کتاب در دست تالیف هستند.

265 عنوان کتاب در دست تالیف است/ برخی نقد مبانی علوم انسانی غربی را نمی‌پذیرند
به گزارش حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، غلامعلی حداد عادل عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: بومی سازی در روند تحول و ارتقاء علوم انسانی دارای جایگاه قابل توجهی است و به اندازه اسلامی سازی برای ما اهمیت دارد.

وی با بیان این مطلب در آیین گرامیداشت هفته پژوهش و تجلیل از پژوهشگران سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت) افزود: تحول و ارتقاء علوم انسانی سابقه‌ای به اندازه اصل انقلاب فرهنگی دارد و نتیجه یک فرایند پر فراز و نشیب از اول انقلاب تا امروز است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در تحول و ارتقاء علوم انسانی چهار موضوع وجود دارد که این چهار موضوع شامل اسلامی سازی، بومی سازی، روزآمدی و کارآمدی علوم انسانی است.

رئیس شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی در بخش دیگری از سخنانش ضمن گرامیداشت یاد مرحوم حجت الاسلام دکتر احمدی گفت: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها به دست کسی تاسیس شد که من با او سابقه دوستی پنجاه ساله داشتم و انصافاً مرحوم حجت الاسلام دکتر احمدی سرمایه خوبی برای نظام جمهوری اسلامی بر جای گذاشت.

وی افزود: توجه جناب آقای دکتر غلامی به سازمان سمت این پیام را دارد که که در این وزارت علوم، تحقیقات و فناوری علوم انسانی دارای اعتبار است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران ادامه داد: مرحوم حجت الاسلام دکتر احمدی مرد غیرت و همت بود؛ بسیار نسبت به اسلام و انقلاب اسلامی متعصب و غیور بود و نسبت به کجی‌ها و انحرافات حساس بود.

تشریح روند بازنگری علوم انسانی

رئیس شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی در تشریح روند بازنگری علوم انسانی گفت: علوم انسانی اسلامی از منظر مفهومی و مبنایی حول انسانی شکل گیرد که قرآن به ما معرفی می‌کند.

وی افزود: این علوم انسانی در عین اسلامی بودن به مسائل روز جامعه نیز نظر دارد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: ما تحقق چهار موضوع تحول و ارتقاء را در چهار موضع برنامه‌های آموزشی، استاد، دانشجو و پژوهش دنبال می‌کنیم.

حداد عادل با تشریح اقدامات انجام شده در این زمینه گفت: در شورای تحول ۱۶ رشته از رشته‌های علوم انسانی که دارای اولویت هستند را به دست استادان مشخص در هر رشته سپردیم و در حدود ۳۰۰ نفر از استادان دانشگاه‌های مختلف با اعتقاد به لزوم بازنگری در علوم انسانی گرد هم آمدند و طی جلسات منظم در ۸ سال اخیر برنامه‌های درسی فراروانی را تدوین کردند.

وی افزود: به جامعه علمی کشور اطمینان می‌دهم که در این شورا کار‌ها را سرهم بندی نمی‌کنیم واگر کسانی معتقدند کار‌ها کند است باید بگویم همیشه کار سریع خوب نیست و برنامه ریزی درسی برای دانشگاه که ملتی می‌خواهد برایش عمر صرف کند نمی‌شود زود انجام شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: شکی نیست که در گوشه و کنار افرادی هستند که اصلاً اعتقادی به تحول و نوسازی علوم انسانی ندارند و هرگونه اجتهاد و نقد مبانی علوم انسانی غربی را نمی‌پسندند.

حداد عادل گفت: کار ما فقط اسلامی سازی علوم انسانی نیست بلکه به کارآمدی، روزآمدی و بومی سازی علوم انسانی هم اهمیت می‌دهیم.

وی افزود:پیش بینی می‌کنیم در سال‌های آینده از دل کارگروه‌های شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی چند هزار عنوان کتاب درسی جدید تالیف شود و در حال حاضر ۲۶۶ عنوان کتاب در دست تالیف هستند.

به گزارش مرکزخبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، وی درپایان و در تشریح روند بررسی کتب تالیف شده گفت: در این روند یک استاد از سازمان سمت در مورد محتوای کتب تالیفی نظر می‌دهد و نظر او مهم است.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جدیدترین عکس های 00:00 عاشقی با متن های رمانتیک