محمدی: آموزش و پرورش می‌تواند جلوی مافیای کنکور و مشق شب را بگیرد


محمدی: آموزش و پرورش می‌تواند جلوی مافیای کنکور و مشق شب را بگیرد

یک عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: اگر آموزش و پرورش برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشد، دیگر خانواده‌ ها نیازی به وجود کتب کمک آموزشی ندارند و طبیعتا می‌توان جلوی مافیای کنکور و مشق شب را گرفت.

داود محمدی در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر این که «حذف کنکور و حذف مشق شب به کار کارشناسی علمی و تصمیم معقول و منطقی نیاز دارد»، اظهار کرد: سال‌های سال است که مباحث ایمنی حذف کنکور و استفاده از کتب کمک آموزشی در حوزه آموزش کشور مطرح می‌شود که باید سامانی به آن داده شود. قطعا این موضوع به مطالعه دقیق و برنامه‌ریزی و کار کارشناسی نیاز دارد. باید با حرکت در این روند آثار منفی بر جای مانده را پاک کرد که در وهله اول باید از سوی وزارت آموزش و پرورش صورت بگیرد.

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در ادامه تاکید کرد: وزارت آموزش و پرورش و متولیان امر آموزش باید آن چنان برنامه‌ریزی داشته باشند که دیگر احتیاجی به کتب کمک آموزشی وجود نداشته باشد. یعنی آن قدر محتوای دروس و آموزش معلمان به خوبی انجام شود که دیگر خانواده‌ ها نیازی به این کتب نداشته باشند در چنین شرایطی می‌توان جلوی مافیای کتب کمک آموزشی را گرفت.

محمدی با تاکید بر این که «دانش‌آموزان باید بی نیاز از کتب کمک آموزشی شوند» خاطرنشان کرد: وقتی که خانواده‌ ها هزینه‌های بسیاری را برای خرید کتب کمک آموزشی صرف می‌کنند یعنی احساس نیاز می‌کنند. این آموزش و پرورش است که باید احساس نیاز را برطرف کند که در این شرایط دیگر می‌توان جلوی مافیا ایستادگی کرد. این خود ما هستیم که امکان خوبی را برای مافیا تقویت می‌کنیم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان این که «وزارت آموزش و پرورش می‌تواند با تقویت رویه آموزشی جلوی مافیای کنکور و مشق شب را بگیرد» افزود: باید برنامه‌ریزی به گونه‌ای باشد که احساس نیاز به کتب وجود نداشته باشد تا دانش‌آموزان به گونه‌ای تحصیل کنند که بعد از پایان تحصیل و بر اساس سوابق تحصیلی شان به دانشگاه وارد شوند و آموزش عالی هم به راحتی انتخاب کند نه این که روش تست زنی ترویج پیدا کرده که در حال‌ حاضر به پیش دبستانی ها رسیده است. این روش غلطی است.

محمدی ادامه‌ داد: ما با این روش آموزشی تنها دانش‌آموزان را به سمت تست زنی پیش می بریم. روش غلط متداول در کشور که باید متولیان آموزش و پرورش به آن سامان درستی بدهند چون در غیر این صورت وضعیت کنکور به همین منوال باقی می ماند. کنکور برای این است که برای دانشگاههای با تعداد داوطلبان زیاد افراد با رتبه علمی بالایی انتخاب شوند نه این که برای همه کنکور برگزار شود.

وی توضیح داد: وقتی از وزارت علوم درباره دلیل برگزاری کنکور سوال می‌شود، می‌گویند به دلایل زیادی باید شیوه ای برای ادامه تحصیل دانش‌آموزان در دانشگاه‌ها را انتخاب کرد که به کنکور رسیده است. وقتی صحبت از سوابق تحصیلی می‌شود، می‌گویند که سوابق تحصیلی جوابگو نیست. حال این که اگر در مدارس آموزش به گونه‌ای باشد که سوابق تحصیلی قابل اطمینان شود، می‌توان موضوع کنکور را حذف کرد. کما این که در حال‌ حاضر هم نزدیک به 80 درصد از دانشگاه‌ها به کنکور احتیاج ندارند و تنها برخی از دانشگاه‌های برتر با داوطلب زیاد نیازمند کنکور هستند.

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که «باید متخصصان در حوزه آموزش در مورد موضوع مشق شب و کنکور صحبت کنند» گفت: در موضوع مشق شب نیز نظرات متفاوتی وجود دارد. برخی ها معتقد هستند که باید دانش‌آموزان در مدارس تکالیفشان را انجام دهند و بعد در خانه تنها به تفریح بپردازند و برخی دیگر نیز نظرات متفاوتی را بیان‌ می‌کنند. لذا کشیده شدن این موضوع به بحث های انحرافی برای وزارت آموزش و پرورش خطرناک است و اصل قضیه را زیر سوال می‌برد و همه را دچار نگرانی می‌کند.

به گفته وی حوزه آموزش و پرورش و تربیتی بخش تخصصی است که باید کارشناسان درباره آن نظر دهند. توسعه کشور در گروی آموزش و پرورش است که باید سمت و سوی آن درست شده و افراد مطلع نیز درباره آن اظهار نظر کنند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اظهارات جدید رئیس موساد درباره توافق با حماس برای مبادله اسرا