آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم در 18 رشته برگزار می‎شود


آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم در 18 رشته برگزار می‎شود

آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم با مشارکت سازمان اوقاف و امور خیریه ،وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت آموزش و پرورش اسفند ماه برگزار خواهد شد.

آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم در 18 رشته برگزار می‎شودبه گزارش خبرنگارحوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،نشست خبری آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم با حضور محمد رضا مسیب‌زاده مدیرکل قرآن عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش، حجت‌الاسلام و المسلمین حسینی مدیر کل مرکز قرآنی اوقاف و امور خیریه حجت‌الاسلام و المسلمین خسروی مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی آموزش و توسعه مشارکت‌های قرآن و عترت روز سه شنبه ۴دی در سالن جلسات قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد برگزار شد.

در ابتدای نشست خسروی در خصوص هم‌افزایی و همکاری با دیگر دستگاه‌ها گفت: از حدود ۳ سال گذشته حرکتی آغاز شد تا بتوانیم با مراکزی که آزمون‌های سراسری را برگزار می‌کنند هم‌افزایی و همکاری داشته باشیم. سال گذشته قدم مهمی برداشته شد و ما توانستیم با مشارکت سازمان اوقاف و امور خیریه و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آزمون حفظ و مفاهیم قرآن کریم را در همه استان‌ها برگزار کنیم و نتایج خوب و مطلوبی داشت.

وی ادامه داد: امسال گام‌های مثبت دیگری برای این آزمون برداشته شد و علاوه بر سازمان امور خیریه و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت آموزش پرورش نیز در این جمع حضور دارد همچنین طرح بشارت ۱۴۵۲ که توسط شبکه قرآن در صدا و سیما اجرا می‌شود با این طرح همکاری کردیم و جز ۳۰ در برنامه‌های امسال آزمون سراسری قرار دارد.

خسروی عنوان کرد: در روز‌های گذشته شاهد برگزاری طرح ویژه کارکنان دستگاه‌های دولتی بودیم در این آزمون بیش از ۵۵ هزار نفر از کارکنان ثبت‌نام کردند که از این میان ۴۹ هزار نفر در مدت دور روز گذشته در آزمون شرکت کردند و تسهیلاتی که برای این آزمون در نظر گرفته بودیم مورد استقبال مردم قرار گرفت چرا که شرکت کنندگان در این آزمون می‌توانستند از نتایج خود بلافاصله بعد از آزمون با خبر شوند. در ضمن برای ۲ هزار نفر که رتبه‌های برتر داشته باشند جوایزی تقدیم خواهیم کرد همچنین کسانی که بالای ۱۶ امتیاز از ۲۰ امتیاز کسب کرده باشند گواهینامه‌ای صادر می‌شود که از ۸ سال آموزش ضمن خدمت بهره‌مند خواهند شد.

مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی آموزش و توسعه مشارکت‌های قرآن و عترت در خصوص آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم گفت: در روز‌های آینده ثبت‌نام شرکت کنندگان برای آزمون حفظ و مفاهیم قرآن کریم آغاز خواهد شد. سال گذشته بیش از ۲۶ رشته داشتیم، اما امسال به ۱۸ رشته تقلیل یافت و در سه گروه حفظ ۸ رشته، در گروه مفاهیم قرآن و اهل بیت ۷ رشته و آموزش‌های الکترونیکی در سه رشته برگزار می‌شود.

در ادامه مسیب زاده گفت: اگر محور تحول در جامعه را نیروی انسانی بدانیم آموزش و پرورش به عنوان یکی از دستگاه‌های انسانی با بیش از ۴۰ میلیون مخاطب مستقیم اعم از دانش آموزان، فرهنگیان و اولیای آن‌ها خواهد بود و این اتفاق بسیار ارزشمندی است که در سال‌های اخیر روی داده است.

وی ادامه داد: در چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی اتفاق ارزشمندی رقم خورده و آن کار منسجم و گروهی پیرامون حفظ قرآن کریم است.

مدیر کل قرآن عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: امسال برای جز ۳۰ قرآن کریم با صدا و سیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اوقاف و امور خیریه همکاری داشتیم و وزارت آموزش و پرورش به عنوان اولویت اصلی فعالیت پرورشی را حفظ جز ۳۰ را در دستور کار قرار داد. وزیر آموزش و پرورش در استان‌ها مسئولیت این کار را به مدیران کل آموزش و پرورش واگذار کرد و ایشان هم به کار آن‌ها نظارت می‌کرد و این کار به صورت جدی انجام می‌شود.

وی درباره محور فعالیت‌های آموزش و پرورش عنوان کرد: اعتقاد داریم همه فعالیت‌های ما در مدرسه شکل می‌گیرد و اصل اول ما محوریت مدرسه است. هفته گذشته که گرامیداشت قرآن و عترت و نماز در کشور بود یکی از بحث‌های شاخص حفظ جز ۳۰ قرآن کریم بود همچنین اصل فراگیری در کنار اثر بخشی محور دوم در وزارت آموزش و پرورش است ما مسئول تعلیم و تربیت بیش از ۱۴ میلیون دانش آموزان هستیم.

وی ادامه داد: اصل سوم توسعه مشارکت و مشارکت پذیری است آموزش و پرورش به تنهایی نه می‌تواند و نه می‌خواهد مسئولیت تربیت دانش آموزان را بر عهده بگیرد چرا که ما از همه اصحاب فرهنگ که در حوزه فعالیت‌های دینی تلاش می‌کنند دست یاری می‌طلبیم و اصل چهارم ما اهمیت فعالیت‌های گروهی است.

در ادامه حسینی گفت: در آستانه جشن ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی شاهد آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم هستیم امیدواریم با هم افزایی و تعامل دستگاه‌های مختلف این آزمون به خوبی برگزار شود.

وی ادامه داد: در بخش حفظ قرآن ۸ رشته خواهیم داشت جز ۳۰ یکی از رشته‌های ما در آزمون سراسری است که شامل سه بخش می‌شود، ۷ رشته دیگر حفظ جز اول، حفظ سه جر اول، حفظ ۵ جز اول، حفظ ۱۰ جز و ۱۵ جز اول، حفظ ۲۰ جز و حفظ کل قرآن را شامل می‌شود.

حسینی بیان کرد: جز سی‌ام برای دانش آموزان به صورت شفاهی برگزار خواهد شد برای خردسالان که مایل به شرکت در این آزمون باشند محدودیتی نداریم همچنین برای گروه بزرگسال در ۹ اسفند همزمان با سایر رشته‌ها به صورت کتبی آزمون برگزار خواهد شد، در ضمن تنها رشته‌ای که هم مرحله کتبی و شفاهی دارد حفظ کل قرآن است که آزمون کتبی ۹ اسفند و آزمون شفاهی ۱۱ تا ۱۶ اسفند برگزار خواهد شد.

وی عنوان کرد: سال گذشته متوجه شدیم با توجه به اینکه آزمون حفظ و مفاهیم قرآن با این جامعیت برگزار می‌شود می‌توانیم مسابقات تفسیر قرآن کریم را که سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار می‌کند را همزمان با این آزمون برگزار کنیم لذا مرحله مقدماتی رشته‌های مهارتی و تفسیر قرآن کریم به همراه آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم برگزار خواهد شد. تفسیر شامل تفسیر سوره اسرا معارف و حفظ موضوعی قرآن و معرفت و حفظ احادیث و نهج‌البلاغه را شامل می‌شود و در سایر رشته‌های معارفی ترجمه مفاهیم قرآن، تدبر در قرآن صحیفه سجادیه را خواهیم داشت در بخش الکترونیکی سه رشته در آزمون را شامل می‌شود.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال روزانه 31 فروردین + فیلم