عاشقانه‌ای حماسی و متفاوت در تلویزیون/ «سرباز» راوی ایثار سربازان می‌شود


عاشقانه‌ای حماسی و متفاوت در تلویزیون/ «سرباز» راوی ایثار سربازان می‌شود

سریال تلویزیونی «سرباز» به کارگردانی هادی مقدم دوست، این روز‌ها در حال تصویربرداری است.

به گزارش خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، سالانه ۵۰۰ هزار نفر دوران سربازی را می‌گذرانند و این تعداد نیروی انسانی و به طور کلی این تشکیلات و ساز و کار، نشان از ظرفیت عظیمی دارد. از این رو بهتر است توانایی این جوانان به کار گرفته شود تا در حوزه های مختلف موثر باشند. ظرف یکی دو سال اخیر و به دنبال دستور مقام معظم رهبری پیرو مهارت آموزی سربازان وظیفه، این مسأله به صورت ویژه مورد توجه مسئولان امر قرار گرفته است.

عاشقانه‌ای حماسی و متفاوت در تلویزیون/ «سرباز» راوی ایثار سربازان می‌شود

دو مورد از تأکیدات رهبر انقلاب در این باره عبارتند از:

الف: «حضور سرباز را در پادگان‌ها هدفمند کنید، یعنی صرفاً این نباشد که تیراندازی و نگهبانی یاد بگیرند. واقعا بتوانند کار یاد بگیرند، اگر این بتواند انجام بگیرد کار خیلی بزرگی است.»

ب: «امکان گذراندن دوره‌های آموزشی دیگر از قبیل علمی کاربردی و یا دوره‌های کوتاه مدت دانشگاهی یا کلی را بررسی کنید … در تماس نزدیک با سربازان مسائل روزمره آن‌ها را رسیدگی کنید.»

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح پیرو دستور مقام معظم رهبری در خرداد ماه ۹۶ دستور ایجاد قرارگاه «مهارت‌آموزی کارکنان و سربازان وظیفه» با مسئولیت سردار فرحی را صادر کرد. هر چند مسئولیت این طرح بر عهده ستاد کل نیرو‌های مسلح است، اما گستردگی دوره مهارت آموزی به گونه‌ای است که علاوه بر نیرو‌های مسلح، باید تمام دستگاه‌های اجرایی در مهارت آموزی به سربازان شرکت کنند.

عاشقانه‌ای حماسی و متفاوت در تلویزیون/ «سرباز» راوی ایثار سربازان می‌شود

رسانه ملی یکی از دستگاه هایی است که نقش مهمی در فرهنگ سازی و اشاعه این موضوع دارد و باید بیش از پیش در این موضوع پررنگ ظاهر شود. از این رو حمید نعمت الله و هادی مقدم دوست که پیش از این سریال «وضعیت سفید» به نویسندگی آن‌ها و به کارگردانی حمید نعمت الله از شبکه سه سیما پخش شده بود، سریال جدیدی را به تهیه کنندگی محمدرضا شفیعی می سازند؛ با این تفاوت که این بار مقدم دوست در مقام کارگردان در پروژه حضور دارد.

ساخت سریال با موضوع سربازی برای مخاطبان بسیار جذاب است؛ چرا که همه مردم تجربه مستقیم و غیرمستقیم با سربازان و اتفاقات پیرامون آنها دارند. به بهانه تصویربرداری سریال «سرباز» راهی لوکیشن این سریال در یکی از مراکز آموزشی تکاوری وظیفه نیروی زمینی ارتش شدیم.

همزمان با تصویربرداری سریال، سردار فرحی فرمانده قرارگاه مرکزی مهارت آموزی سربازان نیرو‌های مسلح و سردار کمالی رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیرو‌های مسلح از پشت صحنه سریال بازدید کردند.

موضوع اصلی این سریال درباره چند سرباز است که می‌خواهند به سربازی بروند و اتفاقات مختلف برای آنها به تصویر کشیده می‌شود. البته محتوای سریال خدمت رسانی و ایثار سربازان در بخش‌های مختلف مثل کمک به زلزله زدگان، پیاده روی اربعین، درگیری با اشرار و ... است.

آن روز که ما به پشت صحنه رفته بودیم، مراسم استقبال از سربازان جدید الورود به پادگان تصویربرداری شد. در این صحنه ها از ۶۵۰ هنرور استفاده شد که ۴۰۰ نفر آنها با همکاری ارتش حضورپیدا کرده بودند.

سردار فرحی فرمانده قرارگاه مرکزی مهارت آموزی سربازان نیرو‌های مسلح در پشت صحنه سریال سرباز گفت: برنامه ریزی شده تا بتوانیم چند فیلم سینمایی و سریال با موضوع سربازی بسازیم. شاید برخی‌ بگویند چنین فیلم‌هایی مخاطب ندارد؛ اما با توجه به اینکه تمام خانواده‌ها با مسئله سربازی به نحوی درگیر هستند؛ اگر حقایق سربازی برای آن‌ها روشن شود، استقبال خواهند کرد.

عاشقانه‌ای حماسی و متفاوت در تلویزیون/ «سرباز» راوی ایثار سربازان می‌شود

سردار فرحی عنوان کرد: هزینه مالی سریال «سرباز» و همچنین بخشی از نیروی انسانی و اماکن را نیرو‌های مسلح تامین می‌کند.

وی در خصوص امضای تفاهمنامه با رسانه ملی بیان کرد: تفاهمنامه ای با دکتر علی عسکری رئیس رسانه ملی امضا شده و ایشان قبول کرده اند که بخشی از هزینه ساخت را رسانه ملی تامین کند و بخشی را هم ستاد کل نیرو‌های مسلح، ارتش، سپاه، نیروی انتظامی.

سردار کمالی هم در خصوص محور‌های این سریال عنوان کرد: ما در این سریال می‌خواهیم به آموزش مهارت‌های سربازی بپردازیم. در حال حاضر حدود ۴۰ درصد از سربازان ما تحصیلات تکمیلی دارند. ما در مراکز نیرو‌های مسلح به این موضوع توجه کرده ایم تا سربازی که مهارت دارد، بتواند از تخصص‌های خود در این مراکز استفاده کند. اگر هم این مهارت را ندارند، در کارگاه‌هایی که وجود دارد این مهارت‌ها آموزش داده شود.

گفتنی است؛ «سرباز» عاشقانه ای حماسی است که در ۴۰ قسمت ۴۵ دقیقه ای برای شبکه سه سیما تولید می شود. این سریال تاکنون در لوکیشن های متعددی همچون احمد آباد مستوفی، ستارخان،کیان شهر، عراق و ... تصویربرداری شده است.

قصه سریال درباره سرباز وظیفه ای به نام یحیی و همسرش یلدا و رفقای هم خدمتی اش است. در خلاصه داستان آن آمده است: در وفای عشق تو مشهور خوبانم چو شمع/ شب نشین کوی سربازان و رندانم چو شمع.

آرش مجیدی، الیکا عبدالرزاقی، جمال اجلالی، اسماعیل محرابی، علی هاشمی، افسانه کمالی، فرحناز منافی ظاهر، جواد خواجوی، مهتاب ثروتی و ... از بازیگرانی هستند که تاکنون حضورشان قطعی شده است و بازیگران دیگر نیز به تدریج به پروژه خواهند پیوست.

عاشقانه‌ای حماسی و متفاوت در تلویزیون/ «سرباز» راوی ایثار سربازان می‌شود

سایر عوامل سریال «سرباز» عبارتند از:

نویسندگان:‌ حمید نعمت الله، هادی مقدم دوست، دستیار کارگردان: سعید بیات، مدیر برنامه ریزی: وحید کاشی، مدیر تولید: حمید حاجی‌زاده، مدیر تصویربرداری: محسن فلاحی، صدابردار: علی عدالت دوست، طراح صحنه و لباس: بابک پناهی، طراح گریم: مرتضی کهزادی، مدیر تدارکات: محمد علی محمدی، منشی صحنه: رضا بقایی، عکاس: حسن هندی.

«سرباز» محصول مشترک گروه فیلم و سریال شبکه سه سیما و ستاد کل نیرو‌های مسلح (قرارگاه مهارت‌آموزی) است که در ۴۰ قسمت ۴۵ دقیقه‌ای از شبکه سه سیما پخش می‌شود.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس های جنجالی و برهنه سارا و نیکا در استخر مختلط