نقش «وحدت حوزه و دانشگاه» در دوستی مردم با امام زمان(عج)


نقش «وحدت حوزه و دانشگاه» در دوستی مردم با امام زمان(عج)

حجت الاسلام یاوری تاکید کرد: مهدویت و انتظار درمان دردهای بشر است، یعنی درمان همه دردهای جامعه اعم از سیاسی، اقتصادی، امنیتی، اخلاقی و... در معارف مهدوی وجود دارد و طبیعتا این رسالت حوزویان و دانشگاهیان است که این نسخه را استخراج و عرضه کنند.

حجت‌الاسلام «محمدمهدی یاوری» در گفت‌وگو با خبرنگار مهدویت و غدیر خبرگزاری شبستان که با رویکرد بررسی و اهمیت وحدت حوزه و دانشگاه در ترویج و تبلیغ آموزه های مهدوی انجام شد، اظهار کرد: هر موضوعی که بناست به صورت مشترک میان حوزه و دانشگاه بررسی شود باید دارای ویژگی های مشترک نیز باشد؛ «مهدویت» ازجمله موضوعاتی است که این اشتراک گفتمانی میان حوزه و دانشگاه را دارد.

کارشناس مرکز تخصصی مهدویت با بیان اینکه باور مهدویت از ارکان اعتقادی اسلام و تشیع است، تصریح کرد: مهدویت فراتر از این، موضوعی بین ادیانی است، زیرا ظهور منجی موعود(عج) در ادیان دیگر همچون مسیحیت نیز مورد توجه قرار گرفته است و به دلیل آینده درخشانی که برای بشریت به همراه می آورد می تواند و باید در حوزه و دانشگاه به بحث و بررسی و پرداخت گذاشته شود.

یاوری با بیان اینکه در موضوعات علمی و پژوهشی باید مسائلی باشد تا پیرامون آنها فرضیاتی ایجاد شود، گفت: مهدویت دارای مسائل متعددی است، از جمله موضوعاتی همچون ولادت، ضرورت غیبت، دوران ظهور، علائم ظهور، حکومت مهدوی و آرمان های امام زمان (عج) و ... که فرصت تحقیق و پژوهش و همچنین نگارش پایان نامه را فراهم می کند.

کارشناس مرکز تخصصی مهدویت ادامه داد: مباحث مهدوی به جهت تنوع، قابلیت تدریس در رشته های متعدد را دارد و امروز در حوزه علمیه قم و حوزه های دیگر شهرها، رشته تخصصی مهدویت راه اندازی شده است و مراکز دانشگاهی یا مراکز مشترک حوزوی و دانشگاهی نیز در حال حرکت به سمت تدریس رشته های تخصصی مهدویت هستند.

وی با بیان اینکه تبادل استاد یکی دیگر از پیوندهای حوزه و دانشگاه در موضوع مهدویت است، ابراز کرد: حضور اساتید حوزوی و دانشگاهی در هر کدام از این نهادها که سابقه تدریس و تالیف موضوعات مهدوی را داشته باشند می تواند افق های جدید را بگشاید.

یاوری با اشاره به دغدغه های مشترک حوزویان و دانشگاهیان پیرامون مباحث مهدوی، بیان کرد: در مباحث مهدوی دردها و مشکلاتی وجود دارد که حوزویان و دانشگاهیان می توانند با همکاری با یکدیگر به آنان بپردازند و با آشناسازی مردم با فرق انحرافی که براساس سواستفاده از معارف مهدوی شکل گرفته است مثل فرقه های جعلی بابیت و بهاییت، در زمینه پاسخ به شبهات برآیند.

کارشناس مرکز تخصصی مهدویت تاکید کرد: ادعاهای دروغین اعم از ادعای دیدار با امام زمان (عج)، ادعای تشخیص و معرفی نشانه های ظهور و یا ادعای نسبت داشتن با حضرت(عج) می تواند از دردها و دغدغه مندی های مشترک حوزه و دانشگاه به منظور پاسخگویی و نجات جامعه از انحراف باشد.

وی ادامه داد: خرافات، توجه به ملاقات گرایی افراطی، مباحث آخرالزمانی که در فضای دانشگاهی، رسانه، فیلم های سینمایی، کتاب ها، فضای مجازی و ... مطرح می شود، از دیگر مباحثی است که حوزه و دانشگاه می توانند در سایه وحدت با یکدیگر، به آنها پاسخ داده و شفاف سازی کنند.

یاوری با اشاره به نسخه درمان دغدغه های مهدوی در سایه پیوند و همکاری حوزه و دانشگاه، بیان کرد: با مراجعه به قرآن کریم و روایات اهل بیت(ع) می توان با اصل مهدویت آشنا شد البته به شرط آنکه از آیات قرآن کریم و روایات صحیح اهل بیت(ع) استفاده شود و از آنان نیز برداشت صحیح شود که می تواند چراغ راهی برای حوزویان و دانشگاهیان باشد.

کارشناس مرکز تخصصی مهدویت ادامه داد: حوزه های مختلفی در زمینه آموزه های مهدوی امروز نیازمند نگارش است مثل حوزه کودک و نوجوان، بزرگسالان و ... که دانشگاهیان و حوزویان می توانند در این زمینه همکاری و نقش آفرینی بسیاری داشته باشند.

یاوری اضافه کرد: یکی از فعال ترین مراکز در زمینه مهدویت علاوه بر مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه و بنیاد مهدویت، کانون های مهدویت دانشگاهی هستند که این نشان از دغدغه مندی هر دوی این نهادهای علمی نسبت به موضوع مهدویت دارد و اگر اینها پیوند یابدی قطعا تاثیری شگرف بر جای می گذارد.

کارشناس مرکز تخصصی مهدویت در پایان خاطرنشان کرد: مهدویت و مباحث انتظار درمان دردهای کنونی بشر است، به عبارت بهتر، درمان همه دردهای جامعه در معارف مهدوی وجود دارد اعم از مسائل سیاسی، اقتصادی، امنیتی، اخلاقی و ... طبیعتا این رسالت حوزویان و دانشگاهیان است که این الگوها و درس ها را استخراج و به جامعه عرضه کنند.

پایان پیام/376

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | هدیه عجیب مهسا طهماسبی برای حامد آهنگی؛ چسب بزن بشین!