ملت طنزپردازی هستیم/ فکاهی نویسی جلوی طنز نازل را می گیرد


ملت طنزپردازی هستیم/ فکاهی نویسی جلوی طنز نازل را می گیرد

یک طنز پرداز با اشاره به این که فکاهی نویسی در طنز ایرانی از یاد رفته، گفت: فکاهی عموم مردم را می خنداند اما وقیح و نازل نیست.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان ، در ادبیات طنز به نوع خاصی از آثار منظوم یا منثور ادبی گفته می‌شود که اشتباهات یا جنبه‌های نامطلوب رفتار بشری، فسادهای اجتماعی و سیاسی یا حتی تفکرات فلسفی را به شیوه‌ای خنده دار به چالش می‌کشد؛ اما این روزها برنامه های گوناگونی با عنوان طنز و کمدی از سوی رسانه ها پخش می شود که اغلب این برنامه ها را نمی شود طنز به معنای ظنز خواند؛ چرا که کارکرد طنز نشان دادن عدم تناسبات در عرصه‌های مختلف اجتماعی است که در ظاهر متناسب به نظر می‌رسند و این خود مایه خنده می‌شود. خنده اثر بخشی طنز بر مخاطب است اینکه چه بیان هنری و چه طنزی مخاطبان با سلیقه های گوناگون را به خنده وا می دارد به هنرمندی و هوش و ذکاوت طنز پرداز و طنز نویس دارد همین اثر بخشی و نیاز افراد جامعه با سلیقه های گوناگون به طنز موضوع گفتگوی شبستان با «محمدعلی علومی» نویسنده و طنز پرداز است:

وضعیت طنز ایران امروز چگونه است؟

در نمایش های کمدی تلویزیون به شکل های مختلف به ندرت آثار خوب پیدا می شود، ولی عموما این آثار تقلید لهجه ها، غلو در حرکات، رفتارهای فاقد خلاقیت و اجبار در خنداندن مخاطب است که کمتر هوشمندی و خلاقیتی برای مخاطب دارند .

چرا امروز طنز از کارکرد اصلی اش دور شده و صرفا همه به آن به عنوان وسیله خنداندن نگاه می کنند؟

ما ملت طنز پردازی هستیم، در بخش هایی از گات ها رگه های قوی طنز می بینیم، اینها متعلق به هزاران سال قبل است، یک ملت با سابقه تاریخی طولانی طنزپردازان خوبی داشته اما ما الان چطوری می توانیم جای عبید زاکانی، حافظ ، سعدی ، مولانا حتی خیام که رویکرد فلسفی به طنز دارد را پرکنیم .

چرا طنز امروز ایران فست فودی و زود مصرف شده است؟

بسیاری از برنامه های طنز زود مصرف و برای سرگرم کردن مردم در لحظه است. خیلی از برنامه های طنز آنی زود مصرف و سرگرم کردن مردم در لحظه است و اینکه آیا در دراز مدت می تواند ادراک مردم از طنز را ارتقا دهد؟ یا باعث تتزل سلیقه مردم از طنز می شود؟ اینها معمولا مورد توجه قرار نمی گیرد و این آفتی برای طنز نویسی است .

جامعه ایران نیازمند چه نوع طنزی است؟

فکاهی نویسی از یاد رفته است ای کاش فکاهی نویسی رواج پیدا کند ، فکاهی نویسی قابل فهم برای عام است باعث خندیدن عام است وقیح و نازل نیست، «قصه من و عینکم» از رسول پرویزی هنوز خنده دار است، پرویزی یکی از فکاهی نویسان خوب ما محسوب می شود؛ اگر جلوی این گونه ها گرفته شود وقاحت رواج پیدا می کند.

چرا جشنواره طنز بم را بعد از واقعه بم برگزار کردید؟

چرا جشنواره طنز چرند و پرند بعد از یک وقایع غمناک مثل زلزله بم برگزار می شود؟ برای اینکه باعث انبساط خاطر مردم شود؛ می خواستم با راه اندازی این جشنواره آن افسردگی و غمی که زلزله بم باعث شده بود در مردم بوجود آمده را برطرف کنم اما لزوما طنز خنده به قهقه نیست همین که انبساط خاطر در مردم ایجاد کند طنز کارکردش را انجام داده است.

پایان پیام/32

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان