رونمایی از نرم افزار میراث بان


رونمایی از نرم افزار میراث بان

سومین نشست تخصصی فرماندهان، معاونان و مدیران یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری روز سه شنبه 4 دی 97 با حضور علی اصغر مونسان معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در مقر فرماندهی ناجا برگزار شد. سردار امیر رحمت الهی فرمانده یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی در این مراسم گفت: این نشست با محوریت بررسی روش...

نرم افزار میراث بان در نشست تخصصی فرماندهان، معاونان و مدیران یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی با حضور معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی رونمایی شد.

سومین نشست تخصصی فرماندهان، معاونان و مدیران یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری روز سه شنبه ۴ دی ۹۷ با حضور علی اصغر مونسان معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در مقر فرماندهی ناجا برگزار شد.

سردار امیر رحمت الهی فرمانده یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی در این مراسم گفت: این نشست با محوریت بررسی روش های تقدم امنیت نرم افزاری بر امنیت سخت افزاری، چگونگی مشارکت پذیری مردم در حفاظت از آثار تاریخی و عملکرد یگان حفاظت در ۹ ماه ابتدایی امسال تشکیل شده است.

بیش از ۳۴ هزار اثرثبت شده ملی ، ۲۳ اثر غیرمنقول ثبت جهانی، ۴۲۰ پایگاه حفاظتی و ۱۹۳۰ نفر کارکنان یگان حفاظت را تشکیل می دهند، ماموریت های یگان حفاظت چند وجهی است، جنبه حفاظتی، امنیتی، اطلاعاتی و انتظامی از وجوه وظایف یگان حفاظت محسوب می شود.

تحقق اهداف حفاظتی سازمان از سوی یگان در آموزش، تجهیزات، ساختار و سازماندهی این مجموعه خلاصه می شود، ما در جذب و جلب افسران نیروی انتظامی با دقت نظر بسیار زیادی ورود پیدا کردیم، ارزیابی و نظارت از موضوعات مهمی است که در یگان پیگیری می شود.

فرمانده یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی افزود: سهمیه سربازان امریه به یگان حفاظت خوشبختانه افزایش یافته است و همچنین طرح آمایش سرزمینی کارکنان یگان به انجام رسیده است، خریداری ۴۰ دستگاه موتورسیکلت در سال جاری از دیگر اقداماتی است که امسال انجام شد اما به دلیل وسعت و پراکندگی آثار، یگان حفاظت به تجهیزات بیشتری نیاز دارد.

ارتباط رادیویی ۲۵ استان با مراکز انتظامی ناجا ایجاد شده است تا در شرایط اضطراری امکان استفاده از پشتیبانی و حمایت ماموران نیروی انتظامی فراهم باشد، با توجه به گستردگی آثار تاریخی و عدم امکان نظارت مستقیم یگان حفاظت، برای اولین بار نرم افزار میراث بان طراحی شده است، متاسفانه بانک اطلاعاتی در سازمان وجود نداشت، همچنین نیروی انسانی با آثار تاریخی موجود تطابق ندارد، جایگزین کردن روش های نوین حفاظت، گستردگی آثار و نبود امکانات لجستیک برای نظارت بر آثار از جمله دلایل طراحی این نرم افزار بوده است.

فرمانده یگان حفاظت به کارکردهای این نرم افزار اشاره کرد و گفت: ثبت اطلاعات آثار، قابلیت دسترسی آسان به اطلاعات، مستندسازی آثار، امکان ثبت تصاویر آثار، دسترسی سریع و آسان به اطلاعات، تحلیل جرایم، گزارش گیری، نظارت بر عملکرد واحدهای اجرایی، تحلیل وضعیت آثار از جمله کارکردهای نرم افزار میراث بان است.

آموزش یکی از موضوعات مهم یگان حفاظت بوده است، در همین راستا ۴ دوره آموزشی برای ۲۰۰ نفر امسال برگزار شده است، آموزش های تفصیلی برای کارکنان یگان در استان ها در ابتدای سال ابلاغ شده است و اجرا می شود، امسال مصمم هستیم یک سند راهبردی برای حفاظت از آثار تاریخی را تدوین کنیم.

ما سعی کردیم جلب مشارکت مردم را جزو دستور العمل های کار خود قرار دهیم، اقدامات متنوع بسیاری در این حوزه انجام شده است، طرح میراث بانان افتخاری که در صورت اجرایی شدن می تواند منجر به حفظ و نگهداری آثار تاریخی شود، امسال دو عملیات بسیار خوب در یگان انجام شد، برگزاری نمایشگاه موزه لوور و اقدامات تامینی برای برگزاری این نمایشگاه خوشبختانه به استانداردهای حفاظتی انجام شد، در ۱۹ استان کشور شعب قضایی ویژه کشور برای رسیدگی به جرایم این حوزه برقرار شد، موضوع رصد فضای مجازی هم در دستور کار قرار گرفت مکاتباتی انجام شد و سال گذشته ۱۱۶ سایت و امسال هم بیش از ۶۰ سایت متخلف توقیف شدند.

دو دستگاه تریلر حامل ۲۰ تن صنایع دستی ساخت کشور چین امسال توقیف شد، تمام یگان های استانها مکلف شدند آسیب شناسی و بازدیدهای دوره ای از آثار داشته باشند این یک وظیفه است که باید به شکل درستی انجام شود.

گردشگری یکی از موضوعات مهم در این دولت است، به همین منظور دستورالعمل یگان در حوزه گردشگری تدوین و در اختیار قرار گرفته است.

فرم اخطاریه ای به منظور وحدت رویه تهیه شده است، امسال ۵هزار و ۴۷۸ مورد اخطاریه برای افرادی که قصد دست اندازی به آثار تاریخی داشته اند صادر شده است و از این تعداد ۵۴۱ مورد منجر به تشکیل پرونده قضایی شده است این نشان می دهد که با عزم جمعی و ابتکار عمل می توان جلوی وقوع جرم را در لحظه آغاز آن گرفت.

بررسی و مطابقت فنی ورود فلزیاب ها به کشور به همکاری یگان حفاظت در حال انجام است، امسال هزار و ۱۴۵ نفر مجرم در حوزه میراث فرهنگی دستگیر شده اند، ۶هزار و ۸۱۰ قلم شی تاریخی اصیل کشف شده است و ۱۵۳۱۲ شی تقلبی که جرم مستقل کلاهبرداری محسوب می شود نیز کشف و ضبط شده است، ۹۹۶ شی تاریخی از سوی خود مردم تحویل به یگان حفاظت استان ها تحویل شده است، ۲۸۴ دستگاه فلزیاب کشف شده است و۲۶۶ مورد مجوز برای استفاده قانونی از فلزیاب صادر شده است، ۲۱۷ مورد اسکورت در سال جاری از سوی یگان انجام شده است که ۶ مورد برای انتقال اشیا برای نمایش در خارج از کشور بوده است و ۲۱۱ مورد اسکورت داخلی صورت گرفته است.

همچنین در ادامه این مراسم از نرم افزار میراث بان رونمایی شد، این نرم افزار مشتکل از دو بخش ثبت اولیه اثر و بازدید مجدد است، ثبت نام اثر و مامور بازدیدکننده، شناسنامه اثر، موقعیت جغرافیایی و اهمیت امنیت پایدار و بازدید ادواری، ثبت طول و عرض جغرافیایی توسط گوگل مپ، فاصله تقریبی اثر تا اولین پایگاه میراث فرهنگی، بررسی آثار تخریب و ارسال مستندات تصویری از امکانات این نرم افزار است.

در ادامه این مراسم از برگزیدگان یگان حفاظت که بر اساس شاخص ها برتر شناخته شدند تجلیل شد.

سرهنگ مجید کیانی مقدم فرمانده یگان حفاظت خراسان رضوی، سرهنگ نورعلی چوگانی فرمانده یگان حفاظت استان کرمان، سرهنگ ابوالفضل مرادی فرمانده یگان حفاظت استان زنجان، سید محمد بحرینی رئیس اداره حقوقی فرماندهی یگان حفاظت و علیرضا بهارلو مسئول پایگاه حفاظت موزه ملی قرآن کریم در این مراسم مورد تجلیل قرار گرفتند.

« دنیای سفر » این نوشته را از « خبرگزاری مهر » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جوک،متن و اس ام اس بی ادبی و زناشویی شب جمعه (18+)