به گزارش برنا از اراک ، با توجه به آغاز سال جدید میلادی و جشن های آغاز سال نو در آیین مسیحیت در این گزارش با 2 نفر از اعضاء شورای خلیفه گری ارامنه اراک به گفتگو نشسته ایم و در خصوص برخی آیین ها و نیازهای اجتماعی آنها گفتگو انجام داده ایم.

مشکل خاصی برای برگزاری مراسم های ویژه مسیحیان نداریم

وارطان بغسیان عضو شورای خلیفه گری ارامنه اراک گفت: به اعتقاد مسیحیت گریگوری تولد عیسی مسیح در یکم ژانویه اتفاق افتاده است و در شش ژانویه تولد ایشان به رسمیت شناخته شده است. اما به اعتقاد کاتولیک ها 24 دسامبر تولد عیسی مسیح است. هر ساله سالروز جشن های متعدد و مراسم ها و آئین های مختلف دین مسیحیت برنامه های متعددی را برگزار می کنیم که از آن جمله می توان به مراسم جشن عید انگور، مراسم جشن عید پاک و به صلیب کشیده شدن حضرت عیسی مسیح، مراسم روز احیاء حضرت عیسی مسیح، مراسم جشن آب پاشی، مراسم جشن غسل تعمید و مراسم جشن های کریسمس و سال نو اشاره کرد. مراسم جشن عید انگور در مردادماه، مراسم جشن عید پاک 3 روز پس از به صلیب کشیده شدن حضرت عیسی مسیح در فاصله زمانی بین فروردین و اردیبهشت ماه و مراسم روز احیاء حضرت عیسی مسیح 40 روز پس از به صلیب کشیده شدن ایشان و حیات مجدد این حضرت و عروج وی به آسمان، مراسم جشن آب پاشی در تابستان پس از برداشت محصولات کشاورزی، مراسم جشن سال نو و کریسمس در دی ماه و مراسم جشن غسل تعمید نیز برای نامگذاری و انتخاب پدرخوانده و مادرخوانده کودکانی که به تازگی متولد می شوند برگزار می شود.

بغسیان افزود: برای برگزاری مراسم های متعدد مسیحیت منع قانونی نداریم و مجوزهای برگزاری تمامی این مراسم ها را از مراجع ذیصلاح بدون هیچگونه مشکلی دریافت می کنیم. هنگام برگزاری مراسم ها و جشن ها و اعیاد مختلفی که مربوط به مسیحیان است به راحتی سالن ها و تالارهای پذیرایی متعدد را با کسب مجوز از مراجع ذیصلاح در اختیارمان می گذارند و برای آنکه به راحتی بتوانیم این مراسم ها را به شیوه دینی خودمان برگزار کنیم همکاری های لازم را در این خصوص انجام می دهند و با یاری خداوند با چالش خاصی در این خصوص روبرو نیستیم.

وی ادامه داد: پس از انقلاب و تشکیل نظام جمهوری اسلامی از درجه اجتماعی و احترام بیشتری از سوی مسئولین و مردم برخوردار بوده ایم. در گذشته از چنین درجه اجتماعی و احترامی برخوردار نبوده ایم اما در دوران پس از انقلاب و استقرار نظام جمهوری اسلامی همواره با احترام با اقلیت های مذهبی برخورد شده است. حتی افراد بسیاری از اقلیت های مذهبی در بخش های دولتی و خصوصی به کار اشتغال دارند و یا اینکه در پادگان ها و مراکز نظامی سرباز هستند، روزهای یکشنبه برای اجرای آئین های دینی و یا روزهایی که مناسبت ها و اعیاد و جشن های متعددی برگزار می شود، به راحتی از سوی مراجعی که در آنجا مشغول به کار یا خدمت هستند به آنها مرخصی داده می شود تا بتوانند در مراسم های دینی خود حضور یابند.

این عضو شورای خلیفه گری ارامنه اراک اظهار داشت: درست است که دین ما مسیحی است و به عنوان اقلیت مذهبی در جامعه ایران و در نظام جمهوری اسلامی ایران زندگی می کنیم، اما مانند تمام مردم و تمامی اقشار موجود در جامعه شرایط زندگی یکسانی داریم و مشکلات و موانع خاصی برای زندگی کردن در جامعه اسلامی نداریم. همان احترامی که به سایر افراد جامعه گذشته می شود برای اقلیت های مذهبی نیز قائل می شوند و همان درجه اجتماعی که بسیاری از مردم جامعه دارند به همان نسبت نیز از این درجه اجتماعی برخودار هستیم. حتی زمانی که قرار است برای بخش دولتی و خصوصی خاصی نیرو جذب کنند و فردی را چه به صورت استخدامی و چه به صورت قراردادی به کاری اشتغال دهند، هیچگونه تفاوتی میان یک فرد مسلمان و یک فرد مسیحی قائل نمی شوند و اینگونه نیست که بگویند اولویت با مسلمانان است. بین یک فرد مسلمان و یک فرد مسیحی درجه شرایط اشتغال یکسان است و از این بابت نیز با مشکل خاصی روبرو نیستیم. اما ناگفته نماند که برخی از ادارات و نهادها و ارگان هایی که وابستگی خاصی به مذهب دارند و شرایط کاری آنها با مذهب و دین سروکار دارد، تفاوت هایی قائل می شوند. اما این تفاوت ها در سایر دستگاه ها و نهادهای دولتی و خصوصی وجود ندارد.

بغسیان تصریح کرد: اگر بخواهیم به موضوع و مشکل عمده و خاصی اشاره بکنیم باید بگوییم تنها مشکل عمده ای که در حال حاضر نه تنها جامعه اقلیت های مذهبی، بلکه تمام جامعه را دچار آزردگی خاطر کرده، بیکاری و عدم اشتغال مناسب برای جوانان است. به تبع نرخ بیکاری که در کل جامعه وجود دارد، اقلیت های مذهبی به لحاظ اشتغال و تأمین معیشت زندگی با مشکلات فراوانی روبرو هستند. مشکلات اقتصادی موجود در جامعه و گرانی های بیش از حدی که وجود دارد باعث شده تا در امرار معاش و تأمین هزینه های زندگی با مشکلات فراوانی روبرو باشیم. البته این موضوع تنها به قشر مسیحیت منتهی نمی شود و مشکلات موجود در این خصوص تمامی جامعه را در بر گرفته است.

مسیحیان صاحب 2 کرسی در مجلس شورای اسلامی هستند

آلبرت بوداغیان دیگر عضو شورای خلیفه گری ارامنه اراک گفت: اقلیت های مذهبی مختلف در مجلس شورای اسلامی نماینده های مربوط به خود را دارند. هر کدام از اقلیت های مذهبی در زمان انتخابات مجلس شورای اسلامی به کاندیدای مورد نظر خود برای راهیابی به مجلس رای می دهند. دین مسیحیت 2 کرسی در مجلس شورای اسلامی دارد که به 2 بخش شمال و جنوب کشور تقسیم می شود. هنگام برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی از سوی هر کدام از این بخش ها کاندیداهای متعددی برای حضور در مجلس شورای اسلامی معرفی می شوند و در نهایت پس از رأی گیری یک نماینده از بخش شمال کشور و یک نماینده از بخش جنوب کشور به عنوان نمایندگان افرادی که مسیحی هستند برای حضور در مجلس شورای اسلامی انتخاب می شوند. استان مرکزی در این تقسیم بندی در بخش شمال کشور قرار دارد. تنها اقلیت مذهبی که در مجلس شورای اسلامی دارای 2 کرسی نمایندگی می باشد دین مسیحیت است و سایر ادیان شامل یهودی، کلیمی، زرتشتی، آشوری و ... هر کدام دارای یک کرسی در مجلس شورای اسلامی می باشند. نمایندگان اقلیت های متعدد دینی در مجلس شورای اسلامی مانند سایر نمایندگان حق رأی برای وضع و تصویب قوانین مختلف دارند، اما اگر قوانین خاصی در خصوص صرفاً دین اسلام باشد و این قوانین ویژه مسلمانان وضع شود، نمایندگان اقلیت های مذهبی حق هنگام تصویب این قوانین حق رأی ندارند.

بوداغیان افزود: خانواده های مسیحی که در سطح شهرستان اراک زندگی می کنند تا زمانی که فرزندان آنها در سن تحصیلات ابتدایی قرار داشتند، به مدرسه ابتدایی شرف ارامنه واقع در خیابان نیسانیان می رفتند، اما با بزرگ شدن این فرزندان و گذر از دوران ابتدایی و رفتن به مقاطع بالاتر تحصیلی مانند مقطع متوسطه، مدرسه شرف ارامنه نیز تعطیل شد، چرا که دیگر فرزندان خانواده های مسیحی از سن تحصیلات ابتدایی فراتر رفته بودند. به همین علت و پس از اتمام دوره تحصیلات ابتدایی تمامی دانش آموزان مسیحی به مدارس عادی مسلمانان می روند و تنها در کلاس درس دینی مسلمانان حضور پیدا نمی کنند و امتحان درس دینی مسلمانان نیز از آنها گرفته نمی شود. دانش آموزان مسیحی برای اخذ نمره دینی خود از معلم تنها یک مقاله و یا تحقیق در رابطه با دین مسیحیت به معلم ارائه می دهند و نمره درس دینی آنها تنها از طریق این مقاله یا تحقیق لحاظ می شود. برای حضور در کنکور ورودی دانشگاه ها نیز سئوالات مذهبی مربوط به دین مسیحیت را پاسخ می دهند.

وی ادامه داد: در حال حاضر 45 تا 50 خانوار اقلیت مذهبی مسیحیت در سطح شهرستان اراک زندگی می کنند که در مجموع تعداد آنها به حدود 120 نفر می رسد. از سال گذشته تا به حال تنها یک خانوار به خاطر شرایط کاری و زندگی به تهران مهاجرت کرده اند و پس از هیچگونه مهاجرتی اتفاق نیفتاده است. تنها در شهرستان شازند یک نفر مسیحی زندگی می کند و در سایر شهرستان های استان مرکزی اقلیت های مذهبی حضور ندارند. کلیسای مسروپ اراک متعلق به مسیحی های گریگوری است و به جز این مکان، کلیسای دیگری در اراک وجود دارد که متعلق به مسیحی های کاتولیک است. یک کلیسا نیز در شهرستان ساوه در روستای چناقچی اولیاء و یک کلیسا نیز در شهرستان شازند در روستای کلاوه قرار دارد که برخی از آیین ها و آداب و رسوم مسیحیان نیز در این کلیساها برگزار می شود.