کشاورزی سلسله با تکمیل ایستگاه پمپاژفیض آباد متحول می شود


کشاورزی سلسله با تکمیل ایستگاه پمپاژفیض آباد متحول می شود

خرم آباد - ایرنا - بزرگترین ایستگاه پمپاژ آب غرب کشور با هدف تحت پوشش قرار دادن سه هزار و 200 هکتار از اراضی دیم سلسله سال 80 در این شهرستان آغاز شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، هدف از احداث این ایستگاه، تامین آب لازم برای آبیاری تحت فشار سه هزارو 200 هکتار از زمین های کشاورزی دشت الشتر از طریق رودخانه کهمان اعلام شده بود که با اجرای کامل آن به گفته کارشناسان تحولی بزرگ در بخش کشاورزی شهرستان ایجاد خواهد شد.
اکنون یکهزارو800 هکتار از زمین های منطقه زیر پوشش شبکه آبیاری ناشی از اجرا بخشی از این ایستگاه قرار گرفته است اما با توجه به وضعیت آبی منطقه و خشکسالی های پی در پی، اجرای کامل آن در هاله ای ابهام قرار گرفته و منجر به ایجاد نارضایتی هایی در کشاورزان منطقه شده است.
به گفته مسئولان با بهره برداری کامل از این طرح برای یکهزار و 600 نفر به صورت مستقیم و 2 هزار و 500 نفر به صورت غیر مستقیم اشتغال ایجاد می شود.
شهرستان سلسله دارای 40 هزار هکتار زمین کشاورزی مرغوب است.
فرماندار سلسله با اشاره به اهمیت تکمیل این طرح در رشد و توسعه صنعت کشاورزی منطقه، عنوان کرد: با توجه به نقش مهمی که این طرح در افزایش تولید و کاهش مصرف منابع آبی دارد باید با تمام توان پیگیر اجرایی شدن کامل آن باشیم.
شریف خسروی انجام طرح ایستگاه پمپاژ فیض آباد را انقلاب بزرگی در بخش کشاورزی و اقتصاد شهرستان دانست و اظهار داشت: با این وجود انجام مابقی طرح نیاز به بازنگری دارد تا زمین های کشاورزی بالادستی هم از برکت آب ایستگاه بهره مند شوند.
فرماندار سلسله همچنین بر رعایت الگوی کشت بهاره از سوی اداره جهاد کشاورزی شهرستان تاکید کرد و گفت: برغم اینکه منابع آب در این شهرستان به اندازه کافی وجود دارد ولی بایستی با توجه به خشکسالی های اخیر از کشت محصولات آبدوست جلوگیری شود.
وی با تاکید بر ممنوعیت هرگونه کشت سیب زمینی در شهرستان، افزود: حتی اگر یک متر کاشت سیب زمینی در شهرستان داشته باشیم برخورد قاطع و جدی با خاطیان انجام خواهد شد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای لرستان نیز در ارتباط با طرح پمپاژ فیض آباد سلسله گفت: اجرای شبکه های آبیاری این طرح در سال 80 آغاز شده که بنا بود سه هزارو200 هکتار از اراضی دیم منطقه با اجرایی شدن کامل آن، آبی شوند.
رضا میرزایی با بیان اینکه تاکنون یکهزارو400 هکتار از این مجموع اجرایی شده و 400 هکتار دیگر نیز در حال انجام است، افزود: با توجه به خشکسالی های اخیر و انجام بازنگری در مطالعات طرح، فعلا با منابع آبی موجود تنها 2هزار و 200هکتار از شبکه هدف را با وضعیت موجود می توانیم اجرایی کنیم.
7265/6060

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کشاورزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


خبر بیماری ترانه علیدوستی به حاشیه کشیده شد!