اجرای طرح تفکیک زباله از مبداء در تمامی ساختمان‌های شهرداری تهران


اجرای طرح تفکیک زباله از مبداء در تمامی ساختمان‌های شهرداری تهران

جلسه مشترک کمیسیون‌های فرهنگی و سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران برگزار شد.

اجرای طرح تفکیک زباله از مبداء در تمامی ساختمان‌های شهرداری تهرانبه گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان و به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل معاونت خدمات شهری شهرداری تهران، جلسه مشترک کمیسیون‌های فرهنگی و سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران با حضور روسای کمیسیون‌های فرهنگی و سلامت و محیط زیست، معاونت‌های خدمات شهری و محیط زیست، امور مناطق و فرهنگی و اجتماعی برگزار و در خصوص موضوع طرح تفکیک زباله از مبداء بحث و تبادل نظر شد.

این جلسه با حضور محمد جواد حق شناس رییس کمیسیون فرهنگی، صدراعظم نوری رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری، سید آرش حسینی میلانی، خداکرمی، حجت نظری و حسن خلیل آبادی از اعضای محترم این دو کمیسیون، مجتبی یزدانی معاون خدمات شهری، شاپور رستمی معاون امور مناطق، مدیران عامل حوزه خدمات شهری، رفیع مدیر کل امور فرهنگی معاونت اجتماعی، اقبال اشرفی مدیرکل پشتیبانی، سعادتی شهردار منطقه ۱۲، سوری سرپرست مرکز ارتباطات و امور بین الملل و... با موضوع طرح تفکیک زباله از مبداء و بحث فرهنگ سازی در این راستا برگزار شد.

در این جلسه محمدجواد حق شناس رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران گفت: طرح تفکیک زباله از مبداء باید در یک بازه زمانی سه ماهه و تا پایان امسال در تمامی ساختمان‌های شهرداری تهران و در گام اول در ساختمان مرکزی شهرداری تهران اجرایی گردد. همچنین مناطق ۲۲ گانه و ساختمان‌های دیگر شهرداری تهران نیز باید این موضوع که خواسته اول کمیسیون‌های فرهنگی و اجتماعی و محیط زیست و خدمات شهری است در دستور کار قرار دهند. ضمنا باید برنامه پیشنهادی برای اجرای این ایده در سطح شهر تهران آماده شود که انشاءالله برای سال‌های آینده نیز نهاد‌های دولتی، عمومی و نهایتا مدارس، دانشگاه‌ها و منازل شهروندان، مجتمع‌های مسکونی بزرگ مقیاس و شهرک‌ها در دستور کار قرار گیرد.

عبدلی مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند نیز در این جلسه گزارشی از وضعیت، میزان و چگونگی جمع آوری زباله ها، چگونگی تفکیک زباله از مبداء در سه منطقه تهران به شکل پایلوت و عملکرد و برنامه‌های این سازمان در خصوص آموزش نیروها، کم حجم سازی زباله‌ها و ... ارائه کرد و در ادامه تاکید کرد:برای موفقیت در طرح تفکیک زباله از مبداء نیازمند فرهنگ سازی و مشارکت شهروندان هستیم و باید از ظرفیت‌های موجود در شهرداری تهران همچون معاونت اجتماعی و نهاد‌های دیگر در این امر بهره گرفت.
یزدانی معاون خدمات شهری شهرداری تهران نیز در این جلسه با اشاره به اقدامات این معاونت در خصوص موضوعات مختلف پسماند، گفت: طرح جامع پسماند با همکاری مرکز مطالعات شهر تهران نهایی و مشاور طرح انتخاب شد.

وی با توضیح این که در بحث تجمیع‌تر و خشک در ۳ منطقه (۱۳-۲۱-۲۲) به شکل پایلوت به این امر پرداخته می‌شود، گفت: یکی از اقدامات دیگر ما در حوزه سازمان مدیریت پسماند کم حجم سازی و کاهش میزان زباله‌های انتقالی به مجموعه آرادکوه است. در همین راستا تدابیری اندیشیده شده است که از این پس لاستیک به این مجموعه منتقل نشود و این وسیله بازیافت گردد. همچنین چوب و سرشاخه درختان نیز از این پس به این مجموعه منتقل نخواهد شد و توسط پیمانکار مربوطه از مناطق ۲۲ گانه جمع آوری و به محل تعیین شده منتقل و تبدیل به الوار می‌شود. وسایل الکترونیکی نیز از این پس تنها به غرفه‌های بازیافت منتقل از آنجا به کارخانه جهت بازیافت منتقل می‌شود.

یزدانی در ادامه گفت: پس از بررسی‌های کارشناسی و در راستای صرفه جویی و کاهش هزینه‌ها در خصوص تامین کود مورد استفاده در فضای سبز شهر تهران در فاز اول کود کمپوست تهیه شده در مجموعه آرادکوه برای مصارفی، چون جنگلکاری‌ها و درختکاری‌های اطراف تهران و... مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

وی با تاکید بر این که برای رسیدن به یک نتیجه مطلوب در خصوص طرح تفکیک زباله از مبداء نیازمند ایجاد مشارکت همه جانبه در این امر هستیم، گفت:در خصوص طرح تفکیک زباله از مبداء نیازمند فرهنگ سازی، اطلاع رسانی و از همه مهم‌تر مشارکت شهروندان هستیم.

ناهید خداکرمی عضو کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران نیز در این جلسه بر اجرای طرح تفکیک زباله از مبداء در ساختمان‌های شهرداری، ارگان‌های دولتی و ساختمان‌های مسکونی و استفاده از ظرفیت استارت تاپ‌ها تاکید کرد.

صدراعظم نوری رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری نیز در این نشست، با اشاره به مصوبه شورای اسلامی شهر تهران در مهرماه ۹۴ در خصوص فرهنگ سازی در حوزه پسماند، گفت: در راستای تحقق این مصوبه باید تلاش کنیم و فرهنگ سازی در حوزه پسماند و نیز کاهش تولید زباله باید از جمله برنامه‌های پیش رو باشد تا از این طریق شاهد کاهش میزان زباله‌های تولیدی شهر تهران نیز باشیم.

نوری در ادامه با بیان این که ماموریت اصلی سازمان مدیریت پسماند اتخاذ شیوه و روش‌های مختلف در فرایند جمع آوری و انتقال زباله‌ها و... می‌باشد، اذعان کرد:در راستای فرهنگ سازی در زمینه پسماند نیازمند آن هستیم که حوزه تخصصی در این باره یک پکیج ارائه دهد و حوزه معاونت اجتماعی باید برنامه‌ای ارائه دهد که برای فرهنگ سازی چه باید کرد؛ بنابراین از حوزه معاونت اجتماعی نیز انتظار داریم که در راستای مصوبه شورای اسلامی شهر تهران در مهر ۹۴ دستورالعملی برای فرهنگ سازی، آموزش عمومی، ارتقاء سطح فرهنگ محیط زیستی، هدفمند سازی فعالیت ها، ارائه راهکار‌های مناسب و... ارائه دهد.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری اظهار کرد:البته سازمان مدیریت پسماند و معاونت اجتماعی و فرهنگی نیز باید برنامه‌ای برای فرهنگ سازی و جلب مشارکت‌های شهروندی، ارائه برنامه‌هایی برای کاهش میزان زباله‌های تولیدی و فرهنگ سازی در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهند. سید آرش حسینی میلانی، رئیس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران نیز در این جلسه گفت: همگرایی در حوزه‌های اجتماعی و خدمات شهری از پیش‌نیاز‌های بسیار با اهمیت در موفقیت انجام طرح‌های مدیریت پسماند است.

این عضو شورای شهر تهران با تاکید بر ضرورت همگرایی طرح‌های مدیریت شهری با رویکرد‌های اجتماعی و فرهنگی تصریح کرد: قبلا کار‌های فرهنگ‌سازی مختلفی در خصوص تفکیک از مبدا انجام شده، ولی پراکنده بوده است و همین موجب شده تا اقدامات انجام شده از اثربخشی لازم برخوردار نباشد.

حسینی میلانی ادامه داد: طرح تجمیع قرارداد‌های زباله خشک و‌تر در سه منطقه شهرداری تهران به صورت پایلوت در حال انجام شدن است و در این چارچوب، من تاکید کرده‌ام موفقیت این طرح، منوط به تقویت امر مشارکت‌های اجتماعی و انجام فرهنگ‌سازی است و به طور مشخص لازم است معاونت اجتماعی شهرداری این مناطق پایلوت را در اولویت اقدامات آموزشی و فرهنگ‌سازی خود قرار دهد.

وی با اشاره کمپین سه‌شنبه‌های بدون خودرو خاطرنشان کرد: سه‌شنبه‌های بدون خودرو به یک جنبش و مطالبه اجتماعی براساس رویکرد‌های انسان‌محور تبدیل شده است که شهردار محترم تهران با پیوستن به آن، از این مطالبه و جنبش حمایت نمادین کرد. جنبه حمایت نمادین از تفکیک از مبدا پسماند هم مسئله مهمی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

میلانی در ادامه افزود: ما باید رویکرد‌ها و کمپین‌هایی که در این باره فعالیت می‌کنند را شناسایی و تقویت کنیم کما آنکه در خصوص آلودگی هوا این کار در کمیته محیط زیست شورا آغاز شده است.

وی الزام دولت در مدیریت سبز ساختمان‌های اداری را یادآور شد و ابراز داشت: دولت در این باره آیین‌نامه و بخشنامه‌های لازم را به ادارات دولتی ابلاغ کرده و در وزارتخانه‌هایی مانند وزارت صنعت در حال اجرا است؛ بنابراین تجربه قبلی این موضوع وجود دارد و می‌توان آن را با اولویت‌بندی مشخص در بخش‌های اداری شهرداری اجرایی کرد.

گفتنی است در این جلسه مقرر گردید که طرح تفکیک زباله از مبداء در یک بازه زمانی مشخص در تمامی ساختمان‌های شهرداری تهران اجرایی گردد.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


حقوق ورودی موبایل‌های بالای 600 دلار ابلاغ شد