آموزش پرداخت گمرکی گوشی موبایل و رجیستر کردن گوشی مسافری


آموزش پرداخت گمرکی و رجیستر گوشی مسافری رجیستر گوشی مسافری : اگر در مسافرت خارجی خود گوشی موبایل از آنجا تهیه کردید یا به هر نحوی گوشی موبایلی خارج از ایران برای شما ارسال شده است باید ظرف 30 روز عوارض گمرکی آن را پرداخت کرده و گوشی را در طرح رجیستری ثبت کنید. در […] نوشته آموزش پرداخت گمرکی گوشی موبایل و رجیستر کردن گوشی مسافری اولین بار در مجله...

آموزش پرداخت گمرکی و رجیستر گوشی مسافری

رجیستر گوشی مسافری : اگر در مسافرت خارجی خود گوشی موبایل از آنجا تهیه کردید یا به هر نحوی گوشی موبایلی خارج از ایران برای شما ارسال شده است باید ظرف ۳۰ روز عوارض گمرکی آن را پرداخت کرده و گوشی را در طرح رجیستری ثبت کنید. در ادامه این مطلب به آموزش روش های رجیستر کردن گوشی مسافرتی (طرح رجیستری) خواهیم پرداخت.

آموزش پرداخت گمرکی گوشی موبایل و رجیستر کردن گوشی مسافری

بر اساس قوانین مسافران مجاز هستند با هر بار ورود به کشور تنها یک دستگاه تلفن همراه به خود بیاورند و از معافیت ۸۰ دلاری بهره مند شوند و در صورت ورود بیش از یک گوشی باید شرایط و ضوابط خاص خود را رعایت کند.

مقدمه‌ای در رابطه با رجیستر کردن گوشی مسافری (طرح رجیستری)

طرح رجیستری گوشی های موبایل هم اکنون در فاز دوم خود به سر می‌برد. طبق این طرح باید تمام گوشی هایی که مشمول طرح رجیستری هستند حتما در سامانه همتا ثبت شده باشند و قانونی وارد کشور شوند. در غیر این صورت گوشی بعد از مدت زمان کوتاهی از کار خواهد افتاد.

طرح رجیستری موبایل با هدف جلوگیری از وارد کردن گوشی های قاچاق به داخل کشور ایجاد شده است. اما در این بین سوالاتی هم در ذهن خیلی از افراد ایجاد کرده که یکی از این سوالات مربوط به سرنوشت گوشی های مسافرتی می‌شود! تصور کنید که شما به خارج از کشور سفر کرده‌اید و یک گوشی را در آنجا خریداری کرده‌اید. در این شرایط آیا اگر به ایران باز گردید قادر به استفاده از گوشی خود خواهید بود؟ آیا لازم است آن گوشی را در طرح رجیستری ثبت کنید؟ اگر انجام این کار لازم است چگونه باید از صفر تا صد سامانه همتا و رجیستری گوشی موبایل را انجام دهید؟

در ادامه این مطلب ما قصد داریم به صورت جامع در مورد روش های رجیستر کردن گوشی مسافرتی (طرح رجیستری) صحبت کنیم.

آیا رجیستر کردن گوشی مسافری الزامی است؟

بله! اگر شما در سفری که به خارج از کشور داشته‌اید حتی یک گوشی را وارد ایران کنید که مشمول طرح رجیستری باشد، می‌بایست آن را به گمرک جمهوری اسلامی ایران گزارش داده و ضمن پرداخت حق گمرک گوشی آن را در طرح رجیستری ثبت نمایید. در غیر این صورت گوشی با سیم کارت های داخل کشور قابل استفاده نخواهد بود. البته برای انجام این کار و پرداخت حق گمرک گوشی به شما ۳۰ روز زمان داده می‌شود. پس روش های رجیستر کردن گوشی مسافرتی الزامی است.

چگونه گوشی مسافرتی خود را رجیستر یا ثبت کنیم؟

به منظور ثبت یا رجیستر کردن گوشی های مسافرتی دو راه حل پیش رویتان قرار دارد که در ادامه به شرح آن ها می‌پردازیم.

روش اول: رجیستر کردن گوشی مسافرتی در دفاتر گمرکی

در روش نخست شما می‌توانید ضمن مراجعه به دفاتر گمرکی و اظهار گزارش وارد کردن گوشی به داخل کشور و پرداخت هزینه گمرکی آن، گوشی را ثبت نمایید. لازم به اشاره است که دفاتر گمرک در فرودگاه و پایانه های مرزی وجود دارند، بنابراین شما حتی می‌توانید در بدو ورود خود به داخل خاک کشور این کار را انجام دهید. پس از مراجعه به دفاتر گمرکی از شما خواسته می‌شود تا مشخصات تلفن همراه خود را ارائه کرده و هزینه گمرکی آن را پرداخت نمایید. سپس یک مجوز در اختیارتان قرار داده می‌شود.

شما باید مجوز ارائه شده را تا پایان مراحل ثبت و رجیستر کردن گوشی در سامانه همتا به همراه داشته باشید. چند روز بعد از اینکه عوارض گمرکی گوشی را ارائه کردید، می‌توانید ضمن مراجعه به سامانه همتا فعال سازی گوشی را انجام دهید.

روش دوم: رجیستر کردن گوشی مسافرتی از طریق سایت گمرک

اما اگر تمایلی مبنی بر مراجعه حضور به دفاتر گمرکی ندارید یا برایتان مقدور نیست که در بدو ورود به خاک ایران هزینه گمرک گوشی را پرداخت نمایید، می‌توانید این کار را کمی به عقب بیندازید چون به شما ۳۰ روز مهلت برای رجیستر کردن گوشی مسافرتی داده می‌شود و انجام این کار از طریق سایت گمرک هم امکانپذیر است. بدین منظور باید مراحل زیر را طی کنید:

آموزش پرداخت گمرکی گوشی موبایل و رجیستر کردن گوشی مسافری

ابتدا با کلیک بر روی این قسمت به صفحه ثبت گوشی های موبایل مسافرتی در سایت سازمان گمرک جمهوری اسلامی ایران مراجعه کنید. مشاهده خواهید کرد که از شما خواسته می‌شود کد IMEI گوشی مورد نظرتان را وارد کنید. برای دریافت کد IMEI گوشی کافیست که به دایلر آن مراجعه کرده و کد *#۰۶# را شماره گیری کنید. بنابراین کد IMEI گوشی را در فیلد وارد کنید و بعد از ارائه کد امنیتی بر روی گزینه ادامه کلیک نمایید.

آموزش پرداخت گمرکی گوشی موبایل و رجیستر کردن گوشی مسافری

در مرحله بعد از شما خواسته می‌شود تا مشخصات و مدل گوشی خود را مشخص کنید. در نظر داشته باشید که هزینه پرداختی به ازای مدل های مختلف گوشی های هوشمند متفاوت خواهد بود و شما موظف هستید که مدل گوشی خود را به طور صحیح انتخاب کنید، در غیر این صورت سایت سازمان گمرک جمهوری اسلامی ایران مسئولیتی در قبال مشکلات احتمالی بر عهده نخواهد داشت.

آموزش پرداخت گمرکی گوشی موبایل و رجیستر کردن گوشی مسافری

در مرحله بعد از شما خواسته می‌شود تا شماره سیم کارت و برخی دیگر از مشخصات خود نظیر شماره ملی، گذرنامه و غیره را وارد کنید. در نظر داشته باشید که شماره سیم کارتی که در این مرحله وارد می‌شود حتما باید به نام شخصی باشد که کد ملی و اطلاعات وی را وارد کرده‌اید، در غیر این صورت سیستم با خطا مواجه شده و اجازه ورود به مرحله بعد از به شما نمی‌دهد.

بعد از وارد کردن شماره تماس و سایر اطلاعات شما، یک کد امنیتی از طریق پیامک به شماره‌ تماسی که وارد کرده بودید ارسال می‌شود. این کد را وارد فیلد خواسته شده کنید و بر روی گزینه ادامه کلیک نمایید.

مشاهده خواهید کرد که هزینه مورد نظر برای ثبت یا رجیستر کردن گوشی مسافری (طرح رجیستری) نمایش داده می‌شود. با کلیک بر روی گزینه “پرداخت” می‌توانید به صفحه پرداخت هزینه مراجعه کرده و حق گمرک را پرداخت کنید. در نظر داشته باشید که هزینه گمرکی دریافتی با توجه به مدل و نوع گوشی مسافری که وارد کرده‌اید متفاوت خواهد بود.

در این مطلب میتوانید آموزش ثبت گوشی در سامانه همتا را ملاحظه کنید

نکاتی در مورد رجیستر کردن گوشی مسافری

برای رجیستر کردن گوشی مسافری (طرح رجیستری) به موارد زیر دقت کنید:

۱- پس از پرداخت هزینه گمرک به صورت آنی اطلاعات گوشی شما برای سامانه همتا ارسال می‌شود و این پروسه ممکن است تا چند روز به طول بیانجامد.
۲- طبق بخشنامه سازمان گمرک جمهوری اسلامی ایران، مسافر فقط ۳۰ روز پس از ورود به کشور مجاز به اظهار تلفن همراه و پرداخت عوارض آن خواهد بود.
۳- در صورتی که مسافر پرداخت عوارض گمرکی گوشی مسافری را به تاخیر بیندازد (یعنی در روزهای پایانی مهلت ۳۰ روزه اقدام به پرداخت عوارض کند)، ممکن است گوشی او قطع گردد.
۴- اگر گوشی به دلیل تاخیر در پرداخت هزینه گمرک قطع شود، کاربر همچنان می‌تواند با طی کردن مراحل شرح داده شده و پرداخت حق گمرک گوشی و سپس ثبت گوشی در سامانه همتا از آن استفاده کند. پس گوشی برای همیشه قطع نمی‌شود!
۵- در صورتی که به منظور اظهار و رجیستر کردن گوشی مسافری به شکل حضوری به دفاتر گمرک مراجعه کنید، نیازی به ارائه مشخصات سیم کارت و شماره تماس نخواهید داشت.
۶- «سامانه اظهارنامه گمرگی تلفن همراه» تنها مختص افرادی است که تلفن همراه خود را «به صورت مسافری» وارد کشور کرده‌اند. اگر شما هم جزو مسافرانی هستید که از طریق این سامانه مشخصات تلفن همراه خود را ثبت می‌کنید لازم است کد پیگیری و شناسه پرداخت را تا حصول اطمینان از ثبت تلفن همراه، نزد خود نگه دارید.

منبع : موبایل کمک

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر