به گزارش خبرنگار اجتماعی برنا، اینکه چرا از تجربیات و الگوهای موفق دیگر کشورها در خصوص هدایت تحصیلی استفاده نمی کنیم خود جای سوال دارد.

در این خصوص نمایندگان مجلس نظرات متفاوتی دارند که در گزارش این هفته برنا می خوانید.

مجبور نیستیم برای هر فارغ التحصیل بستر کار فراهم کنیم

محمد حسین قربانی، نائب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: دولت در هیچ رشته ای الزام به بستر سازی برای اشتغال فارغ التحصیلان ندارد و این در تمامی دنیا مرسوم است.

وی تصریح کرد: حال اینکه در حوزه پزشکی، بستر کار در بخش خصوصی و مناطق محروم برای پزشکان فارغ التحصیل فراهم است و تنها در بخش دولتی نمی توان تمامی آنها را به کار گرفت.

نائب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه کسی الزام به بسترسازی برای اشتغال فارغ التحصیلان ندارد، پس ادامه تحصیل چه منفعتی برای افراد و جامعه به دنبال خواهد داشت، افزود: اینطور نیست که بگویم ادامه تحصیل و رسیدن به مقطع عالی دانشگاهی بی فایده است، اما بستر اشتغال و نوع مشاغل مورد نیاز جامعه باید از مدرسه آغاز شود و دانش آموزان با هدایت تحصیلی به سمت و سوی بازار کار سوق داده شوند.

قربانی در پایان گفت: ما در حال حاضر در بخش پزشکی به استانداردهای جهانی نزدیک هستیم و جامعه، بیشتر متخصصان این عرصه نیارمند است.

کاهش بیکاری نیازمند هدایت شغلی از زمان انتخاب رشته/ نباید انتخاب رشته را در اختیار دانش آموزان قرار داد

محمد اسماعیل سعیدی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در حال حاضر نیاز به تحصیل ، اشتغال و ازدواج 3 نیاز اصلی جوانان ما در جامعه بشمار می روند که پایه های اصلی حل این نیازها باید در دوران تحصیل برنامه ریزی شود بنابراین برای تحقق این امر نیازمند به شناسایی ضرورت های موجود در جامعه از نظر اشتغال و زمینه های آن از سوی نظام آموزشی هستیم.

وی تصریح کرد: حتی در زمان انتخاب رشته و هدایت تحصیلی دانش آموزان، باید به مسئله اشتغال و تناسب آن با نیازجامعه از سوی مشاوران تحصیلی توجه شود چرا که این هدایت تحصیلی در انتخاب رشته ارتباط مستقیم با اشتغال، درآمد زایی و آینده سازیشان دارد.

سعیدی بیان کرد: به دلیل بی توجهی به موضوع هدایت تحصیلی، در حالی که جامعه امروز در برخی از مشاغل اشباع شده است ، اکنون هزاران فارغ التحصیل بیکار در رشته های مختلف مانند حقوق، عمران، معماری و ... وجود دارند، این مسئله نشانگر این است که نیازمندی های جامعه نیازسنجی نشده است و دانشگاه ها فقط مدرک سازی می کنند.

عضو کمیسیون فرهنگی ادامه داد: دراین راستا باید یک ارتباط مستحکم، عمیق و ملموس میان مراکز تحصیلی، مراکزصنعتی، تولیدی وخدماتی و همه سازمان های مردم نهاد مرتبط با اشتغال، بوجود آید.

وی در خصوص روشنگری وشفاف سازی بستر کار نیز ابراز کرد : نباید اختیار کامل تصمیم گیری در زمان انتخاب رشته تحصیلی، را به طور کامل به دانش آموز بسپاریم، شاید فرد در آن لحظه در شرایط مناسب تصمیم گیری نباشد و بهتر است مشاوران در این خصوص هوشمندانه عمل کنند.

سعیدی خاطر نشان کرد: باید در نظام آموزشی برنامه ریزی صحیح داشته باشیم که سیستم آموزش بتواند با سطح اشتغال جامعه ارتباط مناسبی برقرار کند بطوریکه اگر دانش آموز درانتخابش دچار خطا شد، بتواند در آینده مشکل اشتغالش را با راهکارهای جایگرین، حل کند دراین خصوص نه تنها باید مشاوره وراهنمایی و روشنگری دقیقی انجام شود، بلکه باید نظام آموزشی هم پیش بینی های لازم را در این زمینه داشته باشد.

سعیدی در پاسخ به اینکه در حال حاضر نظام آموزش چه اقداماتی برای حل مسئله بیکاری انجام داده است، افزود: خوشبختانه دانشکده فنی و حرفه ای و هنرستان ها و دانشگاه علوم پزشکی زیر نظر وزارت بهداشت ودرمان که مستقیما با بخش تئوری در ارتباط هستند، توانستند تا حدودی در حل مشکلات بیکاری و هدایت تحصیلی افرادی که مدارک مرتبط با نیاز جامعه ندارند، کمک کنند.

عضو کمیسیون فرهنگی با اشاره به راهکار مورد نیاز برای حل معضل بیکاری، افزود: اصلاح نظام آموزشی، ارتباط محکم و منطقی و تئوری نظام آموزشی با محل اشتغال یکی از مهمترین راهکار های حل بحران بیکاری است اما در حال حاضر نظام آموزشی ، بدون ارتباط با سازمان های مرتبط و بخش صنعت، کشاورزی وتجارت، بدون ارزیابی بستر کار، آموزش ها را انجام می دهد.

سعیدی در پایان مصاحبه به برنا گفت: متاسفانه در حال حاضر شاهد آن هستیم که بسیاری از افراد پس از فارغ التحصیل شدن از دانشگاه ها هیچ ارتباطی با مراکز آموزشی برقرار نمی کند چرا که اشتغال مرتبط با رشته تحصیلی وی فراهم نیست و یا توسط دیگران اغناء شده است.

در این اوضاع نابسامان بیکاری و نبود شغل، برخی از سازمان ها و نهاد ها اعلام کمبود نیروی انسانی کرده اند که باید گفت نقص کار در هدایت تحصیلی به منظور سوق دانش آموز به سمت و سوی شغل مورد نیاز جامعه کاملا محسوس است.

بازار داغ بیکاری و کمبود نیروی انسانی ! / کاهش بیکاری با یک روش ساده

مهدی بهلولی، کارشناس آموزش و پرورش اظهار داشت: آموزش و پرورش می تواند از مشاوران مجرب با علم به بازار کار، برای هدایت تحصیلی دانش آموزان بکارگیری کند. تا چند سال گذشته در دوره متوسطه دوم، مشاوران برای انتخاب رشته دانش آموزان را هدایت تحصیلی می کردند اما متاسفانه اتفاقی که در حال حاضر افتاده، حذف پست مشاوره در مقطع دوم و انتقال مشاوران به پایه اول بوده است.

این کارشناس تاکید کرد: آموزش و پرورش معتقد است که باید بخش اعظم آموزش و پرورش را خانواده ها انجام دهند در همین راستا شاهد هستیم که والدین قبل از انتخاب رشته چه در کنکور چه در بدو ورود به دبیرستان، مبالغ هنگفتی را به مشاوران خارج از مدارس پرداخت می کنند تا هدایت تحصیلی شوند.

بهلولی ادامه داد: آموزش و پرورش می تواند با راه اندازی مرکز رسمی مشاوران مجرب، نیازهای شغلی جامعه را بررسی و حتی با جهت دهی به دانش آموزان، تعداد جوانان بیکار را کاهش دهد.

وی افزود: در حال حاضر ما با کمبود 300 هزار نفری نیرو در آموزش و پرورش رو به رو هستیم که درصد زیادی از بازنشستگان همچنان مشغول به تدریس هستند این اتفاق ناشی از عدم برنامه ریزی و جهت دهی به جوانان است چرا که اگر در زمان انتخاب رشته تحصیلی و دانشگاهی مشاوران با علم به بازار کار و نیاز جامعه، هدایت می شدند، اکنون با این مشکلات چه در حوزه نیروی انسانی و چه در بخش بیکاری جوانان رو به رو نبوده ایم.

دانشگاه فرهنگیان آماده پذیرش 50 هزار نیرو است اما به آنها مجوز نمی دهند

کارشناس آموزش و پرورش تصریح کرد: با وجود کمبود نیروی آموزشی، دانشگاه فرهنگیان همچنان 5 تا 10 هزار نیرو پذیرش می کند در حالی که باید تا سقف 50 هزار نفر را پوشش دهد.

وی اعلام کرد: با تحقیقاتی که از مسئولان این حوزه داشته ام به بنده اعلام کردند که آماده پذیرش 50 هزار نیرو هستند اما برای این اقدام به آنها مجوز نمی دهند.